mängd olja

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

mängd olja

Post by mikael »

hittar ej svar om mängd olja i en overdriv enhet .
frågan är skall man fylla upp till det rinner ur nivå hålet sen är det bra på en växelåda med overdriv enhet. eller finns det ett påfyllnads hål på overdrivenheten med.+ skall växelådan ligga i våg .har hela paketet på min arbetsbänk .så allt är i en fin klump och lätt att lossa och fylla på.
går det att använda 10w40 vanlig motorolja eller vad gäller.
allt är nyrenoverat från svis
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: mängd olja

Post by sotarn »

HEJ :D . Jag sitter själv lite i samma båt med vxllådan urplockad o skall installera den i bilen inom kort. Jag hörde med en gammal "uv" som jobbar på Volvo vilken olja som skall användas o han sa att dom använde röd ATF 220 (antar att det är standar ATF) men glömde fråga vilken mängd dat skall vara. Hoppas att någon kunnig här på forumet kan hjälpa oss :D .
Ps har fått många olika bud om vilken olja man kan använda så man blir lite fundersam :? .Sotarn.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: mängd olja

Post by A-masen »

Så här säger instruktionsboken för Volvo 140-serien -72. Men utrustningen är väl högst troligt likvärdig? Jag har en bok för Amazon också -63, men där finns inte någon OD med.

Image
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Re: mängd olja

Post by mikael »

jupp rätade ut en massa frågetecken .nu är den påfyld och monterad .nu skall jag bara ta mig en öl och skruva ihop resten finliret hehe.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: mängd olja

Post by sotarn »

Fint :D . då får det bli motorolja då.Fördelen med det är att det oxså lite billigare :wink: . Det enda jag kanske tycker är undligt är att när jag tappade ur min låda så var färgen på oljan röd :? . Kanske någon tidigare ägare som fyllt på fel .
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: mängd olja

Post by einar- »

En volvolåda går på allt som smörjer :wink:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: mängd olja

Post by Hasse63 »

ATF-olja är röd och den brukar man ha i M46-lådor. även där funkar motorolja bra, har haft 5-50 helsyntet i en sån.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: mängd olja

Post by sotarn »

Tjena :D . Tänkte ta o låna denna tråden för att få svar på min fråga :?: . Om man läser inläggen här står det att oljerymden i vxllådan på en m41 är 1,6liter,och jag gjorde som det stod jag fyllde på 1,6 liter i min m41a (oljenivån kom långt över nivåpluggen) o trodde att allt va frid o fröjd 8) . Men efter att ha kört ett tag märkte jag att det läckte ganska mycket olja. Tillomed att det hade skvätt en del på underredet :? .Nu undrar jag om jag missförstod det där med 1,6 liter olja i lådan,man kanske bara skall fylla upp till oljenivå pluggen,o att det där med 1,6 liter är hela lådans totala "rymd". Misstänker isf att med för mycket olja i lådan pressas den ut pga för mkt olja, eller är jag helt ute o tokcyklar :shock: .Vore evigt tacksam om någon därute sitter på något svar. Ps har ställt frågan tidigare utan att få svar :cry: ds. MVH SOTARN.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: mängd olja

Post by olleholm »

Hej i min service bok från volvo står i d type skall det vara SAE 30 och det finns att köpa där dom säljer husqvarngräsklippare, d typen rymmer 1,6 liter.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: mängd olja

Post by sotarn »

Jamen 1,6 liter rymmer lådan men skall den fyllas med så mkt olja (med tanke på att man kommer över nivå pluggen när man fyller på den mängden) :? . MVH
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: mängd olja

Post by Leffe_sthlm »

Mer än till nivåpluggen kan det väl inte vara tänkt att man ska fylla?
1,6 liter är säkert maxvolymen med en helt "torr" växellåda/OD.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: mängd olja

Post by QV »

Oljan skall upp till nivåpluggen.

Tittar man på bakaxel så anger de samma volym till baxel med eller utan diffbroms och jag har aldrig fått i så mycket som det står där (har diffbroms). Diffbromsen borde enligt mig "själa" några dl utrymme i bakaxeln.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: mängd olja

Post by sotarn »

Då skall jag ut o tömma lådan på olja så att den kommer ner till nivåpluggen,och då kanske det slutar läcka :D .Tackar er alla för tipsen :D . Skall höra av mig senare hur det gick. MVH SOTARN.
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: mängd olja

Post by Leffe_sthlm »

sotarn wrote:Då skall jag ut o tömma lådan på olja så att den kommer ner till nivåpluggen,och då kanske det slutar läcka :D .Tackar er alla för tipsen :D . Skall höra av mig senare hur det gick. MVH SOTARN.
Var läcker den för någonstans nu ?
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: mängd olja

Post by sotarn »

Jag har inte hunnit greja med lådan nu under helgen pga midsommar bakfylla familj mm :? . Men jag hade tänkt o fixa med bilen i morgon så jag rapporterar så snart jag kommit fram till något :wink: . Sotarn.
Post Reply