För smal kardantunnel för OD 61/62??

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

För smal kardantunnel för OD 61/62??

Post by Rasmuss »

Håller på att montera en SVIS renoverad M41D låda i min 61/62 Amazon första med B18 och 12V
Allt är monterat enligt konstens alla regler men det skumma är att lådan (OD enheten) nuddar kardantunneln på bakre övre högersida. DVS om man står under bilen och har näsan i färdriktningen.
Allt verkar annars passa som det skall och kardan ligger rätt.

Skiljer det på karossen på tidiga 61/62:or? Verkar som om höger sidan på kardantunneln bular ut lite precis där OD enheten är.. Jag har hört någon säga att J lådor möjligen är för breda för tidiga Amazoner med lilla tunneln men detta är en D låda.
OD fanns ju som tillval för Amazoner B18 61/62.
Rolf på SVIS säger inte att det skiljer på OD enheterna på D lådorna, dvs att vissa skulle vara större.
Växellådsfästet sitter ju där det skall och kan inte ligga lägre då skulle ju kardan komma i spänn.

Någon som vet?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: För smal kardantunnel för OD 61/62??

Post by QV »

reservdelsnummret för den vita golvmattan är samma på B16 61 och tidiga B18 Amazoner.
Så det borde inte skilja något på kardantunneln.
Har en 63'a (tillverkad oktober 62) och D-typen passar för mig.
Samma svep och balk som till M40. Dock fick jag såga av enna bulten till växelådskudden (VP) eftersom den annars skulle träffa växellådan.
Har inte kolla men nog borde jag få in handen runt OD klumpen (2-3 cm frigång)

/Janne


Förstår mig inte riktigt på denna variant att säga 61-62 Amazon B18...
B18 kom 62, att man sedan började sälja 62'er redan 61 visar ju bara att det gick inflation i årsmodeller redan då.....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: För smal kardantunnel för OD 61/62??

Post by sotarn »

Kanske är samma problem som jag hade med min od type j,den tog oxså i kardantunneln. Men efter lite trixande med växellådsfästet
(jag vände o vred på det) tills lådan kom i rätt läge. Kan tillägga att min bil är en -69a :) .
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: För smal kardantunnel för OD 61/62??

Post by Rasmuss »

Tack för tips.
Tror jag har löst det nu genom att släppa lite på motorfästen och växellådsbalken och sedan justerat lådans placering.
Men det är helt klart mycket mindre plats på tidiga B18 Amazoner med smala kardantunneln.
Skall till VP idag och se om dom hare en riktig M41 växellådskudde som tydligen är hårdare än den för M40.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: För smal kardantunnel för OD 61/62??

Post by Devil »

Är inte den kudden lite lägre också? Mer plats!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: För smal kardantunnel för OD 61/62??

Post by Rasmuss »

Såg ingen större skillnad på M41kudden och M40 original kudden.
Post Reply