lufta?

Moderatorer
Post Reply
fahlgren
Posts: 30
Joined: Thu Jul 15, 2010 8:17 pm
Location: Skellefteå

lufta?

Post by fahlgren »

hej, någon som vet luftningsföljden på en 1krets-bil?

har börjat "närmast" det vill säga. vänster fram, höger fram, vänster bak och höger bak.

men får inte ut riktigt all luft känns det som, måste trycka 2 gånger innan pedalen är stum :x dock så tar bromsarna bra i övrigt.
kan det vara huvudbromscylindern som läker? har haft ut kolven och den såg fin ut, men är möjligt att det är rost längre in i loppet eller att tätningarna börjar vara trötta?

Nån som vet vart man kan köpa rep.sats till rimligt pris?



Mvh johan
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: lufta?

Post by Hasse63 »

Se länk nedan :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: lufta?

Post by Arne »

På ett enkrets bromssystem brukar det inte spela någom roll vilken ordningsföljd du luftar. Jag brukar själv ha en regel att man börjar med hjulet som är längst bort från huvudcylindern osv.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: lufta?

Post by QV »

Har skissat på det där med "ordningsföljden" för luftning och jag kan inte se att någon ordning är bättre än någon annan. Det känns mest som en skröna att man måste lufta i en vi ordning.
Om bromsarna är stumma så har du ingen luft i systemet.
Om du måste trycka två gånger på bromspedalen (och den sedan blir stum) så gör om grundjusteringen på trummorna.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: lufta?

Post by horgalaten »

Grundläran är:

"I ett slutet hydraulsystem så är trycket ALLTID lika stort i alla riktningar" Dvs...... Det spelar ingen roll vilken ordning. Det är ganska kul faktiskt om man tänker lite extra på det.........Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: lufta?

Post by Arne »

Detta gäller inte på ett tvåkrets bromssystem, då måste man lufta i en viss ordningsföljd.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: lufta?

Post by QV »

ett två krets system är ju två enkrets...... efter huvudcylinder och den måste ju luftas först.
Jag har kollat på luft i rören och billutning vid upphisning av ett hörn men får inte ihop det varför man skall börja längst bort. Möjligtvis att man behöver lufta två gånger på ett nytt system men det kommer i min värld att gälla oavsett luftningsordning

Att det står i en bok att man skall börja längst bort köper jag inte som ett övertygande argument, utan en förklaring varför det är en fördel att börjar längst bort vill jag höra.

/Janne

Om man inte luftar huvubromscylindern först så "blir man aldrig av med luften ur systemet" men den ligger ju inte direkt längst bort i systemet...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: lufta?

Post by AKK468 »

Jag trycksätter systemet och öppnar alla nipplar, när den nya bromsvätskan kommer stänger jag nippeln. Jag brukar med börja vänster fram, sedan höger fram, vänster bak och sist höger bak.
If it works, don't fix it.
Post Reply