Kopplingen fastnad hur få loss ?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by Ragge »

som jag ser det är det huvudcylindern som ärgat ihopa . då fastnar pedalen och är stum . men jag gissar att när du tagit isär den och borstat rent , behövs det nog en renov. sats ... så ta med en sats till slavcyl med för 90 % är den med ihopabeckad .

skulle det nu vara så att du har kopplingsväg i pedalen , men bilen inte kopplar ur fortf ... då får du hålla nere pedalen och köra loss skiten ...
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by Martin G »

Ragge wrote:som jag ser det är det huvudcylindern som ärgat ihopa . då fastnar pedalen och är stum . men jag gissar att när du tagit isär den och borstat rent , behövs det nog en renov. sats ... så ta med en sats till slavcyl med för 90 % är den med ihopabeckad .

skulle det nu vara så att du har kopplingsväg i pedalen , men bilen inte kopplar ur fortf ... då får du hålla nere pedalen och köra loss skiten ...
Tack för info! Absolut; ska den ena renoveras är det lika bra att renovera den andra med!

Har kollat på bilen nu, och pedalen + tryckstången rör sig ca2 mm sedan blir det ett stumt stopp. Tyder det på cylinderfel? Jag kan ju testa att lossa kopplingsröret ifrån huvudcylindern och se om pedalen sjunker , i så fall borde ju felet ligga längre fram i systemet..
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by Martin G »

Jag testade att trycka till litet hårdare på pedalen, och då gick den att trycka ned.

efter detta går inte bilen att starta på ettan, troligtvis eftersom neutralen låg i när jag kopplade ur, och nu är cylindern slut så den vill inte släppa ner kopplingen igen, vilket gör att kopplingen fastnat i urkopplat läge.

det blir renovering av hydrualsystemet, verkar väl mest logiskt eller hur?
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by LABBE »

japp. renovera
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
azze59
Posts: 38
Joined: Fri Jan 22, 2010 4:22 pm
Location: uppsala Sweden
Contact:

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by azze59 »

Spruta in T-röd på lamellerna så brukar det lossna efter ett tag
E40508
Posts: 23
Joined: Wed Mar 04, 2009 10:56 am

Re: Kopplingen fastnad hur få loss ?

Post by E40508 »

Fick du loss kopplingen?

Har samma problem med min A-Ford och måste fixa det i vår.
Post Reply