Ang mängd olja i m40 låda och spicer bakaxel ?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
HerrVerBaL
Posts: 49
Joined: Mon Jan 26, 2009 8:22 pm

Ang mängd olja i m40 låda och spicer bakaxel ?

Post by HerrVerBaL »

Har försökt luska ut hur mycket olja och vilken typ av olja som skall vara i m40 lådan och spicer bakaxeln, finns ju mycket läsning på forumet men blir lite snurrig dock ... :oops:

någon expert får hemskt gärna upplysa mig

mvh

- trevlig midsommar alla
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ang mängd olja i m40 låda och spicer bakaxel ?

Post by A-masen »

M 40 - 0,75 liter. Bakaxeln (Vet inte vilken modell, men i flera instruktionsböcker är det samstämmigt) 1,3 liter.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Ang mängd olja i m40 låda och spicer bakaxel ?

Post by Hasse63 »

Du har uppenbarligen missat www.volvoamazonpictures.se trotts att jag och några till har en länk i varje inlägg. Där finns "allt" du behöver veta svart på vitt
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
HerrVerBaL
Posts: 49
Joined: Mon Jan 26, 2009 8:22 pm

Re: Ang mängd olja i m40 låda och spicer bakaxel ?

Post by HerrVerBaL »

okey, tack för upplysningarna kamrater. får kolla lite på länken igen..... :) kanske går att utröna vilken typ man skall ha också ? Tänkte bara fråga lite vilken olja som är lämplig att köra med idag liksom

ha det bäst
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Ang mängd olja i m40 låda och spicer bakaxel ?

Post by Ragge »

det går alldeles utmärkt med vanlig motorolja ...
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ang mängd olja i m40 låda och spicer bakaxel ?

Post by QV »

Ragge wrote:det går alldeles utmärkt med vanlig motorolja ...
i en M40 låda ......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
HerrVerBaL
Posts: 49
Joined: Mon Jan 26, 2009 8:22 pm

Re: Ang mängd olja i m40 låda och spicer bakaxel ?

Post by HerrVerBaL »

känns lite ovisst nu ... vanlig motorolja ? trodde det kunde vara samma olja i låda o bakaxel men aldrig kunde jag tro att man kunde ha i vanlig motorolja.... vad har QV för förslag ? - SAE 80 till båda ?

ha det fint
Kajan
Posts: 10
Joined: Wed Aug 12, 2009 9:47 pm

Re: Ang mängd olja i m40 låda och spicer bakaxel ?

Post by Kajan »

En vanlig 80-90 olja, Du kan lyxa till det med en 80-90 hypoid i bakaxlen, men ej i växellådan :)
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Re: Ang mängd olja i m40 låda och spicer bakaxel ?

Post by jaka »

Hej!
Enligt killarna nere munkfors ska det vara vanlig SAE 40 mineralolja i M41 lådan.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ang mängd olja i m40 låda och spicer bakaxel ?

Post by QV »

Eftersom jag har problem med min M41 låda har jag gjort en djupdykning i ämnet. Det är inte samma olja i bakaxel...
Eftersom det är samma 4växlade del i M40 och M41 så passar det även till M40. Dock så säger dom fler allternativ till M40 lådan men det inte specielt kritiskt även om jag har lite misflyt med lådan förtillfället.

/Janne

Ett utdrag från "min" tråd.

Dagens oljeäventyr

Behöver en olja till överväxeln. Den som var i har ju blivit förstörd (brutal fortkörning?) på mindre än 1000 mil.

Mitt problem är ju att jag inte har någon koll på översättning mellan gamla och nya beteckningar på oljor.

Det står ju kvalité service ML och MS i instruktionerna men moderna oljor är märkta API S? / D?. Instruktionen säger att man skall ha en rak 30 olja till OD, i dag är det briggs & straton samt HD som håller på med denna gamla skit.

När jag köpte delar till mitt elstängsel frågade jag efter rak 30 olja och fick olja för 4 takt gräsklippare. Denna är märkt API SH/CD. VOLVO boken säger kvalité Service ML. Är SH tillräckligt bra för Service ML?

För att reda ut begreppen så vart det lite sökning på nätet.

Denna sida som jag hittade visar tidslinjen på API utvecklingen (en bit ner ) http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
API SH vart gammal 1996 vilket är några år nyare än min bil från 1963.

Men vad betyder Kvalité Service ML? Denna sida förklarar det
http://books.google.se/books?id=O9gDAAA ... il&f=false

Kvalité ML är alltså en mineralolja utan tillsatser. Kan inte bli lägre än så!

Men Kvalité Service M? vs API S?.
Denna länk reder ut dessa begrepp.
http://books.google.se/books?id=d6kPqVN ... il&f=false

Kortfattat så blir det så här.
Kvalite Service ML = API SA
Kvalite Service MM = API SB
Kvalite Service MS = API SC samt SD

Samtliga dessa är utgångna standarder som är ersatta med en nyare utgåva, så min SH (som också är utgången) är bättre än vad som fanns på 60talet och skall då passa utmärkt till min ODlåda!

Så den sämsta oljan i dag är bättre än den bästa från Amazonens tidevarv. Detta har ju sagts förut men nu har även jag ”upptäckt det”
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Ang mängd olja i m40 låda och spicer bakaxel ?

Post by OddSverre »

Det undrer meg at dere bruker vanlig motorolje på M40/M41.
I verkstedmanualen for M40/M41 står det SAE80 girolje i M40-M41.
Å bruke venlig motorolje som girolje er galskap i min øyne. At du har fått problemer med OD-en din etter å ha kjørt med vanlig motorolje overrasker meg ikke.
Vanlig motorolje har ingen egenskaper som skulle tilsi at den fungerer som smøremiddel i ei girkasse, og langt mindre i en OD med planetgir.

Edit: Ser jo nå i manualen til OD typ J at det anbefales SAE30 motorolje... Det blir veldig feil i mine øyne, men man må jo lita på manualen.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Ang mängd olja i m40 låda och spicer bakaxel ?

Post by volvoamazon1967 »

Hej!

Enligt instruktionsboken skall det vara växellådsojla SAE80 året runt i M40 (0,75liter) och den bör bytas efter varje 40 000km.
I bakaxeln skall det vara Hypidolja SAE80 året runt (1,3liter) och den behöver bara bytas dom första
5 000km.
I stysväxeln skall det vara Hypidolja SAE80 året runt (0,25liter) och behöver inte bytas. Om man vill byta så skall man suga upp oljan via påfyllningshålet. Oljan skall nå upp till påfyllningshålet.
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
Post Reply