Bromsservo på 66a

Moderatorer
Post Reply
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Bromsservo på 66a

Post by horgalaten »

Hejsan.......

Som vissa av er sett så har jag en bromsservo i min bil. Enn 1966 2 Dörrars. Är det Original med en sån ???

Sen undrar jag hur man, i så fall, kanske bör renovera den. Eftersom den har ju inte rört sig sen 1983. Ska man kanske skruva itu den och byta packningar ?? Hur ser den ut på insidan. Någon som har en skiss kanske ??

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Bromsservo på 66a

Post by A-masen »

Kanske inte så mycket detaljer, men kolla på VP Autoparts och deras sidor. En del sprängskisser finns där och man kan ana ett och annat hur det borde se ut. Om inte annat, så har man beställningsnummer och beteckning framför sig så man vet vad man behöver köpa.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: Bromsservo på 66a

Post by horgalaten »

Tyvärr så är där inte det........ VP har samma sprängskisser som Verkstadshandboken.

Jag hoppas på att få nån info om det, innan jag börjar sära på bromsservon. Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Bromsservo på 66a

Post by UKRUSE »

I repsatsen 276556 finns en beskrivning hur man gör ( delvis ). Det beskrivs inte hur man gör om delarna sitter fast.
Det gäller att se till:
Att kolvloppen är högblanka, att vakuumburken inte har angrepp av gravrost på insidan , att vända de nya tätningarna rätt.
att sätena för T bryggans ventilbrickor är blanka och inte angripna av ärg, att också ta isär backventilen och rengöra vilket kräver tillgång till svarv ( att peta gör saken bara värre, avlagringarna måste tas bort ) Backventil finns inte som reservdel. Ev. också byta luftfilter ( CVI har för 328 kr ) att lädermanchetten är hel och mjuk.
Lycka till !
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: Bromsservo på 66a

Post by horgalaten »

UKRUSE wrote:I repsatsen 276556 finns en beskrivning hur man gör ( delvis ). Det beskrivs inte hur man gör om delarna sitter fast.
Det gäller att se till:
Att kolvloppen är högblanka, att vakuumburken inte har angrepp av gravrost på insidan , att vända de nya tätningarna rätt.
att sätena för T bryggans ventilbrickor är blanka och inte angripna av ärg, att också ta isär backventilen och rengöra vilket kräver tillgång till svarv ( att peta gör saken bara värre, avlagringarna måste tas bort ) Backventil finns inte som reservdel. Ev. också byta luftfilter ( CVI har för 328 kr ) att lädermanchetten är hel och mjuk.
Lycka till !

WOOOW!!!!!!........ Tack ska du ha för infon. Blev lite smått rädd nu. Kanske jag bara ska koppla förbi den och ta bort den ???? NÄ !! Jag får i alla fall göra ett försök. Bromsarna funkar ju liksom inte nu. Har ingen aning om va jag ger mig in på men......Vi får se.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Bromsservo på 66a

Post by UKRUSE »

Ge mig din mailadress så kan jag ge dig mera info.
fam.kruse@telia.com
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Bromsservo på 66a

Post by Torbo »

UKRUSE wrote:Ge mig din mailadress så kan jag ge dig mera info.
fam.kruse@telia.com
Noe du kan bruke her?
http://svenskavolvop1800klubben.yuku.co ... Bromsservo

Jeg har to fine overhalte o trenger bare en....
Post Reply