Problem med B20, Motor-haveri?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
solob20
Posts: 6
Joined: Wed Jun 09, 2010 7:18 pm

Problem med B20, Motor-haveri?

Post by solob20 »

Jag har ett problem med en B20 som sitter i en båt.
Det yttrar sig så här:

I Söndags tog vi premiär-turen, rätt varmt, in till Djurgården
Motorn gick som vanligt ok, men på vägen hem efter att jag tryckt på en stund i 3500 varv
lägger den av.
Tappar plötsligt varv, jag drar av gasen, den går på tomgång några sek.,
gasar på igen någon sekund, den tappar alla varv igen, och lägger av.
Startar om, den går igång igen, men lägger av direkt.
Noterar att motorn är riktigt varm, tror mer än vanligt, ryker t.o.m lite från oljan
Men vatten tempen är ok (slutet system).
Väntar 5 minuter och gör start-försök, tänder till lite, men lägger av direkt.
Efter detta har den inte gått igång något mer.

1. Tändsystemet är ok, har testat att jag får gnista.
2. Däremot upptäcktes att bensin pumpen inte pumpar fram. Köpte ny pump på Mekonomen, men samma problem
Slangarna och filter är ok. Jag kan suga upp bensin med munnen.
3. Tog loss pumpen igen, och pumpade för hand med lossad slang.
Då pumpades bensin fram.

Verkar alltså som att motorn inte driver bensinpumpen riktigt, i alla fall inte med startmotorn

Provade till sist med startgas via luftingången till förgasaren (Weber),
för att se om högre varv skulle få fram bensin.
MEN, den tände inte då heller. TROTS att jag har gnista.

Nu vet jag inte längre, riktigt frustrerad.
Jag är lite rädd för att motorn havererat på något sätt
Men ingen läckage, oljan ser bra ut m.m Allt verkar ok utifrån sett. Men den är verkligen hel-död nu
Förutom start-motorn och gnistorna då.
Hoppas att någon kunnig i detta forum förstår vad som kan ha hänt.

Tack på förhand om du tar dig tid. Alla tips, ideer är värdefulla
Per
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Post by Ragge »

det kan vara skit i tanken , typ nån liten "flaga" som virvlar upp och täpper till röret inuti tanken ... när pumpen suger så sitter skiten kvar och när motorn lagt av och pumpen släpper trycket så faller det ifrån ... hade liknande bekymmer i en selco cabin en gång och fick blåsa i slangen före pumpen , men det återkom alltid . Tanken fick ur och rensas .
solob20
Posts: 6
Joined: Wed Jun 09, 2010 7:18 pm

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Post by solob20 »

Jo skulle kunna vara, Men
- pumpa fram bensin manuellt gick bra (tog loss pumpen och pumpade med handkraft) men alltså inte med startmotorn.
Det är det jag är rädd för, att något hänt inne i motorn som gör att pumpen inte aktiveras som den borde.
Det andra konstiga är att den inte tänder med startgas, trots att jag har gnista.
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Post by 940 »

hej kolla upp att brytarna inte gått ihop kan vara gnista ändå fast orkeslös orkar inte slå nogon gnista när stiftet sitter i ställ 0,40 0,50 avstånd. bör vara något med gnistan eftersom inte tänder på startgas.sen finns ju kondensator att kolla eller byta. något större motorhaveri tror (jag) inte på. skulle ändå ge nogot liv ifrån sej med startgas i så fall. så kolla upp tändningen riktigt
sen en koll att ventilerna öppnar som dom ska kamdrev är ju en möjlighet
solob20
Posts: 6
Joined: Wed Jun 09, 2010 7:18 pm

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Post by solob20 »

Tackar,
Jag böt både tändspole och kondensator, men inte spetsarna, de kan jag kolla
Så du menar att jag kan ha gnista när jag håller mot gods, men inte när de är iskruvade
Hur kollar man att ventilerna öppnar som de ska? ventikåpan måste bort antar jag.
Kamdrev möjlighet, vad menar du?
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Post by 940 »

ja kamdrevet sitter under kåpan på framsidan av motorn driver ventilerna via kamaxeln där drivs ju även bensinpumpen om drevet som är av backelit går sönder stannar ju kamaxeln
plocka av ventilkåpan o kör runt motorn på starten o kolla att ventilerna öppnar o stänger
ta även av bensinslangen o kör runt motorn med slangen i en flaska kolla att den pumpar bensin
brytarna ska öppna ungefär ett avstånd 0,40 0,50 när de e öppna som mest lite pilligt att få till men viktigt
konstigt att den inte tänder på startgasen?????
vi ligger nog fel också ska nog skriva under (motor trimmad)
kanske du ska vara lite försiktig med att köra motorn på startmotorn
om drevet är sönder kan det kommit i fel läge o kolvarna kan skada ventilerna om do kan dra motorn runt för hand är det att föredra tills du kollat att ventilerna funkar ok o du kan utesluta fel på drevet
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Post by einar- »

kan kolvar och ventiler verkligen slå ihop i en B18/B20? :roll:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Post by QV »

om man tappar ner en ventil i loppet så slår de ihop ja........ :lol:

Möjligtvis med mycket planing av toppen tillsammans med höglyftande kam, har aldrig mätt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Post by A-masen »

Lossade du eller ändrade fördelaren under din felsökning? Om man lossar fördelaren kan den i olyckliga omständigheter komma fel vid återmontering och tändningen blir helt "uppåt väggarna".
solob20
Posts: 6
Joined: Wed Jun 09, 2010 7:18 pm

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Post by solob20 »

Hej, och tack för svaren.
Tror det är löst nu.
Massor med startgas fick till sist igång den, fick hjälp av bilmek, det small till efter ett tag o sen startade den
Problemet måste vara att det kommit skit i bensinslangarna, kanske också förgasaren, p.g.a gammal soppa. Vilket ledde till andra problem
Ska göra rent nu och byta till elektrisk pump.

Tack alla /Per
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Post by Devil »

Är väl kanske inte fel att byta kamdrev i vinter då det väl driver vattenpumpen också!? Det kanske är ståldrev på pentamotorerna? Nån som vet?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Post Reply