kopplingsproblem

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

kopplingsproblem

Post by M@rQz »

hej. va ute på första långresan med amazonen i helgen. på hemvägen började kopplingen krångla, kom lyckligvis hem men den funkar nästan inte alls som det är nu då den inte kopplar ur som den ska, pedalen går ner i golvet. undrar vad som kan ha hänt och om det är nå som kan vara lätt att fixa?
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: kopplingsproblem

Post by UKRUSE »

Någonstans i systemet har packningarna gett upp.
Renovering av huvudcylinder och slavcylinder samt byte av slang är nog botemedlet.
Det kan vara lite trixigt att få ut kolvarna ur resp. Har du tillgång till tryckluft så använd det.
// Uno
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: kopplingsproblem

Post by QV »

Tryckluft i all ära men jag förespråkar fettspruta istället.
Kolven "släpper" inte alls med samma hastighet då.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: kopplingsproblem

Post by M@rQz »

hur mkt behöver man skruva isär för att komma åt alla delar som kan behöva bytas och hur sitter dom? eller med andra ord, hur gör man på lättaste sätt för att byta/renovera? är ingen toppmekaniker.. klarar av att skruva om ja vet hur ja ska göra, vägen innan de är lite struligt. uppskattar tips från er med mer erfarenhet väldigt mkt! :)

tack på förhand :D
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: kopplingsproblem

Post by einar- »

finns inget som sitter ivägen :D Allt sitter öppet och bra vad jag vet
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: kopplingsproblem

Post by Blomquist »

Har precis gått igenom kopplingshydrauliken. Tog hyfsat med bilder under operationen,
kan lägga upp dem under morgondagen. Du kan välja mellan två alternativ:
köpa ny huvudcylinder/ny slavcylinder (har sett det i kit för 1200:-) samt slang (200:-?)
eller renoveringssatser samt slang för en bråkdel av detta.
Risken finns att dina cylindrar är så ärgade att de inte går att renovera dem, men det är ovanligt
på vagnar som är i trafik. Mera vanligt på vagnar som stått mycket länge.

Börja med att beställa hem grejer, du behöver till jobbet några ringnycklar och gärna en böjd radiotång och T-sprit.
Tilgång till tryckluft är en välsignelse.

Återkommer
210 -64, 223 -68
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: kopplingsproblem

Post by M@rQz »

xyz
lägg gärna upp lite bilder. :) ja har precis fått bilen i trafik efter att den stått i ett antal år så ja.. risken finns att de är helt slut. :?
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: kopplingsproblem

Post by einar- »

Min hade stått i över 10 år och där hade inte cylindrarna tagit stryk förutom packningen i huvudcylindern. Slavcylindern är orörd men ska renoveras för säkerhets skull ändå då det verkar som att den inte släpper tillbaka kopplingen helt
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: kopplingsproblem

Post by John »

Min hade stått i drygt 20år i skogen och de funkade bra att renovera dom slipade lätt med ett fint sandpapper så försvann ärgen
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: kopplingsproblem

Post by M@rQz »

va och kollade i vätskebehållaren som va helt tom och "pulvrig". är de ett tecken på att cylindrarna behöver renoveras? funkar det om man fyller på olja och luftar systemet igen?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: kopplingsproblem

Post by Hasse63 »

Fyll med bromsvätska och lufta så ser du om det funkar. läker det ut så är en renovering på sin plats.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: kopplingsproblem

Post by UKRUSE »

Men snälla.... om oljan är borta så har den läckt ut endera vid huvudcylindern, då finns oljan inne i kupén under mattan. eller att slaven gett upp och oljan läckt ut. Den har definivt inte dunstat bort.
Renovera huvudcylinder och slav samt köp en ny slang och du koppling som håller i en massa år.
// Uno
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: kopplingsproblem

Post by Hasse63 »

Jag är snäll... :D
Allt beror ju på hur mycket det läker. en droppe i månaden eller en i minuten. Naturligtvis så ska man kolla efter ev.läckor och hittar man en pöl nånstans så får man vål överväga en renovering. Beror också på var bilen befinner sig i avstånd från verkstad/verktyg... ska man bara ta sig hem eller om inte man har råd för tillfället så kan man fylla för att se om det funkar. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: kopplingsproblem

Post by UKRUSE »

Är burken tom, då har det läckt, och har det läckt, då är packningarna slut, och packningarna självläker inte med ny olja.
Det finns ingen genväg. renovering är det enda som gäller
//Uno
lusen
Posts: 61
Joined: Fri Mar 31, 2006 9:49 am
Location: Nol
Contact:

Re: kopplingsproblem

Post by lusen »

Blomquist wrote:Har precis gått igenom kopplingshydrauliken. Tog hyfsat med bilder under operationen,
kan lägga upp dem under morgondagen.

Hur blev det med bilderna?

Håller själv på att renovera kopplingen.

Får dessvärre inte ut kolvarna. Några bra tipps? Har tryckluft, men det rör sig inte.
Post Reply