oljeläckage från hastighetswiren

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
knuckleworks
Posts: 7
Joined: Thu Jul 16, 2009 2:40 pm

oljeläckage från hastighetswiren

Post by knuckleworks »

orkade inte leta igenom trådarna och sökning i ärendet genererade inte nån lycka :roll:

nåväl min od låda typ D läcker olja från hastighetsmätar wiren,har aldrig varit med om det på nån av alla mina volvos å inga utav mina andra veteranare heller så jag står lite handfallen här :evil: ska åka 40mil ca på lördag å vill inte bli stående med skuren låda HJÄLP//janne
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Post by Arne »

Du har inte skrivit vad för sorts växellåda du har. Det brukar väl sitta en O-ring där.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Post by QV »

knuckleworks wrote: min od låda typ D
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
knuckleworks
Posts: 7
Joined: Thu Jul 16, 2009 2:40 pm

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Post by knuckleworks »

ska o ringen täta mot "flänsen" el va liten å sitta inne vid hylsan som stöder själva wiren?? ska väl inte kunna komma ut så mycket olja (pöl som en original navkapsel) har ju haft volvos utan wiren i utan problem inte OD dock men ändå? men fasen vad skönt å tyst den går med den här lådan en fröjd :D
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Post by QV »

får du i bulten som håller fast "hylsan" som hastighetsmätardrevet sitt i så kan det bara bli på ett sätt. Minnesbilden säger mig att man inte ser oringen. Alltså nere under kanten.

/janne

läste frågan igen. stor o-ring utanpå "hylsan" (minnesbild)

får snart sluta svara flera gånger på frågan: samma hylsa till M30, M40, M41 D-typ
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Post by Shift »

Risig bild, men här ser du oringen på en M40 i alla fall. Plus någon form av tätning med en fjäderbricka.
Image
Det som inte går att laga går att skruva sönder
knuckleworks
Posts: 7
Joined: Thu Jul 16, 2009 2:40 pm

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Post by knuckleworks »

ok har inte haft ur drev delen utan oljan kommer ur lådan å droppar ur höljet skitskumt men verkar ha avtagit nu (olja kvar :lol: ) gick på litern milen med rkam å 36/36 till mamby igår lördag 100-120 inga problem aldrig mer 4vxlat haha //janne
Image
Amazonroffe
Posts: 4
Joined: Thu Jun 15, 2017 7:47 pm

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Post by Amazonroffe »

Jag har läst om O-ringar, men jag har en överväxel och i kopplingen dit ser jag ingen O-ring. Kan inte förstå heller hur man ska få bort något från överväxeln utifrån.

Ska O-ringen sitta i själva muttern till hastighetswiren?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Post by QV »

Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (16.08 KiB) Viewed 4409 times
Det är nummer 23 på bilden
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Post by Per L »

Du tar bort hela hastighetsmätardrivningen genom att först skruva bort skruven 24 sedan drar du ut komponenterna 20-22 på din bild. Det sticker bara ut gängorna som hastighetsmätarwiren skruvas fast i så när du drar får du vara försiktigt så att gängorna inte förstörs.

Du har två tätningar som förhindrar att olja läcker ut
1. O-ringen 23 som sitter i ett spår i huset 22. Den kan du inte missa när du får bort grejorna
2. En packbox (gissningsvis nr 21) som tätar där wiredrivningen kommer ut. Den ser ut så här http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... tno=380192 och när du skruvat bort hastighetsmätarwiren sitter den antingen fast på huset 22 eller har följt med wiren och sitter då i dess "mutter"
Last edited by Per L on Fri Nov 02, 2018 9:26 am, edited 1 time in total.
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Post by 120Panzer »

Det ska även vara en gummitätning med en fjäderring som tätar runt hastighetsmätardrevets axel och mot hylsan från wiren, den fungerar precis som bakre packboxen för ODn och slits vid av och på skruvning av wiren!

Nr 2 som Per L skriver!
Amazonroffe
Posts: 4
Joined: Thu Jun 15, 2017 7:47 pm

Re: oljeläckage från hastighetswiren

Post by Amazonroffe »

Jag är så tacksam för tipsen! Jag har en reservöverväxel som jag kan "öva" på men jag har inte hittills klurat ut hur man ska få ut något. Ska gå ner och titta igen. Återkommer!/Rolf
Post Reply