kopplingsproblem

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
_426_HEMI_
Posts: 172
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:00 pm
Location: Karlshamn

Re: kopplingsproblem

Post by _426_HEMI_ »

Jag må ju säga att en annan hade föredragit en ny slavcylinder och huvudkopplingscylinder om det är på tok för svårt att få ut kolvar. Det är ju trots allt en förbrukningsvara. Jag renoverade min slavcylinder på 66an men den började läcka efter någon månad igen.. Och det är minsann ingen höjdare. Men visst för man det riktigt riktigt noga, så kan det nog fungera :)
Volvo 142 DL -73 (Såld)
Volvo 121 -66(Såld)
Volvo 142 -68 (Såld)
Volvo 121 -69 (Såld)
Volvo 122 S -65 (Såld)
Volvo 121 -64
Josefin - Forsbacka
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: kopplingsproblem

Post by UKRUSE »

Kolvarna har troligen ärgat / rostat fast i loppen.
Prova att knacka in kolvarna lite försiktigt. Om de rör sig... rengör loppen noga och droppa i lite olja / rostlösningsmedel.
Efter det brukar jag värma huset med gasolbrännare och sedan ta till tryckluft.... då brukar kolvarna släppa.
Om kolvarna sitter fast... värm husen och knacka försiktigt.
Kolven i slavcylindern kan man knacka ut med en lämplig rundstång genom hålen för slang resp luftskruv. Tänk bara på att det sitter en tunn fjäder på den sidan.
Kolven i huvudcylindern kan vara mycket knepigare att få ut då man inte kan knacka från bakänden
Lycka till
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: kopplingsproblem

Post by QV »

jag använde fettsprutan med god framgång för att plocka ur fastrostade kolvar, se första inlägg unger Original i min tråd:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
lusen
Posts: 61
Joined: Fri Mar 31, 2006 9:49 am
Location: Nol
Contact:

Re: kopplingsproblem

Post by lusen »

Får tacka för all hjälp!

Nu är kolvarna ute och det såg inte så farligt ut när man väl fick rengjort allt.
Väntar bara på dom nya packningarna som är på väg nu då :D Är ju lite tråkigt att inte kunna provköra bilen nu när jag startat upp den från sin 10åriga sömn :D
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: kopplingsproblem

Post by UKRUSE »

Hur gjorde du för att få ut resp. kolv ?
lusen
Posts: 61
Joined: Fri Mar 31, 2006 9:49 am
Location: Nol
Contact:

Re: kopplingsproblem

Post by lusen »

UKRUSE wrote:Hur gjorde du för att få ut resp. kolv ?
Huvudcylindern dränkte jag i rostlösare och knackade kolven innåt tills den rörde på sig. sen var det bara att använda tryckluften och då kröp den sakta utåt.
Fick trycka den fram och tillbaka lite innan den kom, men så fort den började röra på sig så kända man att den var på gång.

Slavcylindern gjorde jag likadant med. Fast då tog jag en rundstav också och tryckte försiktigt genom luftnings skruvens hål. Tills den började röra på sig. Sen tryckluft :D

Funkade fin fint :wink:
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: kopplingsproblem

Post by volvoamazon1967 »

Jag satte en fettnippel där slangen ska sitta och pressade ut kolvarna utan problem. På huvudcylindern tror jag att jag körde med tryckluft och tog om en par gånger men till slut så gav den upp och kom ut :D
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: kopplingsproblem

Post by QV »

Jag förespråkar fettspruta eftersom olycksrisken minskar drastiskt. Desutom så lossar allt med fettspruta. (om det inte losnar går det sönder)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: kopplingsproblem

Post by A-masen »

Visst är det så att en fettspruta ger mycket högre tryck än en tryckluftslang. Tryckluft ger väl max 8 kg/cm2. Jag minns inga siffror för fettsprutor, men vet att det är betydligt mer. Någon annan som vet?
För många, många år sedan körde jag bandtraktor. Där skulle drivbanden spännas vid behov. Det gick till så att man pumpade in fett i en cylinder med en kolv som då tryckte fram det främsta hjulet. Hjulet satt alltså i en "gaffel" som i sin tur var kolven med cylindern som man pumpade in fett i med en vanlig handpumpfettspruta. Rätt så behändigt, och framförallt fältmässigt fungerande, för man var ju alltid längst bort från verkstaden.
Post Reply