problem med överväxel

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
bosse
Posts: 21
Joined: Mon Jun 14, 2010 5:07 pm

problem med överväxel

Post by bosse »

Hej
har kollat runt lite men inte hittat så jag tänkte fråga här , har en överväxel på min 67:a
som funkar men är jävligt seg ibland får varva länge på 4:an innan den går i , det är extremt störande:) finns det något man man göra som en nybörjade klarar av? tillex fylla på olja..

Det roliga är att jag inte ens vet vad för är för låda det är tror det är m41.
växeln går i via en knapp brevid cigg tändaren.

Sen undrar jag hur dessa lådor funkar , är det meningen att man ska kunna köra med överväxeln i på 3,2 1:an med? för ibland funkar det å köra på dom med.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: problem med överväxel

Post by Hasse63 »

Töm ur all olja ur M41an och full på med ny olja, töm ur överväxeldelen också så gått det går.
Om du får i OD på de andra växlarna också så är det felkopplat.
Har du solonoiden på vänster sida så är detr en J-typ, höger sida en D-typ
Kolla i min länk nedan för mer fakta.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
bosse
Posts: 21
Joined: Mon Jun 14, 2010 5:07 pm

Re: problem med överväxel

Post by bosse »

tackar så mycket för svar
bosse
Posts: 21
Joined: Mon Jun 14, 2010 5:07 pm

Re: problem med överväxel

Post by bosse »

Vart sitter soliden går den att se om motorn sitter i? och hur ser den ut.

har en annan fråga med nån som vet vad en begagnad m41 J/d kostar nu för tiden
kollat runt lite och bara hittat en som går för 4000kr.

köpte nämligen bilen för 3000kr :o
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: problem med överväxel

Post by QV »

solonoiden sitter på undersidan av växellådan och motorn skymmer inget av denna. Den sitter närmare bestämt under aluminiumdelan av växellådan (närmast kardan). Det är en rund avlång 5 cm i diamteter 10 cm lång (ungefär) med en elkabel till den.

En överväxellåda tyd D (enda jag kollat på) i okänt skick är imitt tycke värd mellan 500 - 1000 kr. Att renovera en fungerande OD (fast sliten) kostar minst 3000 i delar. Är sedan ODlådan trasig kan det kosta det dubbla.

Till detta tillkommer kardan, kontrolllampa och manöverspak (samt relä och elhärva)
Lampa och spak är ju som sakt tidigare sjukt dyra och en kardan är väll värd från 500 och uppåt.

Nyrenoverade OD låder går att hitta från 6500:- vilket i mitt tycke gör att en beg låda inte är värd mera än 2000:-

Allt ovan är vad jag tycker men när det gäller priser brukar jag vara alltför snåll.....

/Janne

var på väg att köpa en för 2500 eftersom jag nu har problem med min och ville gärna åka 5 växlat, har dock bestämt mig för att sänka farten istället och åker 4 växlat året ut, det här med att byta låda är inget kul.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: problem med överväxel

Post by QV »

bosse wrote:Sen undrar jag hur dessa lådor funkar , är det meningen att man ska kunna köra med överväxeln i på 3,2 1:an med? för ibland funkar det å köra på dom med.
Att köra med OD aktiverad när du backar havererar lådan, Det är därför man har en kontakt i växellådans lock som gör att man bara kan lägga i OD på fyrans växel, att den sedan fungerar på 3 är ingen ting man behöver använda. Har du en typ D så använd kopplingen när du växlar....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: problem med överväxel

Post by A-masen »

Solenoiden sitter på OD'n. En rund svart (?) burk, ser ut ungefär som en elmotor, (men det är en magnet i stället). På din startmotor har du för övrigt samma sak, en elektromagnet som manövrerar en arm för vidare kraftöverföring. Storleksordningen är ungefär som en 33 cl läskburk.

Se för övrigt Hasse63's länkar, där får du riktiga bilder.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: problem med överväxel

Post by QV »

bosse wrote:har en annan fråga med nån som vet vad en begagnad m41 J/d kostar nu för tiden
kollat runt lite och bara hittat en som går för 4000kr.
Om det är blocket annons från Norrtälje så är det en typ D på bilden (solonoiden nere till vänster i bild, följ elkabeln).

Priset då? låda 2000:- Lampa spak 2000:- = 4000:-
Om lådan fungerar så är det marknadspriser inget fynd inget oker

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
bosse
Posts: 21
Joined: Mon Jun 14, 2010 5:07 pm

Re: problem med överväxel

Post by bosse »

tackar för svaren

hade ingen anning om att man inte får backa med od på har jag säkert gjort nån gång, har inte kört med od på på en månad iaf tills jag fixat ny olja till den och se om det blir bättre.

Hade det inte regnat så in i helvete hade jag gått och kikat vad för nån slags typ det sitter i :D
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Re: problem med överväxel

Post by olman »

Den lådan är nu såld och jag kan garantera att han fick en låda som funkade klockrent ..
Var jag som sålde grejerna ..
Ja svårt det där med o sätta priser på gamla prylar ..
En del tycks ju tro att det är värt sin vikt i guld.
Bara o titta på tradera . Det har ju ibland blivit absurt.
Men jag räknade som Janne när jag satte priset. Rimligt i alla fall.
Men kommer aldrig mer att ha en od spak på blocket . Trodde telefonen skulle börja brinna.
22134 VF
Post Reply