Vibrationer
-
- Posts: 99
- Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am
Vibrationer
På väg till bilprovningen så visar sig mitt fina nyförvärv en sämre sida. Det uppstår vibrationer redan vid ca 50-60 km. Hjälper ej att koppla ur. Det är hastighetsrelaterat, ej varvtalsrelaterat. Enligt förra ägaren är det nytt stödlager. Och där känns det bra. Inga skakningar i ratten. Kan det vara nåt bakhjul som ej är runt eller väldigt obalanserat? Knutkors fel har jag haft förr mej dessa fel hade andra symptom.
Nån som kan ge mig bra tips?
Förresten besiktningen u.a.!
Nån som kan ge mig bra tips?
Förresten besiktningen u.a.!
Re: Vibrationer
På miin är det ena bakhjulet som djävlas (tror jag)
många vikter är det på fälgen
/Janne
många vikter är det på fälgen
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 99
- Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am
Re: Vibrationer
Läste gamla trådar och fick en ide om att vid bytet av stödlager så har väl drivaxeln lossats och vid återmontering hamnat fel. Kan en vridning i nya positioner ge så mycket vibrationer så det märks tydligt?
Re: Vibrationer
ja hela kardan stången är balanserad , så korsen måste sitta i rak linje .
-
- Posts: 99
- Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am
Re: Vibrationer
Har kollat mot verkstadshandboken och kan inte se nåt fel. Kan ju se rätt ut även om man vrider exv. den bakre axeln 180 gr. Då sitter ju fortfarande krutkorsen i linje. Men jag ser att både främre och bakre axeln har plåtbitar fästade. Kan de vara balansvikter? Och då uppstår frågan om man vridit den bakre 180 gr i förhållande till balanserad position.
Eftersom jag kollat med andra hjul på bakaxeln så inbillar jag mig fortfarande att felet kan vara i kardanaxeln
Eftersom jag kollat med andra hjul på bakaxeln så inbillar jag mig fortfarande att felet kan vara i kardanaxeln
Re: Vibrationer
Om du är osäker på hjulen får du flytta bakhjulen fram och fram bak. Då skall du få vibrationer i ratten istället.
En kardan är ballanserad "som del" om jag är rätt informerad, men om man river isär en kardan helt och hållet för att sedan montera ihop den utan att ha märkt upp den finns det bara två möjliga positioner för bilden i reservdelsboken stämmer bra med verkligheten.
/Janne
En kardan är ballanserad "som del" om jag är rätt informerad, men om man river isär en kardan helt och hållet för att sedan montera ihop den utan att ha märkt upp den finns det bara två möjliga positioner för bilden i reservdelsboken stämmer bra med verkligheten.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Vibrationer
Från en gammal tråd
Lars Bd wrote:På amazon har det ingen betydelse om man sätter ihop det 180 grader fel för det är också rätt däremot får man inte sätta ihop det med någon annan vinkel (1-179).QV wrote:Om du skall byta det mittersta så se till att du inte vänder axeln ett halvt varv fel.
På 140 blev det så småning om sambalanserad kardanstång och där finns bara ett sätt som är rätt.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
-
- Posts: 99
- Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am
Re: Vibrationer
Nya tester gjorda. Hissade upp baken och lossade hjulen körde upp den i 50-60km och det bibrerar!
Det jag ser är att det kastar lite i hjulnavet på vänster sida. Känner lite axiellt oxh radiellt glapp på båda sidor. Det radiella glappet är större på vänster sida. Hur mycket får det glappa radiellt och hur justerar man detta glapp. Är det med att dra åt muttern???
På vänster sida är muttern löst dragen då brickan under denna kan röra sig.
Nån som har nån ide??
Det jag ser är att det kastar lite i hjulnavet på vänster sida. Känner lite axiellt oxh radiellt glapp på båda sidor. Det radiella glappet är större på vänster sida. Hur mycket får det glappa radiellt och hur justerar man detta glapp. Är det med att dra åt muttern???
På vänster sida är muttern löst dragen då brickan under denna kan röra sig.
Nån som har nån ide??
-
- Posts: 99
- Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am
Re: Vibrationer
Ytterligare en fråga. Kan det vara bromstrumman som är oval eller på annat sätt i oblans. Har någon varit med om att bromstrumman ger vibrationer??
Re: Vibrationer
Har svårt för att tänka mig det. Däremot råkade jag se en bil som körde framför mig en gång. Fälgen på ena bakhjulet hade blivit skev. Någon måste ha kört på bilen (kanske inte densamma?) med en fullträff rakt på bakhjulet så att fälgen blev skev och bakhjulet wobblade rätt markant. Det måste ha kännts väldigt otrevligt att köra den bilen.
-
- Posts: 58
- Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
- Location: Vendelsö
Re: Vibrationer
Bakaxellagren justeras med shims mellan bromsskölden och bakaxeln. Muttern som håller bromstrumman ska dras med 23-32 kpm, vilket är ordentligt mycket. Några lösa brickor ska det absolut inte vara!
Re: Vibrationer
Var kommer uppgiften om 23-32kpm ifrån? Själv har jag inte hittat något av Volvo angivet åtdragningsmoment.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 58
- Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
- Location: Vendelsö
Re: Vibrationer
Uppgiften om åtdragningsmoment hittade jag här, på sidan 31 (1-29):
http://volvo1800pictures.com/document/v ... ervice.pdf
Jag förmodar att siffran ska tolkas så man drar först till 23 kpm och passar saxpinnen i hålet då, så är allt bra , annars fortsätter man att dra tills saxpinnen går i hålet, dock högst till 32 kpm.
http://volvo1800pictures.com/document/v ... ervice.pdf
Jag förmodar att siffran ska tolkas så man drar först till 23 kpm och passar saxpinnen i hålet då, så är allt bra , annars fortsätter man att dra tills saxpinnen går i hålet, dock högst till 32 kpm.
Re: Vibrationer
Jag har dytt båda drivaxlarna pga vibrationer. Höger trumma svajade mest då hjulet var borta och upphissad bak. Föregående ägare har väl kört som en dåre med breda fälgar/ däck på en väg full med potthål.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Vibrationer
Det verkar vara en rimlig tolkning av åtdragningsmomentet. Undrar varför inte dessa uppgifter står i bakaxel/bromsverkstadshandboken, eller gör det?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.