Overdrive problem , overdriven bromsar bilen,,,

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Overdrive problem , overdriven bromsar bilen,,,

Post by 1964 »

När jag lägger i överväxlen blir det som om jag drar i hand bromsen den bromsar upp farten i går segt sedan när man lägger ut den så rullar den fint igen men den går inte in vad kan det vara för fel , när det hände första gången small det till o växlen hoppade ur , kan det vara byte olja o göra rent filter? Så när växel läggs i så bromsar den bilen? Det är en 1962 på 13200 mil så den ska ju inte vara så sliten i lådan men den är inte så mycket körd på det sista åren :(
Last edited by 1964 on Sun Oct 11, 2009 10:31 pm, edited 1 time in total.
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: Overdriv problem , overdriven bromsar bilen,,,

Post by Axel »

Jag har samma problem med frugans 64'a, och misstänker att något i od'n har skurit... den började knaka och skrika vid några tillfällen, sedan dess uppför den sig som du beskriver.
Det hjälper knappast att endast byta oljan...
Axel Wall
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdriv problem , overdriven bromsar bilen,,,

Post by QV »

Med tanke på åldern på Era bilar så borde ni ha Typ D. Planetväxeln är rätt klen i den och efter vad jag har förstått en bristvara.
Om den bara är "sliten" kostar det 1200 i renoveringsmaterial på SVIS (det är min minnesbild av vad jag betalade för just denna del)

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Re: Overdriv problem , overdriven bromsar bilen,,,

Post by 1964 »

Hej!
När man kör och lägger i overdriven så känner man att den går in först och sen bromsar den. och trampar man ner kopplingspedalen så sänks farten mycket mer än normalt lägger man ur overdriven fortfarande med kopplings pedalen nere så känner man inget "Bromsande". Hörs inget missljud från min växellådan. Det som jag tror är att den bygger upp ett tryck i overdriven och oljan kommer inte igenom??? Den kan ju inte vara sliten på 13000 mil. Ska göra ett oljebyte och rengöring av silen och återkommer med resultat.
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Re: Overdrive problem , overdriven bromsar bilen,,,

Post by 1964 »

Ja nu är det tittat på ny olja o ren sil,men felet består, hissade upp bilen o körde den o fick se att när overdriven lägg in så börjar höger bak hjul att bromsa in o sedan börja gå bakåt??? mendan v-rullar framåt :!:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive problem , overdriven bromsar bilen,,,

Post by QV »

Att hjulen snurrar åt olika håll har inget med OD att göra. En Amazon gör för det mesta en "enhjualre" när man spinner loss på asfalt/grus. Så att hjulen snurrar åt olika håll är inget konstigt. Tänk bara på att dreven i diffen inte har någon vettig lagring så det är inte så bra att köra så "för länge"

13000 mil kan nog ta ihjäl en OD växellåda under "rätt" förutsättningar. Man bör använda kopplingspedalen när man har en "d-typ" (alltså koppla ur innan man växlar med OD enheten). Den är trors allt rätt klen. Planetväxen i J-typen är en faktor 5-10 gånger större, och någon orsak till förändringen har de ju haft.

/Janne
Last edited by QV on Mon Oct 12, 2009 8:52 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Re: Overdrive problem , overdriven bromsar bilen,,,

Post by 1964 »

ja men inte i 60 km vill man att ena hjulet ska gå bakåt? vid längre körande så pang så hoppar växlen ur, har haft några amazoner med overdrive men inte med sådant fel , så igen när du har 4 i ligger i ca 80 km har kopplingen nere lägger i overdriven , då börjar bilen att bromsa farten , lägger ur overdriven o bilen rullar frit utan att den tappar fart ? där är av frågan , men ska ringa svis på torsdag så lämmnar jag in den på reparation så blir det nog bra, hoppas jag ,,
Post Reply