Stämmer detta???

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Amazon2DOOR
Posts: 8
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:44 am

Stämmer detta???

Post by Amazon2DOOR »

1030 axeln hängde sedan med ända upp till slutet av 80-talet på 240- och 740-serierna (naturligtvis med annan upphängning och bromsutrustning).

Detta står ju under drivlina vid bakaxlar på denna sidan http://www.volvoamazonpictures.se/.

Undrar om det verkligen stämmer, för vad är det då för vits att byta bakaxel??? Visst lite annan utväxling skulle ja tro. Men vet att det är många som klagar på att Amazon bakaxlar är klena och det är därför dom byts, men stämmer detta så ska väl Amazon bakaxeln hålla för att leka med om en vill det eller??? För jag har haft planer på att byta till 240, men det är för att jag vill kunna leka med bilen mest.


Mvh Fredrik
//The drape
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Stämmer detta???

Post by QV »

många vill ha skivor runt om också men JA, du kan ta en utväxling från en 1030 och stoppa i en Spicer M30 axel.
Hur det är med drivaxlarnas hålbarhet vet jag inte.

1031 har större kronhjul pion

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon2DOOR
Posts: 8
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:44 am

Re: Stämmer detta???

Post by Amazon2DOOR »

Okaj jo de förstås. Mm okej.

Mja men då får jag tacka så mycket för svar=)!



/Fredrik
//The drape
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Stämmer detta???

Post by Devil »

Jag har hört att drivaxlarna inte håller för lek av slaget sidsteppa kopplingen på torr asfalt. Aldrig provat så många gånger själv. Kan tänka mig att konstruktionen med kona och kil inte är så väldigt hållbar!?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Post Reply