Oljedropp från främre kardanknuten, M41 med OD typ D?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Oljedropp från främre kardanknuten, M41 med OD typ D?

Post by Leffe_sthlm »

Har under vintern sett att det droppat olja från overdriven. Trodde det var från hastighetsmätarwiren, men vid en närmare undersökning så såg jag att det kommer från främre kardanknuten.
Kan det läcka olja i/på utgående axeln som sen rinner ut vid kardanknuten?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Oljedropp från främre kardanknuten, M41 med OD typ D?

Post by QV »

möjligtvis om du har "yoke" kopplingen mot kardan.

Yoke = man lägger knutkorset direkt i "medbringaren" och låser fat det med två överfall.
Medbringare = en plan skiva med 4 bulthål för medbringaren från kardan.

Har du en medbringare kan inte oljan komma fram till knutkorset utan kommer i så fall att droppa ifrån medbringaren.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Oljedropp från främre kardanknuten, M41 med OD typ D?

Post by Leffe_sthlm »

xyz
Kardanknuten sitter direkt mot medbringaren, så det är nog en "yoke-koppling".
Se bilden (om det fungerar):
http://pici.se/610249
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Oljedropp från främre kardanknuten, M41 med OD typ D?

Post by QV »

Nix du har en "medbringare"

se på denna bild från SVIS (min låda är till höger med yoke" de övriga har "medbringare"

Image

/Janne

din olja kommer nog från valfri plats och hamnar på kunten via luftdrag.....
Det är bara att torka rent och kolla mera frekvent.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Oljedropp från främre kardanknuten, M41 med OD typ D?

Post by Leffe_sthlm »

Nu har jag hittat var oljan kom infrån. Det kom från röret/kanalen till växelspaken som går ovanför växellådan/OD'n.
Locket (nr 18 på bilden) verkas saknas så det droppade ut olja där.
Hur oljan kommit det vet jag inte, men jag har just fyllt på olja i växellådan och bilen står uppallad fram så det har kanske runnit dit bak.

http://pici.se/pictures/wAkOjMTED.jpg
Post Reply