od type j

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: od type j

Post by Lars Bd »

Dåligt centrerad kopplingslamell?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: od type j

Post by sotarn »

Jag tog väck lådan för 2månader sedan o har inte rört kopplingen men den kanske kan flytta sig ändå fastän lådan suttit där innan :( ?
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: od type j

Post by Ragge »

någon kan ju ha trampat till lite lätt på kopplingspedalen .. annars skall det gå , bara att jucka på så slinker den allt in tillslut (sa kärringen haha)
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: od type j

Post by sotarn »

Goddagens :D . Det va som ni sa. Dåligt centrerad lamell. Måste ha fallit ur sin position när jag tog ur vxllådan ur bilen.
Skall skaffa mig ett centreringsdon imorgon så jag kan slutföra jobbet.Tackar skall ni ha allihop för tipsen :D .
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: od type j

Post by Lars Bd »

Det räcker förmodligen att trycka ner kopplingen när du skjutit in växellådan så långt du kan och då trycka in den sista biten.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Kapten_stofil
Posts: 86
Joined: Sun Apr 08, 2007 6:59 am
Location: Göteborg

Re: od type j

Post by Kapten_stofil »

Ursäkta för trådkapningen, men vart kan man skaffa sig ett centreringsdorn?

Skall nämligen själv byta både låda och koppling...
Jag är ingen stofil som säger att ALLT var bättre förr!

Men det mesta var det.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: od type j

Post by QV »

köpte mitt på Feltema.

Det är universal som fungerar sådär. Kan man slakta en M40 låda och plocka ingående axeln så är det mycket bättre.

Feltemas universalsats ger en lamellcentrering på +- någon mm mot centrum, den är användbar med lite våld :shock:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: od type j

Post by sotarn »

Tjena :) . Kan härmed meddela ett od fungerar perfa o inga missljud kan noteras :D. Dock har ett nytt problem dykt upp såklart :( .
Jag märkte att det droppa olja ifrån lådan o att oljan samlar sig på vxl lådsbalken. Det är inga enorma mängder som kommer men det är klart att man vill att det inte skall finnas några läckor,tänkte att någon kanske vet om det finns ett typiskt ställe som M41or brukar läcka ifrån. Det kan annars va ganska svårt att härleda läckor annars, och att plocka bort lådan från bilen vill jag helst slippa för jag tycker att jag har legat under den bilen så det räcker nu på ett tag :? . Tacksam för alla svar. Sotarn
Post Reply