Oljud på 3:ans växel

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Oljud på 3:ans växel

Post by jfsebastian »

Hej
Har just köpt en Amazon -65:a och oljudet från avgassystemet kamouflerade morrandet som är på 3:an när jag provkörde bilen.
Det är bara på den växeln.
Ibland är växlarna svåra att få i också, man landar i "mitten" och får inte i någon växel, ibland hjälper det att gasa till och sen funkar det fint.

Någon som har koll på vad det är för skit jag har??

Tacksam för svar som en oerfaren meck kan fatta och förhoppningsvis, åtgärda.
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Oljud på 3:ans växel

Post by QV »

Lättaste sättet för e oerfaren är att byta ut lådan. En M40 kostar mellan 0 och 2000 kr.
För 2´skall den vara nyrenoverad

Ta vilken M40 du vill, Amazon, 140, 240, duett, pv....
Är locket fel, byt mot ditt.
Är medbringaren mot kardan fel så hitta en annan låda. (medbringaren är hyfsat lätt att byta om man har en avdragare)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Oljud på 3:ans växel

Post by jfsebastian »

Men vad är det som är fel då?
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Oljud på 3:ans växel

Post by QV »

Felet är i lådan. Lager eller drev.

Att riva lådan kan vara ett kul övningsobjekt men de kan vara rätt trickiga att få ihop. När du river lådan ser du felet!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Oljud på 3:ans växel

Post by jfsebastian »

Jag har en extra M40-låda med kortspak som ligger i garaget, skicket är oklart då jag köpte bilen i måndags.
Vad ska jag riva för att kolla den lådan?
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Oljud på 3:ans växel

Post by Ragge »

du får nog riva isär hela jäkla lådan för att kunna se vad som felar i den , just därför var det någon innan som föreslog att det lättaste är att byta låda ... du kan ju byta den och ha den tills du haft isär och fixat den 1,a ... då är ju bilen brukbar under tiden .
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Oljud på 3:ans växel

Post by QV »

jfsebastian wrote:Vad ska jag riva för att kolla den lådan?
Förmodar att du har "långstina" i 65án
När du byter lock från kortspak till långstina så kolla ner i lådan. Ser det bra ut så försök.
Du kan ju alltid jämföra med den befintliga lådan om du tömmer oljan ur bägge.

Om man öppnar en låda river man allt. Därefter kollar man vad som är fel.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Oljud på 3:ans växel

Post by jfsebastian »

Som det är nu är det shortshift/speedshift i den, kortspakslådan ligger vid sidan.

Känns lite sådär att riva ut en låda och sätta i en ny utan att veta om den är ok eller inte.
"nya" lådan kom också med en B20, ursprung okänt eftersom jag inte kollat siffrorna på den ännu, inte på lådan heller.

Vem är Lång-stina? Finns det en kort-Ulla också?
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Oljud på 3:ans växel

Post by QV »

Om du inte är medlem i en Volvoklubb så skaffa medlemskap, sedan åker du ner till SVIS och lämnar in lådan för renovering.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Oljud på 3:ans växel

Post by jfsebastian »

Jag måste citera en av de roligate männen någonsin:

I don't care to belong to a club that accepts people like me as members.
Groucho Marx

Men jag antar att ett medlemsskap i Amazonklubben är på sin plats iallafall.
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Oljud på 3:ans växel

Post by 121 »

QV wrote:Om du inte är medlem i en Volvoklubb så skaffa medlemskap, sedan åker du ner till SVIS och lämnar in lådan för renovering.

/Janne
Vad kostar det på ett ungefär att få en M40 renoverad hos SVIS? De är nog främst lager för bottenstocken och kanske en synkring som behöver bytas för min del.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Oljud på 3:ans växel

Post by QV »

Om lådan är OK, alltså att det "bara" är synkringen.
Bottenstockens lagerbanor skall alltså vara OK så kommer de att byta in och utgående lager de 48 nålarna i bottenstocken samt de 7 rullarna vid den övre axeln. Detta tillsammans med packningar kostar en 1000 1500 i material + en 500 hundring i jobb. (min uppskattning, jag jobbar ej på SVIS och har ingenting med deras prissättning att göra) vill du ha ett renoverat lock för mindre glapp i växelspaken kostar detta extra. Är bottenstockens lagerbanor slut har du problem. Då jag var nere med min M41 fanns ingen bottenstock att få. (såsom jag uppfattade det)

Min uppskattning är att du inte kommer under 1500:- samt att det är leveranstid på jobbet, allt mellan 3-4 veckor och några månader.

Själv betalade jag 1800 för att renovera min fullt fungerande M40 låda 2005. Den hade då inga misljud eller stök för sig utan vart bara renoverad (efter 22000 mil) eftersom jag inte vill göra det om 30 år..... Nu så här efteråt så kan man tycka att det var onödigt eftersom jag har monterat M41 men det viste jag inte då

/Janne

Jag har inte diskuterat priser med SVIS
Det är en ren "chansning" från min sida
Har inte att göra med SVIS, jag är endast kund där
Nej M40 lådan är ej till salu!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Oljud på 3:ans växel

Post by 121 »

Om renoveringen skulle stanna vid 2000 kr så är det faktiskt lite mindre än vad jag har befarat. Bilen har inte gått mer än 11300 mil så jag hoppas på att lagerbanorna i bottenstocken kan ha klarat sig. Likväl finns det ett sjungande ljud i lådan. Ettan går inte heller i helt smidigt vid nedväxling.

Överväxel skulle göra bilen mycket trevligare att köra, men i så fall går jag ifrån original utförandet. Bara att försöka acceptera att kolvarna nästan kommer flygande genom huven vid motorvägsfart...
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Oljud på 3:ans växel

Post by QV »

Jag slutade att "acceptera kolvarnas fart genom motorhuven" när jag hade kört 750 mil första året. Kör man bara några hundra mil och mest korta sträckor så behövs igentligen inte OD men mycket tjänstekörningar till södra Sverige så tröttnar man på bullret. Där av frånsteget från original M40. Att man sedan redan gått ifrån "original" med tidtypisk A/C spelar ju också in :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply