Hjälp! Transmissionsskrik/gnissel

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Hjälp! Transmissionsskrik/gnissel

Post by kombikummu »

I morse på väg till jobbet var allt frid och fröjd med amazonen tills dess jag lade i överväxeln. Det började låta satans-vrål-skrik!
Självfallat kopplades OD ur ögonaböj men oljudet fortsatte.
Det stillades först efter att ha bromsat in rejält. Resterande resa fanns ljudet där även på andra växlar. Ljudet följde hastigheten och inte motorvarvet. Höll man sig under ca femtio var det tyst eller "för-skriks-skrammel".
Kan det vara ett lager, eller vadå?
Ska kolla växellådsolja så snart det går. Behöver hjälp NU! Ska FÖRHOPPNINGSVIS använda amazonen redan i kväll!
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: Hjälp! Transmissionsskrik/gnissel

Post by kombikummu »

Har nu kollat olja i växellåda och bakaxel, den finns där. Kollade stödlagret, som verkade löpa fint.
Har provkört lite efter kollen:
På låg hastighet hörde man bara lite krasande. Kunde öka till nitti, lägga i OD, sakta in, med detta kras-skrapljud. Ökar igen, lägger i OD.
Efter en stund kommer skriket. Som en tandläkarborr. Upptäcker att man kan acc`a bort det, gör detta ett par gånger då det återkommer. Det kommer nu även på 4:an och 3:an. En ny variant uppträder; ett "wowowowow..." i tonhöjd ganska högt upp, lite som en gammal amerikansk polissiren, fast snabbare, eller en skiva plexi som man flexar med. Detta ljud följer med när man saktar ner, och i bakgrunden hörs ännu kras-skrapljudet.
Fan, jag börjar tro att växellådan som svis-renoverades -08 håller på att skära. i allafall något lager däri.
Jag skall kolla bromstrummorna för säkerhets skull. Det är ju svårt att avgöra var ett ljud under bilen exakt kommer i från, även om det mesta tyder på växellådan.
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjälp! Transmissionsskrik/gnissel

Post by QV »

Mit olljud i OD försvinner helt vid urläggning. Dock är det inte lika högt som dit, mera ett malande stenkross på avstånd....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: Hjälp! Transmissionsskrik/gnissel

Post by kombikummu »

Kan kopplingen ge ifrån sig ljud som dessa? Jag menar, en tämligen nyrenoverad växellåda bör ju inte pajja ihop. Inget var löst eller såg onormalt ut i bromstrummorna. Stödlagret bör kollas mer noggrant, men jag har svårt att tro att det kan ge ifrån sig SÅ mycket oljud
Jag har inte märkt att kopplingen slirar eller så, men jag förbannar ändå min dumsnålhet, -att jag inte bytte kopplingslamell när jag ändå höll på med byte av växellådan.
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjälp! Transmissionsskrik/gnissel

Post by QV »

Om ljudet följer hastighet och inte motorvarv (som du skrev i första inlägget) skall dit problem sitta i lådan eller längre bak.
Intressant kan vara om det är skillnad i ljudet (relativ farten) med OD i eller ur.

Tänkte inte plocka ur min låda förens sässongen var över men nu kan jag ha en knäckt gaffel till kopplingen :evil:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: Hjälp! Transmissionsskrik/gnissel

Post by kombikummu »

Oljudet påverkas inte i styrka, tonhöjd och karaktär av ODn´s i och urkoppling. Hastigheten vid driv är avgörande. Dvs frikoppling hjälper.
Lyckades inte framkalla det vidrigaste oljudet idag och det kom på 4:an, OD´n var inte inblandad vid ljudets uppkomst.
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjälp! Transmissionsskrik/gnissel

Post by QV »

Om det är lådan så borde det bara vara utgående lager som är en möjlig felkälla. Skulle det vara lager innanför så borde de bli påverkade av varvtalsförändringen vid i och urkoppling.

Ett (krångligt?) allternativ är att fästa mickar mot utgåendelager OD, stödlager och klump bakaxel och lysna /spela in ljud under färd för att på så sätt ha en chans att finna ursprunget.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: Hjälp! Transmissionsskrik/gnissel

Post by kombikummu »

är det möjligt att byta utgående lager utan att demontera växellådan? -skulle ju underlätta.
Usch, jag verkar ha ruskigt usel volvokarma nu. Amazonen låter hell, 245an är det körförbud på tills man har fixat frambromsarna och besiktigat, Volvobussen jag körde häromsistens gav upp på essingeleden (förmodligen hydro-oil läckage), men den slipper jag meka med själv iallafall!
Det är bara sådan djävulsk tur att jag har en god granne med en 142 -74:a som jag kunnat låna, annars hade det varit kris på riktigt!
74:an är f.ö. till salu.
Varför kan ingenting någonsin vara enkelt?
tack ni alla.
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Hjälp! Transmissionsskrik/gnissel

Post by A-masen »

Volvobussen? Berätta mer. :shock:
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: Hjälp! Transmissionsskrik/gnissel

Post by kombikummu »

Jag kör flygbuss på deltid. Samma morgon som amazonens oljud började, var jag på väg mot skavsta 04.30. Bussen började varna för "öppen lucka" och efter en stund försvann styrservon. Det var bara att parkera lite snyggt på essingeleden, sätta på varningsblinkers, kalla på ersättningsbuss, bärgare och beskåda oljepölen som växte under bussen.
Det värsta var dock passagerarna som började nojja och skrika på taxi och gud vet vad... när jag gick ut med varningstriangeln lämnade jag dumt nog framdörren öppen, vilket resulterade i att en massa av passagerarna stod och drällde mitt på motorvägen! Jag var då tvungen att med en smula bryskhet mota in de klenbegåvade igen! Som tur var stod det inte länge på förens ersättningsbussen dök upp. Jag stannade kvar för att invänta bärgaren och den taxi som beställts till mig. Vägassistans anlände och lade ngt jox på oljan. Bärgaren kom och släpade iväg bussen. Det hade nu gått ca. 40 minuter, men någon taxi syntes inte till. Liftade med vägassistanskillen till gullmars och tog en taxi därifrån. När jag sitter i den, ringer föraren från den beställda taxin och "-jag inte hitta, var på motorväg?" Jag upplyste honom om att om han hade varit vaken och i tid hade han inte kunnat missa en stor bussjävel med varningsblinkers, vägassistansbilen med saftblandare på taket och bärgare i full karriär, samt att jag nu satt i en annan taxi från ett konkurrerande bolag.
smakstart på den dagen.
Bussen var en volvo 9700 "coach of the year -08"
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Hjälp! Transmissionsskrik/gnissel

Post by A-masen »

Ahhhh! Sånt händer. För ca 40 år sedan jobbade jag i ett stort kommunalägt lokaltrafikbolags bussgarage. Händelser som din kanske inte var vardagligt, men nästan veckohändelser.
Post Reply