Har hållit på i snart 2 år med renovering av B20 som nu är ilyft i min 131'a (2 dörrars 70'a). Har bytt vevlager och kambussningar, cylinderhonat samt alla packningar. Problemet som uppstod vid provkörning är ett sjung i bakaxeln som är cykliskt som en sinuskurva (wom - wom - wom ) hörbart mest vid högre varvtal och endast vid belastning. Inga problem när jag bara gasar utan växel inkopplad.
Har eliminerat bort växellåda, kardan samt bakaxeln vilket tagit mig hela sommaren att göra (och dyrt har det varit). Återstår själva motorn (vilket är logiskt eftersom jag ej hade dessa problem med gamla motorn). Samtidigt har jag också noterat ett högt tickande ljud från obestämd plats i motorn.

Inser att jag måste lyfta ur motorn igen och kanske sätta tillbaks den gamla, men chansar att någon här kan ha ett tips på vad som kan ha hänt i motorn? Jag var väldigt noga när jag renoverade, men jag vet inte hur motorn var innan och den kan ju ha skadats på något sätt i och med att den stått kallagrad i carporten många år. De enda tips jag kan föreställa mig är om tryckplattan eller svänghjulet är skevt på något sätt, eller att fiberdrevet lossnat från navet (ganska osannolikt).

Tacksam för alla tips!
Spes2