od type j

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: od type j

Post by Lars Bd »

A-masen:s schema är till den nyare modellen av växelspak på M46 låda där manöverknappen är en återfjädrande tryckknapp och ej som tidigare en skjutknapp (240) eller separat vippströmbrytare som på M41 61-74 (Amazon 1800 och 140).
Reläet som visas på schemat är special och måste användas med den inkopplingen, andra smärre avvikelser finns också tex har kontakten på lådan i detta schema endast en anslutning och på M41 är det 2 anslutningar. Men du har nog upptäckt detta ändå så småning om.
Jag har använt detta specialrelä på min bil men då bör man ha en tryckknapp och även till viss del anpassa det hela till Amazonens elsystem.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: od type j

Post by sotarn »

Go kväll alle sammans :mrgreen: . Håller på att koppla in min od och det går sådär :? .Är inte någon guru när det gäller elektronik :wink: . På svitchen som sitter på rattstången för att koppla in överväxlen finns det två sladdar o jag antar att den ena är till jord och den andra till strömförsörjning men borde det inte finnas en tredje sladd från svitchen eller är jag helt ute o cyklar.Finns det någon som kan förklara för mig hur man kopplar in detta på ett begripligt sätt. Är inge vidare på att läsa elschema så förklara med ord räcker :D.

Image

Image
Tackar på förhand. MVH Sotarn :D .
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: od type j

Post by einar- »

Nej jag skulle väl tro att det bara är en vanlig strömbrytare. Bryta/sluta en krets
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
lullebulle
Posts: 26
Joined: Wed Apr 29, 2009 12:41 pm
Location: Storfors

Re: od type j

Post by lullebulle »

Koppla ringkabelskon till en bult vid rattstången. Andra sladden ska till ett relä eller direkt till od-solinoiden beroende på om du ska ha relä eller ej
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: od type j

Post by QV »

tänkte besvara tråden men när jag rullade ner på sidan för att kolla historiken så ser man den där "rödpennan". Vilket lager det hjälde tar en stund att fundera ut eftersom citatet är borta. Snacka om trådförstöring...... Snart kommer svaret att det "naturligtvis är det närmast" men tillför osäkerhet i vad man menar för nytillkommna läsare, det gör det. Att detta kunde reta upp mig igen trodde jag inte men man skall aldrig upphöras att förvånas. Förhoppningsvis så fösvinner rödmarkeringarna längre bak i tråden snart så man slipper se dem.....

Så då kanske man har skrivit av sig lite frustration.....

strömbrytaren jordar på de äldre inkopplingarna. Exakt hur det är på de nyare har jag inte i huvudet.

På äldre amzingar sitter det ett relä i motorutrymmet. Detta matas med 12 Volt
för att relät skall aktiveras så jordar man relät med spaken på rattstången.

när relät är aktiverat så matas 12 volt ner till solonoiden på växellådan från relät.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: od type j

Post by QV »

lullebulle wrote:Koppla ringkabelskon till en bult vid rattstången. Andra sladden ska till ett relä eller direkt till od-solinoiden beroende på om du ska ha relä eller ej
om du kopplar ringkabelskon till rattstången så får den jord.
Då måste du koppla den andra kabel till ett relä (se min ej citerade beskrivning)
Du kan inte koppla direkt till solonoiden eftersom den jordar i växellådan. jord på båda sidor om solonoiden ger ingen aktivering

Vill du koppla direkt till solonoiden måste ringkabelskon kopplas till +12 Volt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: od type j

Post by sotarn »

Hejsan :D o tack för era svar. Så vad jag fattar så kan man dra en ledning från säkringsdosan till spaken o sen vidare till selioniden i växellådan o då använder man som du sa QV att man tar o använder jordkablen som matarledning istället för jord. Eller har jag fel :? ?. Förresten behövs det där reläet i motorrummet egentligen? Eller vad har det för funktion för det verkar enklare o koppla direkt från spaken till selioniden.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: od type j

Post by QV »

Ett relä minskar belastningen på brytaren. Detta blir mer viktigt ju högre strömen är.
Solonoiden drar rätt mycket vid tillslag men bägge varianterna fungerar.
Har för mig att frånslag påverkar en brytare mer än tillslag. En solonoid drar mycket vid tillslag men sedan sjunker strömen till en låg nivå när solonoiden växlar över i hållströmsläge.
Detta gäller som sagt var de äldre varaniterna av OD lådor... hur det är på de nyare (typJ) får jag kolla efter semestern ifall ni vill ha hjälp med det.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: od type j

Post by sotarn »

Hejsan o tack för förklaringen Qv :D . O Jadå man kan inte få för mycket hjälp :wink: . Mvh sotarn.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: od type j

Post by sotarn »

hej igen :D . Nu har det dykt upp ännu ett problem igen :oops: såklart o den här gången när jag skulle lossa min gt ratt för att montera spaken till overdriven så fick jag int loss ratten :evil: . Har tillverkat en avdragare för att få loss ratten men den ger efter (så hårt sitter den). Och nu undrar jag om det kanske går att värma rattstången lite försiktigt (ratten är ju delvis i aluminium o bakelit) eller finns det någon annan metod som någon här kanske känner till? Eller är värme den enda lösningen? MVH Sotarn
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: od type j

Post by Hasse63 »

Ska du/ kan du värma? så är det den del som ska av/ bort man värmer och det blir då ratten i det här fallet, rattaxel kan man istället kyla ner. Varm metal utvidgar sig medan kall gör tvärt om. Aluminium får man vara förstiktig med att värma då den lätt smälter. Jag har då inte behövt någon avdragare eller behövt värmt (tur?) utan jag har lossat mutten lite (OBS! inte helt) och sen vikat ratten fram och tillbaka medan jag har hängt/ dragit i den med händerna på var sida.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: od type j

Post by sotarn »

Hej o hallå nu har jag goda nyheter :D . Jag har äntligen fått loss ratten utan att anv någon värme eller för mycket våld.
Jag gick ut i garaget o gjorde en sista ansträngning med min hemgjorda avdragare. Sakta o försigtigt drog jag med avdragaren o smörjde samtidigt med 5-56 o ploff så släppte ratten :twisted: vilken lättnad. O nu över till yttligare en fråga jag har blivit tipsad av Qv att man skall använda ett relä o då finns ju det ett relä i motorutrymmet på min bil som det står overdrive på som jag tror används som backljusrelä. Så nu undrar jag om det går att ta ett sådant relä från en annan bil o använda det som overdriverelä :)? Kanske en rätt dum fråga :roll: egentligen men nu har jag iaf frågat. Sotarn
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: od type j

Post by A-masen »

Många reläer kan vara lika även om dom kommer från olika bilar. Men det finns en viktig faktor och det är hur stor ström, Ampere, ett relä är tänkt att kunna sluta och bryta. Och detta kommer ju av hur mycket ström solenoiden på växellådan drar, plus lite marginal uppåt.
Nu vet inte jag hur det förhåller sig i ditt fall, men du får forska vidare i dom här uppgifterna.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: od type j

Post by sotarn »

Ja jag får hit en kompis senare i veckan som skall titta lite på reläet jag har skaffat mig så att det skall nog lösa sig redan ihelgen :D . Tackar ni alla som hjälpt mig med svar på min frågor. Återkommer med bilder lite senare :wink: .
Sotarn.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: od type j

Post by sotarn »

En ny vecka o med den nya problem :( . Idag när jag skulle monera i växellådan så visade det sig att det inte skulle bli en lätt match. Jag låg under bilen o hade växelådan på en domkraft som hissa lådan på rätt plats o när jag nästan skjutit in den emot motorn (ca1cm kvar) så var det något som tog emot o hur jag än vickade o ruskade i lådan så gick den inte in den sista cm. Någon som har något tips :roll: . MVH
Post Reply