Hålla i en amazon bakaxel?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Widell1111
Posts: 100
Joined: Thu Mar 13, 2008 7:23 pm
Location: Sundsvall

Re: Hålla i en amazon bakaxel?

Post by Widell1111 »

Hasse63 wrote:Tätstegad?

Har du inte en växelspak som är ca 500mm? Eller har du en speed shift tro, ett växellänkage.
Det är långspaken... tätstegad va väll lite fel att säga kanske.. Men asså när man varvar och växlar så sackar inte bilen nått börjar på så pass bra varv så den drar direkt.. svårt att förklara =) växlar jag så drar den lika bra på nästa växel .. blir inte symtomen som jag kännt på andra bilar tex som att jag skulle växla ifrån 1an till 3an nu..
Amazon -66
vikko
Posts: 75
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:55 am
Location: Luleå, Sweden

Re: Hålla i en amazon bakaxel?

Post by vikko »

Amazon har världens bästa utväxling som gör att du kan komma upp i en toppfart á la 100km/h. 8)
Widell1111
Posts: 100
Joined: Thu Mar 13, 2008 7:23 pm
Location: Sundsvall

Re: Hålla i en amazon bakaxel?

Post by Widell1111 »

70km/H på 1an 100 på 2an =)
Amazon -66
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: Hålla i en amazon bakaxel?

Post by Loke »

När jag åkte Amazon fick jag höra att den svagaste länken i drivlinan var bakaxeln, och mycket riktigt gick diffen ganska omgående efter att jag fått i första trimsnurran, samtidigt som jag rensade ettans drev i första M40:in faktiskt...MEN efter att jag gorde en provisorisk ESAB-diffning höll bakaxeln alla åren jag hade bilen!Under samma tid gorde jag av med flera motorer, minst 3st M40 lådor och 2st kardanaxlar!Båda drivaxlarna gick av vid olika tillfällen, men efter att båda hade blivit bytta hade jag inget mera problem med bakaxel, mer än att bussningarna inte ville vara med så länge...Anledningen att drivaxlarna gick av tror jag berodde på att jag svettsade diffen på platts och att härdningen då gick ur axlarna.Nu förtiden tar jag alltid ur diffen när den ska svettsas.Jag körde mest med gammla skrotdäck, så kör man med nya 225or eller nått håller det säkert sämmre!Min bil var en 66:a, vad det var för axel på den kan jag inte svara på.Bilen fick hur som hälst gå hårt!Tidvis kan man nog mera kalla det misshandel än lek!

Och ja, M40 är ganska tätstegad, mera tätstegad än tex. M45, det är därför endel Orginalcup åkare väljer att köra M40 fast dom inte är lika hållbar.Finns dock med olika utväxlingar, kommer tyvär inte ihåg vilken årsmodell dom ändrades, eller om det är dom gammla eller nya som var tätast...
Widell1111
Posts: 100
Joined: Thu Mar 13, 2008 7:23 pm
Location: Sundsvall

Re: Hålla i en amazon bakaxel?

Post by Widell1111 »

Loke wrote:När jag åkte Amazon fick jag höra att den svagaste länken i drivlinan var bakaxeln, och mycket riktigt gick diffen ganska omgående efter att jag fått i första trimsnurran, samtidigt som jag rensade ettans drev i första M40:in faktiskt...MEN efter att jag gorde en provisorisk ESAB-diffning höll bakaxeln alla åren jag hade bilen!Under samma tid gorde jag av med flera motorer, minst 3st M40 lådor och 2st kardanaxlar!Båda drivaxlarna gick av vid olika tillfällen, men efter att båda hade blivit bytta hade jag inget mera problem med bakaxel, mer än att bussningarna inte ville vara med så länge...Anledningen att drivaxlarna gick av tror jag berodde på att jag svettsade diffen på platts och att härdningen då gick ur axlarna.Nu förtiden tar jag alltid ur diffen när den ska svettsas.Jag körde mest med gammla skrotdäck, så kör man med nya 225or eller nått håller det säkert sämmre!Min bil var en 66:a, vad det var för axel på den kan jag inte svara på.Bilen fick hur som hälst gå hårt!Tidvis kan man nog mera kalla det misshandel än lek!

Och ja, M40 är ganska tätstegad, mera tätstegad än tex. M45, det är därför endel Orginalcup åkare väljer att köra M40 fast dom inte är lika hållbar.Finns dock med olika utväxlingar, kommer tyvär inte ihåg vilken årsmodell dom ändrades, eller om det är dom gammla eller nya som var tätast...
Okey! får se om man svetsar och så får man se om det håller=)...
Hur äre med att renovera växelådan? är det omöjligt eller bara väldigt dyrt?

Nu blev ju det genast intressant att veta vilken årsmodell som hadde den tätstegade lådan=)
Nån som vet?
Amazon -66
skrot klasson
Posts: 57
Joined: Sat Aug 12, 2006 9:12 pm

Re: Hålla i en amazon bakaxel?

Post by skrot klasson »

mitt råd är att skippa AGA diffen.det duger för folkrace åkarna.käckar massor av däck och är allment brytigt för bakaxeln och bilen.sattsa häldre lite pängar på en Aussie Locker,jag har prisi monterat en sådan i min dana 30 axel.såpass bilbig så det är vart att köpa en och skon axeln och däcken.
Widell1111
Posts: 100
Joined: Thu Mar 13, 2008 7:23 pm
Location: Sundsvall

Re: Hålla i en amazon bakaxel?

Post by Widell1111 »

skrot klasson wrote:mitt råd är att skippa AGA diffen.det duger för folkrace åkarna.käckar massor av däck och är allment brytigt för bakaxeln och bilen.sattsa häldre lite pängar på en Aussie Locker,jag har prisi monterat en sådan i min dana 30 axel.såpass bilbig så det är vart att köpa en och skon axeln och däcken.
Okey vad är billigt då? Aussie locker? lamelldiffat eller?
Amazon -66
skrot klasson
Posts: 57
Joined: Sat Aug 12, 2006 9:12 pm

Re: Hålla i en amazon bakaxel?

Post by skrot klasson »

diffen gårlåss på 3200.funger på så sätt tandade klackar som kuggar över varandra.det fifiga är att sålänge diffen har belastning från motorn är den låst :twisted: jag köpte min locker från bakaxel.se.

varför går det inte att länka i forumet??


Image
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hålla i en amazon bakaxel?

Post by QV »

Nu börjar ämnet bli känsligt......
Lamelldiff till en äldre variant av Amazonbakaxel är svårfångade. Jag personligen bryr mig inte om du saboterar diffar till de nyare axlarna (som tål mer stryk) men att börja leka bort detaljer som idag är toksvåra att hitta tär.......

Om man finner en lamelldiff till M27 som dessutom är hel, för att sedan leka runt på asfalt för att sända den rätt in i skroten, nja det är OK om man kan köpa delar över disk (viket man kan till M30). Nu sänder rallyåkarna också delarna till skrothimelen, men det känns lite mer "berättigat" att använda dessa på historiska rallyn för man vill ju se bilen "in aktion"

Det "enklaste" för dig skulle kuna vara att konvertera till 240 axel. Då finns det gått om delar på alla skrotar att hämta när grejorna går sönder.

Behåll gärna Amazonkarossen :lol: Det är bra att bilarna syns.

3200 är billigare än en beg (renoverad) lamelldiff

/Janne

som själv har lamelldiff av äldre typen på bilen, mest för att jag vill ha det.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hålla i en amazon bakaxel?

Post by QV »

skrot klasson wrote:diffen gårlåss på 3200.funger på så sätt tandade klackar som kuggar över varandra.det fifiga är att sålänge diffen har belastning från motorn är den låst :twisted: jag köpte min locker från bakaxel.se.
Obs! denna kräver en moderna axel typ M30 eller DANA30 (samma axel olika namn)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Widell1111
Posts: 100
Joined: Thu Mar 13, 2008 7:23 pm
Location: Sundsvall

Re: Hålla i en amazon bakaxel?

Post by Widell1111 »

Okey! ska kolla om jag har den nyare axeln.. 3200kr är dyrare än att gå lös med svetsen =)

Aja man får se vart det hamnar lamelldiff tror jag att jag såg en renoverad på blocket för 6papp om jag inte minns fel.
Amazon -66
Post Reply