Vad är en diffad axel värd?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
stefan68
Posts: 23
Joined: Sun Sep 02, 2007 7:32 pm
Location: skagersvik

Vad är en diffad axel värd?

Post by stefan68 »

Vad kan en lamelldiffad bakaxel till en amazon med 4,88utv.värd?

Hur är det att köra med den utv?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

1 är det en Spicer M27 eller M30 axel?
2 är den hel? Kom överens om ett pris och plocka sedan ner den för att kolla att allt är helt innan du betalar.
3 4,88 är inget att ha för att köra på motorväg

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
large
Posts: 41
Joined: Mon Jan 08, 2007 10:14 pm

Re: Vad är en diffad axel värd?

Post by large »

Jag skulle också vilja veta hur mycket skulle man betala om en original r-sport diffbroms för M30 eller för m27? Är dom svårta att hitta? Hur funkar sådan i normal vardagskörning?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Jag har en diffbroms (tror inte det finns någon speciell R-Sport).
Den påverkar inte mer än att det går tyngre i skarpa svängar, som det gör med alla diffbromsar.

I halt underlag kan man få otäcka betenden på grund av att båda hjulen släper samtidigt. Detta kan även ge bekymmer på lutande parkeringsplatser som har en isbeläggning.

För vardagskörning så får man en större frihet att parkera på ängar vid träffar utan att fastna vid eventuelt regn. Annars har man ingen större nytta av den.

En Dana30 (hel) borde vara värd c:a 3500:- (lätt att hitta)
När det gäller M27 (toksvår att finna hel) så kostade de mindre förut, men efter omskrivning av regler för rallybilar så misstänker jag att dessa kostar mer nu.

Men man kan finna axlar med diffbroms för en 500 hundring. Men efter renovering är man lätt uppe i 3-4 tusen kronor.

Angåend körkomforten så borde de påverkas mer av utväxlingen än om man har en diffbroms.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
volvo_larsson
Posts: 4
Joined: Mon Jul 16, 2007 12:25 pm

Post by volvo_larsson »

Företaget Quaife tillverkar diffar till amazon. Finns till både M27 och M30 spicer axel. Enda nackdelen är väl priset... Runt 7-8000 spänn :(
Vanheden
Posts: 56
Joined: Mon Nov 22, 2010 12:19 am

Re: Vad är en diffad axel värd?

Post by Vanheden »

Nu har tydligen Quaife slutat att tillverka dessa, de säger till mig att de har inga på lager och att de har ingen planerad produktion heller.
Mycket synd då jag gärna skulle lägga 7000 kr på en sådan underbar diff som verkligen fungerar.
Nu blir det till att leta begagnad!
Post Reply