Vibrationer

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Vibrationer

Post by Harry Dahl »

Jag har bara hittat uppgiften i ovan nämnda dokument, men man får väl anta att Volvo har koll på läget och inte skriver något som är felaktigt. Jag fick använda en rejäl förlängare för att komma upp i detta moment.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vibrationer

Post by Lars Bd »

Förlängare? Man får inte förlänga momentnycklar för då kan det bli fel, eller använde du någon annan metod än momentnyckel?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Vibrationer

Post by Harry Dahl »

Min momentnyckel går bara till 20 kpm, så jag drog åt så hårt det gick med den, sen använde jag ledhandtag och förlängare för att dra det sista så att saxsprinten gick i.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Momentnyckel

Post by QV »

Tummstock, förlängare och fiskevåg tillsammans med en miniräknare blir ett utmärkt substitut till en momentnyckel.

10 NM är = 10 newton en meter ut
10 NM = 100 Newton 1 dm ut

formel blir önskat NM / längd (i meter) = hur mycket fiskevågen skall visa.

Om det är kilopound, newton eller kg spelar ingen roll. Man skall bara hålla koll på att distansen är meter.
Om distansen är tum eller cm så får man räkna med det istället.

moment 10 lb tum blir 1 lb 10 tum ut.

Janne

Förövrigt kan man använda ett rör för att förlänga en momentnyckel. Det enda det påverkar är hur många Kg man drar med, själva "momentet" påverkas inte eftersom det känns av inuti nyckeln. Vore det kännsligt så skulle man ha en väl definierad punkt att fästa dragsnöret i.... Denna punkt måste man ha om man använder en fiskevåg!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vibrationer

Post by Lars Bd »

Det är faktiskt mycket viktigt var man placerar handen på momentnyckeln fick jag höra på en skruvförbandsinformation. De flesta momentnycklar som används i vår verksamhet måste kontrolleras med fiskevågsmetoden om man använder förlängning eller placerar handen på annat ställe än avsett (normalt ett plast/gummiklätt fingergrepp) som för övrigt är just den definerade punkten du efterlyste.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Vibrationer

Post by OddSverre »

1Nm=1Nm uansett lengden på armen (kraften som virker på armen blir bare mindre jo lenger arm). Moment=Kraft X arm
Årsaken til at man ikke skal bruke forlenger på momentnøkkel er som oftest at man da ikke har så god kontrol på når man når rett moment, dette gjelder særlig nøkler som "klikker" når de når rett moment. Overdrar du en momentnøkkel av "klikke" typen må den kalibreres på nytt, men som oftest er den kass da fjæra ofte deformeres. Momentnøkler av "klikke" typen har oftest justeringsskrue i enden, det betyr at mekanismen går gjennom hele skaftet, om man trer på et rør i enden som forlenger kan du få feil belastning på skaftet og ødelegge fjær og gjenger i skaftet.
Matematisk er det ingenting i veien for å bruke forlenger på en momentnøkkel, men i praksis er muligheten for å ødelegge nøkkelen stor.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Vibrationer

Post by rolwig »

Vibrationer i drivlinan kan vara en kärvande bakre knut, skruva loss och vrid knuten, det ska gå lätt att vrida.
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Vibrationer

Post by Jungletime »

Nu har jag kollat knutkorsen. Inget av dom är glapp och inget kärvar! Tog först ner den bakre delen av axeln och då uppstår vibrationerna vid högre hastighet än när den är komplett. Därefter tog jag väck även den främre och då är vibrationerna borta. Det man kunde se när axeln var på plats var att det kastade lite i axeln. Det stötte/vibrerade mer vid stödlagret än i bakaxeln. Nu är jag misstänksam på den främre axeln då det är en svetsskarv 7-8 cm från stödlagret. Är axeln kapad/svetsad eller skall denna skarv finnas där?? Nån vet ?? Kan en mekverkstad åtgärd detta eller bör jag försöka hitta en ny.
Kanske nån i Luleå-området som har en främre del liggandes??
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vibrationer

Post by QV »

Utan att ha varit och kollat så tycker jag att det borde vara en skarv där.

Kardan är ju ett rör och själva "delen som tillåter längsrörelser" på kardan sitter ju i den främre delen.
Denna del med invändiga splinse är (om inte minner sviker mig) svetsat på kardan.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Vibrationer

Post by Jungletime »

När jag spände fast den främre axeln i ett skruvstäd så är det så att det ändå är ett glapp i den främre knuten. Men kan detta glapp ge en ständig vibration? Byter knuten i morgon , då ges svaret.
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Vibrationer

Post by Jungletime »

Även den främre knuten bytt och det hjälpte inte. Det vibrerar. Det man kan se när den främre axeln är monterad är att det kastar i axeln. Stödlagret är bytt och är OK. Har försökt mäta kastet och det är mellan 1-2 mm. Bara några centimeter ifrån den främre medbringaren så kastar det märbart. Kan det vara "gaffeln" som är krökt på nåt sätt.
Tar gärna emot tips om var man kan få tag i begagnad axel. Gärna Luleå-området
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vibrationer

Post by QV »

föresten har du en M40 eller M41 och i så fall en typ D eller J?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vibrationer

Post by A-masen »

Har du dragit fast i rätt ordning? Så här står det i en GDS-instruktion för Volvo 240 när det gäller byte av stödlager:

"Kontrollera att fjädern och brickan i gummihållaren sitter på rätt plats. Sätt dit hållaren för stödlagret, men dra inte åt skruvarna. Sätt dit skruvarna för medbringarna. Centrera stödlagret och dra åt skruvarna i hållaren".

Jag vet inte om det är gångbara instruktioner, men det skadar ju inte att läsa igenom.
BLt
Posts: 49
Joined: Thu Aug 28, 2008 8:49 pm
Location: Hamrånge

Re: Vibrationer

Post by BLt »

Hej
Om du har delat på kardanröret och bytt knutar har du motarat ihop det så att alla knutarna ligger i linje eller har du vridit bakre röret på splinsen, då kan det bli vibrationer.
/Bosse
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Vibrationer

Post by Jungletime »

Felet fixat. Fick tag i en komplett axel och vibrationerna försvann. Provade först med enbart den främre delen och det var ju borta redan då. Sannolikt så var det den främre gaffeln som på nåt sätt fått sig en törn. Har dock inte lyckats se eller mäta vad som var fel.
Post Reply