bromsservo

Moderatorer
Post Reply
TRavens
Posts: 1
Joined: Sun May 31, 2015 6:04 pm

bromsservo

Post by TRavens »

hej.. jag har köpt en bromsservo på motoroldies jag undrar om det är någon här som har monterat en sån, det är ingen original men identisk funktion, och det är enkrets bromsar . vet inte vad jag ska placera den. om någon har en bild så vore jag tacksam
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: bromsservo

Post by Lars Bd »

Du kanske skulle börja med en bild eller liknande på den produkt du har köpt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: bromsservo

Post by Per L »

Google är min bästa vän
viewtopic.php?t=9622
http://classix.se/index.php/sv/cars-for ... -220-kombi# (liten bild en bit ner)
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: bromsservo

Post by droopy »

Jag har monterat några sådana. Jag förmodar att du menar det enkrets "fjärr" servo som de säljer.
Det finns några alternativ att montera det på. Först som original där servot påverkar både fram och bak bromsarna. Vanligast på bilar med trummor fram och bak. Då fungerar servot bra och det ger ungefär halverad kraft att bromsa med.

På bilar med skivor fram så monterade jag servot så att det enbart gav servoverkan på frambromsarna. (Extra fördelningsstycke behövs samt pluggar)
Det är oftast skivorna man vill få ökad kraft till då bakbromsarna klarar sig utan servo ganska bra.

Försök att montera servots hydraulcylinder så vågrätt som möjligt ev. med aningen lut mot upp ingångssidan då det kan bli svårt att få ut all luft ur systemet. Just luftningen är det svåra att få bra då man monterar ett externt servo så gör man som rörmokare gör med radiatorer ser till att luften kan gå uppåt i systemet (utan överdrift) så blir det lite enklare att lufta. dvs sidan mot huvudcylindern skall ligga aningen högre än trycksidan på servot.

Viktigt också att få tätt på vacuum sidan så att det inte läcker, Sätt gärna dit slangklämmor på de gummislangar som inte har det.

Ger ingen "modern bils broms" men betydligt bättre än utan. Speciellt på bilar med skivor fram och trummor bak.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: bromsservo

Post by amazon guy »

Lite off subject, men finns det någon här som lyckats renovera tvåkrets bromsservo för sena Amazoner och tidiga 140?
Dennis
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: bromsservo

Post by Arne »

Lite off subject, men finns det någon här som lyckats renovera tvåkrets bromsservo för sena Amazoner och tidiga 140?
Dennis

Har byggt om till två-krets från en -70:a Amazon på min 123 GT -67. Man får byta allt även okhållarna fram. Vad är det du undrar över?
AVG
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: bromsservo

Post by amazon guy »

Hej, jag undrar om det är möjligt att renovera en '69 två krets bromsservo, det verkar inte möjligt att ta isär så där jätte mkt på det....???
Dennis
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: bromsservo

Post by Arne »

Den är ihopvalsad, det som kan gå sönder i den är väl membranet, jag vet inte om någon har lyckats med att öppna själva huset och fått till det efteråt. Många gånger är det backventilen, den i plast som brukar paja och den går enkelt att byta. Annars är det väl vacuumläckage som man får söka efter i och kring slanganslutningarna, kolla även så nippeln i insugningsröret är öppet.
AVG
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: bromsservo

Post by amazon guy »

Backventilen har jag bytt, inga problem, men resten verkar svårt, det är nog inte gjord för några större renoveringar, men ja väl, efter backventilsbytet funkar nu allt som det ska och då får man vara nöjd..... 🙃
Post Reply