Glapp i ENV bakaxel + vibaration (syns i innebackspegel)

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Pekstedt
Posts: 9
Joined: Mon Sep 28, 2009 4:01 pm

Glapp i ENV bakaxel + vibaration (syns i innebackspegel)

Post by Pekstedt »

Hej,

Problemet som jag har med min 59:a amazon är en ganska kraftig vibration som kommer från ca 50-60 km/h och uppåt. Har bytt till en M41-låda med den äldre typen av OD och balanserat kardanaxeln. Knutkorsen är friska, så även mellanlagret och kardan är monterad i linje.

Hade obalans även innan växellådsbytet i hastigheter runt 70-80 km/h som planade ut vid ca 90-100 km/h, men då var kardanen inte monterad i linje, så jag trodde felet satt där. Nu försvinner inte obalansen ens vid högre hastigheter. Har inte kollat däcken ännu (diagonalare som suttit på sedan 1996 och som kanske rullat ca 1000 mil sedan dess). Den gamla obalansen fanns dock även när däcken var nya och friska.

Jag har både radiellt och axiellt glapp i bakaxeln (ENV). Glappet verkar vara betydligt större än toleransen. Min misstanke är att felet sitter där någonstans.

Tips?

Vet ni var man kan vända sig för att få hjälp med renovering av en ENV-bakaxel i Stockholmstrakten?

Mvh

Peter
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Glapp i ENV bakaxel + vibaration (syns i innebackspegel)

Post by Ola O »

SVIS i Köping
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Glapp i ENV bakaxel + vibaration (syns i innebackspegel)

Post by Dieseltroll »

Det verkar på din beskrivning av glappet som om det skulle vara hjullagren som gett upp, men det brukar väl märkas på ett tjutande oljud istället???

Vart och hur känns vibrationerna? Är det nått som antytt att det kommit från bakvagnen?

Har du kollat så att bussningar och sånt är helt i övrigt? Kanske en lite vild gissning, men det hinner ju hända lite grejer på 50 år...

Är det gamla däck som sitter på? Tänkte mest ifall de blivit balanserade nyligen...

// Mikael
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply