Lite bilder från DANA27 lamelldiff-renovering...

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Lite bilder från DANA27 lamelldiff-renovering...

Post by brorsan »

Var länge sen jag postade några bilder på mitt evighetsprojekt... så här kommer det lite bilder på renoveringen av min DANA27 lamelldiff :)

Först moppen som stog i vägen :D

Image

Trummor av!

Image

Bromsarna ser bra ut...

Image

Hissade bilen på domkraftsfästet, ingen bra ide... ska fixas snart!

Image

Gamla bilder från själva renoveringen

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Här har den renoverade axeln legat och väntat i ett år....

Image

Blästring och lackning samt svarvning av trummor!

Image
Image
Image
Image

Övrigta bilder...

Image
Image
Image

Bytre av torkarsegment...

Image

Sunkigt värre...

Image

Det var allt!
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lite bilder från DANA27 lamelldiff-renovering...

Post by QV »

Ett HELT kors....... de ser man inte var dag!

/janne
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Lite bilder från DANA27 lamelldiff-renovering...

Post by 122 S 1966 USA »

hej :D fina grejor 8) svårt me sån bromsad axle, jeg har lite problem me min :? har for länge sen(1979) hällt på fel olja :roll: och nu tänker jeg forsøke gräve frem bilen, och ville ha ordning på axlen, men var hittade du delar? lamell plattor mm? och klamte du sjalv diffhuset? eller lånade du verktyg?
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lite bilder från DANA27 lamelldiff-renovering...

Post by QV »

Lammeler är samma som till DANA30 så de är inget svåra att finna.

Bultarna är långa nog för att dra ihop diffklumpen, eller menar du ställningen som man bänder hela axeln i?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Lite bilder från DANA27 lamelldiff-renovering...

Post by Shift »

Kul med många bilder! Men jag förstår inte vad som hände under renoveringen. Vad byttes, vad fixades? Vad gjorde du med diffen?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Lite bilder från DANA27 lamelldiff-renovering...

Post by 122 S 1966 USA »

hej igen, fick dette link ifrån en kompis i USA http://people.physics.anu.edu.au/~amh11 ... o_dana.htm är det en standard kors(pinnor) som flyttas över i spärr diffen? den instruktions, och maintenance booklet som jeg fick me bilen står det inget om detta? och min bil hadde oljud i bakakslen sist bilen var ute :roll: så jeg mistänker at det e nåt fel me kanske dom pinnorna? kolla bilden me det sprukna korsat på plats.
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lite bilder från DANA27 lamelldiff-renovering...

Post by QV »

Shift wrote:Kul med många bilder! Men jag förstår inte vad som hände under renoveringen. Vad byttes, vad fixades? Vad gjorde du med diffen?
Eftersom hans diff var hel så förmodar jag att det bara bytes lameller, packning till gaveln samt olja. vilket kostar någonstans mellan 800- 2000 beoende på var man finner delarna......

/Janne


diffar är rätt osexiga på bild
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lite bilder från DANA27 lamelldiff-renovering...

Post by QV »

122 S 1966 USA wrote:hej igen, fick dette link ifrån en kompis i USA http://people.physics.anu.edu.au/~amh11 ... o_dana.htm är det en standard kors(pinnor) som flyttas över i spärr diffen? den instruktions, och maintenance booklet som jeg fick me bilen står det inget om detta? och min bil hadde oljud i bakakslen sist bilen var ute :roll: så jeg mistänker at det e nåt fel me kanske dom pinnorna? kolla bilden me det sprukna korsat på plats.

flyttar över?

Eftersom du har en 66'a så kan du ha M27 eller M30 axel i din bil.
Om man har LSD så har man ett kors i den. Detta kors är en svag punkt i konstruktionen.

Har du M27 med trasigt kors så går det åt många timmar att hitta ett nytt....... dessa delar är "toksvåra".
LSD diffen har inga delar från den "vanliga" diffen förutom kronhjulet och des bultar.

Trevlig länk förövrigt. Dock är det ett sakfel i den.
De åtta bultarna som håller ihop diffhuset är endast vänstergängade på M30 (eller om det var M27) på den andra modelen är de högergängade (vanlig gäng)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Lite bilder från DANA27 lamelldiff-renovering...

Post by 122 S 1966 USA »

tack for svaret, då måste jeg nog hitta en kors, plus nya koblings skivor, for at ha alla delar redo, när jeg tar isär den.
min bil har gamla typen aksel uphängning, är det så man ser at det är en 27? eller kan det vära en 30 ochså, fast den har gammal uphängningen? det var nån som sa man mater diametern(rundkredsen) på aksel röret, for at se hvilken typ det är? passer detta?
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lite bilder från DANA27 lamelldiff-renovering...

Post by QV »

Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lite bilder från DANA27 lamelldiff-renovering...

Post by QV »

I PDFen från föregående inlägg har jag samlat lite info om LSD (LSD = limited slip differensial)
På en 66 är det gamla upphängningen men det kan vara M27 eller M30 som sitter där.
För att se skillnaden är det lättast att mäta röret. Se diameter D i PDFen

Att börja jaga ett kors innan man har plockat ner axeln.... Skulle nog vara bättre att plocka ur diffen för att se om en axel i korset fortfarande är hel.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Lite bilder från DANA27 lamelldiff-renovering...

Post by 122 S 1966 USA »

tack jeg ska kolla det?
Därfor ar jeg tänker jage pinnor, är at min bil har levt et hårdt liv, när jeg var 18 år gammal, han jeg forstöra 3 Overdrive låder på 1 år :roll: har dessutom kjørt sidolans in i en hög kantsten, så en av hjulen blev helt forstört :oops: och bakakslen bröt en svetsning, v en av länkarmerna, präsis denna grej kunde lätt ha brytet en eller båda pinnor? dessutom vill jeg inte ta isär den, och SEN stå och fattas deler. kan ju altid hjälpa nån annan i klubben, om det är svåra grejor.
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Lite bilder från DANA27 lamelldiff-renovering...

Post by brorsan »

Shift: Jag bytte lager och lagerbanor då dessa var totalt skurna p.g.a. felschimsning av förre ägaren.. Det var inget roligt jobb att schimsa om allt från början igen, att tyda verkstadshandboken tog en stund, men till slut klarnade det hur man skulle göra. Betydligt svårare än man tror om man ska följa manualen. Resultat blev kanon i alla fall! :D
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Lite bilder från DANA27 lamelldiff-renovering...

Post by 122 S 1966 USA »

xyz
Kan man fortfarende få växel låda, och back aksel fixat hos SVIS om man är medlem i klubben? kommer ihåg det stod nåt ang detta i en gammal medlems tidning, fick ni delar ifrån SVIS? eller jagade ni up dom själv?
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Lite bilder från DANA27 lamelldiff-renovering...

Post by brorsan »

Jag köpte lagren på momentum, det finns SKF-nummer i de gamla reservdelskatalogerna så det var inga problem att få rätt. Lameller finns på http://www.bakaxel.se/
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Post Reply