od type j

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

od type j

Post by sotarn »

hallå igen. Har problem nu igen med min gamla betta. Har installerat en od typ j i bilen och det gick hur bra som helst lådan funkade perfekt har dock inte kopplat in od än.Problemet uppstod efter ett tags körning då det helt plötsligt börjar tjuta från lådan och ljudet kommer o går. O det hjälper inte att lägga i friläge släppa kopplingen o rulla det försvinner när man har stannat och sen kan man bara köra vidare en stund utan att det tjuter.Fick ett tips av min granne att det kan bero på hastighetsvajern o jag kopplade bort denna men det hjälpte icke.Jag vet att urtrampningslagret är dåligt men jag tycker inte att oljudet beror på det :? . Hoppas att någon orkar svara. MVH Sotarn.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: od type j

Post by QV »

stödlagret till kardan då, är det friskt?

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: od type j

Post by sotarn »

Jajjamensan det är alldeles nytt :) .
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: od type j

Post by QV »

är det samma ljud oavsett växel = ljudet sitter inte i bottenstocken.

har någonstans läst om fortplantning av stödlagerljud till kupen. kommer inte ihåg bilmodell eller stödlagertyp men för hårt åtdraget stödlager gav ljud i kupen.

Förmodar att gummit också är nytt?

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: od type j

Post by sotarn »

Hej igen :) . Jodå gummit är alldeles nytt det oxså o det har ingen betydelse vilken växel man har i. Tillomed när jag har i friläge så låter det ändå. Men det lustiga är att ljudet kommer o går och ibland hjälper det att köra i ett gupp så kan ljudet försvinna så jag tror inte att det beror på bottenstocken. Men jag skall testa att kolla stödlagret som du sa QV jag kanske har monterat det fel men nu dom senaste dagarna kommer ljudet allt mer sällan :?. Mvh sotarn
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: od type j

Post by Amazonsport »

Det lilla stödlagret till växellådan i svänghjulet kan vara på gång att ge upp.. Kolla det..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: od type j

Post by QV »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;

detta lager låter bara när kopplingen är nedtrampad. När kopplingen är "släppt" alltså greppar roterar växellådans ingående axel med samma varv som svänghjulet och då står detta lager still.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: od type j

Post by Amazonsport »

Ja, visst har du så rätt QV, tokigt av mig.. :oops:
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: od type j

Post by pvfreak »

Blir ljudet annorlunda när du trampar på kopplingen? Kan vara urtrampningslagret i så fall.
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: od type j

Post by Devil »

En dum fråga, men har du olja i? I så fall av rätt sort?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: od type j

Post by sotarn »

Hejsan allesammans o tack för att ni försöker hjälpa mig :D. Jag har inte varit hemma på et tag så det är därför jag int kunnat svara förrens nu. Nu dom senaste dagarn har ljudet försunnit :shock: på något konstigt sätt. Men jag misstänker att det återkommer(sådana saker brukar inte laga sig själv :? ).Jag kan ta det från början det tjutande dök upp när jag vart ute o provkört o det hjälpte inte att frikoppla eller lägga den i friläge jag kan tillomed stänga av motorn men ljudet försvinner inte förrens bilen står stilla. Sen efter att man stannat bilen och fortsätter köra så har ljudet försvunnit :shock: . Skall kolla igenom drivlinan nu i veckan o rappoterar senare om jag hittar något :) . Tack på förhand. Sotarn
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: od type j

Post by sotarn »

Jo jag fyllde på olja innan jag började köra bilen. Jag fyllde upp till nivå pluggen tills det rann ut olja genom det. OLjan jag använde var växellådsolja av märket atf och den var ljusröd till färgen. Men jag undrar om det är oljan i och med att ljudet försvunnit och att ljudet försvinner när man stannat och kan köra vidare utan att det tjuter ett tag :? .
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: od type j. Kopplings schema till j-type

Post by sotarn »

Hejsan allesammans igen. Nu tänkte jag efter många om o men att koppla in od. Jag har monterat in lådan i bilen och jag har alla nödvändiga delar som man behöver. Problemet är bara elen är inte så säker på hur man går till väga har för mig att det finns ett kopplingsschema här någonstans här på forumet men hittar det inte.Hoppas att någon kan tipsa mig om hur jag skall gå till väga :?. ps det är en j-type. MVH Sotarn
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: od type j

Post by A-masen »

Här är en bild på schemat.
Image
Den är visserligen ur en rephandbok för Volvo 240, men eftersom lådan är densamma, både P och J, så torde allt stämma ändå.

Ett tillägg: Jag glömde bort storleken på säkringen. :oops: På dom äldsta modellerna är det 5 Ampere. Sedan ökar det runt 80-talets början till 8 Ampere. På dom senaste modellerna i min bok, slutar det på 16 Ampere. Men ökningen har ju med all annan tillkommande utrustning att göra. Och jag antar att du kommer att sätta en separat säkring för OD:n? Då kan du ju börja med förslagsvis 5 Ampere. Räcker inte det, så gå upp till 8 Ampere.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: od type j

Post by sotarn »

Hallå Masen. Tack för schemat dig kan man lita på (du har jue hjälpt mig förr). Då får jag ge mig ut o försöka koppla ihop detta.Ännu än gång tack så mycket. sotarn.
Post Reply