Kopplingen fastnad hur få loss ?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
amazonkent
Posts: 3
Joined: Fri Jan 02, 2009 6:38 pm

Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by amazonkent »

Hej! Min koppling på min 123GT har en förmåga att fastna om inte bilen används på ett tag detta typiskt när den står i vintervila för att åter luftas när vårvärmen kommer, har ni tips hur ja ska få loss den det hjälpte inte med fräscht batteri och koppling nedtryckt med körning på ettans växel...ska ja prova med 4:ans växel eller har ni bättre tips. Tacksam för all hjälp för jag misstänker flera drabbats av liknande. Mvh Amazonkent.
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by 1211962 »

kolla kopplings cylindrarna brukar vara dom som ger upp
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
amazonkent
Posts: 3
Joined: Fri Jan 02, 2009 6:38 pm

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by amazonkent »

Hej! Tack för ditt tips. Förstår inte varför det ska krångla när den stått en stund i så fall, dessutom är huvud/slav cylinder renoverade. Finns inget problem annars när jag fått"igång" den då fungerar den som en klocka. Men när den får stå för länge obrukad då träder det in denna gång så kraftigt så jag får inte loss den. Mvh Amazonkent.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by einar- »

Det är väl lamellerna som kletar fast. Det brukar de göra på min sachsmoppe. De släpper med en smäll när man lägger i en växel. Det är nog bara kopplingsbyte som hjälper eller så säljer du bruksbilen och kör gt året runt :wink: Vägarna skulle bli så mycket trevligare om alla åkte med riktiga bilar och inte nåt datorstyrt japanskt skräp.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by 1211962 »

på traktorn jag har som inte går så där ofta när lamellen tagit fast brukar jag slå i lite ättikssprit i en service lucka som finns på den så lossnar den på 10 minuter :D
obs gammal huskur från för i tiden :wink: :wink:
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by Shift »

1211962 wrote:på traktorn jag har som inte går så där ofta när lamellen tagit fast brukar jag slå i lite ättikssprit i en service lucka som finns på den så lossnar den på 10 minuter :D
obs gammal huskur från för i tiden :wink: :wink:
Haha den var fin!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by 1211962 »

ja men det funkar!!
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
amazonkent
Posts: 3
Joined: Fri Jan 02, 2009 6:38 pm

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by amazonkent »

Jo är lamellerna som fastnat samma symptom som på din sachs och traktor, måste gå köra loss på något vis....väntar mera tips..tack så länge.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by Hasse63 »

Är det inte så att lammelerna som monterades från fabrik får den åkomman? Så antingen får du koppla lite oftigare eller byta ut till nytt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by Martin G »

Hej!

Jag fyller på med en fråga;

På Min 66:a med hydrualisk koppling så är pedalen helt stum. det går inte att trycka ner den. Säljaren hävdade att det nog var utrampningslagret som hade rostat fast i lådan, men jag undrar om det inte kan vara någon av kopplingscylindrarna som gett upp?

Hur kan jag avgöra vart felet ligger? huvud- eller slavcylinder? Bilen går utmärkt att starta på ettan och köra. För 1½ år sedan fungerade kopplingen utan problem, sedan blev bilen ståendes.

Tacksam för svar! :)
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by QV »

om du juster upp lite glapp mellan tryckstången och kopplingsarmen (skall vara lite glapp här) så märker du snart när polaren trycker ner pedalen vilket av de två det är.

Själv har jag inte hört talas om att urtrampningslager rostar fast på M40

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by Martin G »

QV wrote:om du juster upp lite glapp mellan tryckstången och kopplingsarmen (skall vara lite glapp här) så märker du snart när polaren trycker ner pedalen vilket av de två det är.

Själv har jag inte hört talas om att urtrampningslager rostar fast på M40

/Janne
Tack för snabt svar! :)

Hur märker jag om det är huvudcylindern eller slavcylindern menar du? Om huvudscylindern är ok, borde det gå att trycka in tryckstången något antar jag? Och tvärt om, om huvudcylindern är slut så fortsätter det vara ett stumt motstånd?
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by QV »

om glappet inte går bort så är det fel på hydraldelen, om glappet går bort så kan stödlagret ha rostat fast.

Om något i hydraldelen siter fast rekomenderar jag genomgång av både huvudcylinder och slav. Byter man inte bromsvätska regelbunder får man dessa problem....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by J.LUNDIN »

Det här med att lamellen fastnar är inget nytt inom volvosfären. Värst var nog den sk. Lapplander kopplingen, där kunde man inte ens låta de lösa och nya lamellbeläggen ligga mot varandra på lagret utan att ha skyddspapper emellan. Utan skyddspapper så fastnade beläggen mot varandra så till den milda grad att det inte gick att sära på dom ens med hammare och spett... :D Jag har själv sett det med egna ögon... :shock: Ni får väl göra som kärringen sa som ringde till SL och klagade på skrikande bussbromsar, "ni får väl för helvete olja dom"... :D :D

Ta och prova med treans eller fyrans växel istället då lamellen fastnat, det är på dessa växlar slirande kopplingar märks mest under drift och det borde vara samma sak med fastsatta lameller, dom borde släppa lättare då belastningen är högre.. :D
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by Martin G »

J.LUNDIN wrote: Ta och prova med treans eller fyrans växel istället då lamellen fastnat, det är på dessa växlar slirande kopplingar märks mest under drift och det borde vara samma sak med fastsatta lameller, dom borde släppa lättare då belastningen är högre.. :D

Menar du att testa starta med 3an eller 4an i? :)

Om det är cylindrarna som är slut, borde det inte gå att trycka ner pedalen då? eller kan dem fastna i "kopplat" läge?
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
Post Reply