Rostiga reduceringsventiler

Moderatorer
Post Reply
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Rostiga reduceringsventiler

Post by 121 »

Har skruvat isär flera ATE reduceringsventiler (för bakbromsarna) för att hitta några som är fräscha invändigt. Alla verkar dock ha "rostgropar" i cylinderytorna. Vad ska man göra? Bör man försöka hona cylindrarna tills groparna är borta, eller riskerar cylinderdiametern bli för stor då? Kan man låta rostgroparna vara kvar och bara montera nya tätningar? Borde det inte finnas ett utbytessystem för reduceringsventiler på samma sätt som för bromsok? Är inte den här funktionen så viktig? Hur renoverar ni era reduceringsventiler?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rostiga reduceringsventiler

Post by QV »

Det här är ju rätt konstigt.

Jag har ju bytt till DOT 5 (silikon) vilket enligt många är helt onödigt eftersom det är mycket billigare (och enkalre) att byta bromsvätska vart annat år istället för att byta alla packningar och fylla på DOT5 vätska.

Så du har helt enkelt bara ett tillfäligt stort misflyt och nästa reduseringsventil kommer naturligt vis vara helt frisk......


/Janne

ursäkta mitt OT men jag kände tvånget att skriva lite. Har förövrigt ingen hjälp att ge dig angående gröpperna i loppet. Min är enkrets (utan reduseringsventiler) och därför tolererar jag ingen rost alls i systemet. En krets och den skall fungera! Har ingen kostlimmit på bromsdetaljer.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Rostiga reduceringsventiler

Post by Torbo »

Det skal være nok å pusse over sylindrene i reduksjonsventilene. Tiden de virker er så kort at en minimal lekkasje innvedig ikke har betydning. I en lang utforbakke på vinterføre bør man være forsiktig med bremsene (uansett) om du er i tvil om sår i sylindrene kan lekke innvendig. Kun da kan bilen overbremse bak... Men faren er mikroskopisk tror jeg som gammel mekaniker...
Men Pass på lekkasjer utvendig. Det an jo medføre at bremsene svikter...
Post Reply