Vibrationer

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Vibrationer

Post by Jungletime »

På väg till bilprovningen så visar sig mitt fina nyförvärv en sämre sida. Det uppstår vibrationer redan vid ca 50-60 km. Hjälper ej att koppla ur. Det är hastighetsrelaterat, ej varvtalsrelaterat. Enligt förra ägaren är det nytt stödlager. Och där känns det bra. Inga skakningar i ratten. Kan det vara nåt bakhjul som ej är runt eller väldigt obalanserat? Knutkors fel har jag haft förr mej dessa fel hade andra symptom.
Nån som kan ge mig bra tips?
Förresten besiktningen u.a.!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vibrationer

Post by QV »

På miin är det ena bakhjulet som djävlas (tror jag)
många vikter är det på fälgen


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Vibrationer

Post by Jungletime »

Läste gamla trådar och fick en ide om att vid bytet av stödlager så har väl drivaxeln lossats och vid återmontering hamnat fel. Kan en vridning i nya positioner ge så mycket vibrationer så det märks tydligt?
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Vibrationer

Post by Ragge »

ja hela kardan stången är balanserad , så korsen måste sitta i rak linje .
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Vibrationer

Post by Jungletime »

Har kollat mot verkstadshandboken och kan inte se nåt fel. Kan ju se rätt ut även om man vrider exv. den bakre axeln 180 gr. Då sitter ju fortfarande krutkorsen i linje. Men jag ser att både främre och bakre axeln har plåtbitar fästade. Kan de vara balansvikter? Och då uppstår frågan om man vridit den bakre 180 gr i förhållande till balanserad position.
Eftersom jag kollat med andra hjul på bakaxeln så inbillar jag mig fortfarande att felet kan vara i kardanaxeln
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vibrationer

Post by QV »

Om du är osäker på hjulen får du flytta bakhjulen fram och fram bak. Då skall du få vibrationer i ratten istället.

En kardan är ballanserad "som del" om jag är rätt informerad, men om man river isär en kardan helt och hållet för att sedan montera ihop den utan att ha märkt upp den finns det bara två möjliga positioner för bilden i reservdelsboken stämmer bra med verkligheten.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Vibrationer

Post by Shift »

Från en gammal tråd
Lars Bd wrote:
QV wrote:Om du skall byta det mittersta så se till att du inte vänder axeln ett halvt varv fel.
På amazon har det ingen betydelse om man sätter ihop det 180 grader fel för det är också rätt däremot får man inte sätta ihop det med någon annan vinkel (1-179).
På 140 blev det så småning om sambalanserad kardanstång och där finns bara ett sätt som är rätt.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Vibrationer

Post by Jungletime »

Nya tester gjorda. Hissade upp baken och lossade hjulen körde upp den i 50-60km och det bibrerar!
Det jag ser är att det kastar lite i hjulnavet på vänster sida. Känner lite axiellt oxh radiellt glapp på båda sidor. Det radiella glappet är större på vänster sida. Hur mycket får det glappa radiellt och hur justerar man detta glapp. Är det med att dra åt muttern???
På vänster sida är muttern löst dragen då brickan under denna kan röra sig.
Nån som har nån ide??
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Vibrationer

Post by Jungletime »

Ytterligare en fråga. Kan det vara bromstrumman som är oval eller på annat sätt i oblans. Har någon varit med om att bromstrumman ger vibrationer??
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vibrationer

Post by A-masen »

Har svårt för att tänka mig det. Däremot råkade jag se en bil som körde framför mig en gång. Fälgen på ena bakhjulet hade blivit skev. Någon måste ha kört på bilen (kanske inte densamma?) med en fullträff rakt på bakhjulet så att fälgen blev skev och bakhjulet wobblade rätt markant. Det måste ha kännts väldigt otrevligt att köra den bilen.
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Vibrationer

Post by Harry Dahl »

Bakaxellagren justeras med shims mellan bromsskölden och bakaxeln. Muttern som håller bromstrumman ska dras med 23-32 kpm, vilket är ordentligt mycket. Några lösa brickor ska det absolut inte vara!
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vibrationer

Post by Lars Bd »

Var kommer uppgiften om 23-32kpm ifrån? Själv har jag inte hittat något av Volvo angivet åtdragningsmoment.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Vibrationer

Post by Harry Dahl »

Uppgiften om åtdragningsmoment hittade jag här, på sidan 31 (1-29):

http://volvo1800pictures.com/document/v ... ervice.pdf


Jag förmodar att siffran ska tolkas så man drar först till 23 kpm och passar saxpinnen i hålet då, så är allt bra , annars fortsätter man att dra tills saxpinnen går i hålet, dock högst till 32 kpm.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Vibrationer

Post by Hasse63 »

Jag har dytt båda drivaxlarna pga vibrationer. Höger trumma svajade mest då hjulet var borta och upphissad bak. Föregående ägare har väl kört som en dåre med breda fälgar/ däck på en väg full med potthål.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vibrationer

Post by Lars Bd »

Det verkar vara en rimlig tolkning av åtdragningsmomentet. Undrar varför inte dessa uppgifter står i bakaxel/bromsverkstadshandboken, eller gör det?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply