Byte av bromcylinder

Moderatorer
Post Reply
crumbledot
Posts: 1
Joined: Mon Oct 18, 2010 5:52 am

Byte av bromcylinder

Post by crumbledot »

Hej!
Behöver lite hjälp och här vimlar det av proffs, skall ge mig på att byta en bromcylinder bak på min -66 a. Vad skall jag tänka extra på, är mitt första cylinder byte (är helt ny på det här med bilrenovering). Har bestämt mig för att köpa en helt ny cylinder, blev fundersam på när man kallade det hjulcylinder men det är säkert riktigt. Har lossat däck, trumma och kan nu se själva grejen. Hur bär jag mig bäst åt för att inte dra sönder bromsrören och hur besvärligt är det att byta dessa om olyckan är framme? Alla tips och råd mottages. :P Kanske finns det redan en bra länk eller liknande på detta :P .
Never drive faster then your angel can fly
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Byte av bromcylinder

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen :D

"Alla" verkstadshandböcker finns i min länk nedan.
OBS: Kläm inte ihop en gammal bromslang, då kan du ge dig på att den går sönder och börjar fungera som en bakventil
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: Byte av bromcylinder

Post by 940 »

viktigt att kolla noga hur bromsbanden sitter, så dom hamnar på rätt sätt igen. sedan smörja på bromsröret med 5 56 i god tid helst någon dag innan stålborsta röret noga vid hylsan som sitter där. sedan är det en nyckel som passar bra o en massa försiktighet. lirka lite fram o tillbaka o kolla att inte bromsröret följer med runt. kan ibland sitta ganska bra. men som sagt gott om 5 56 o tid brukar hjälpa. sedan e det de två skruvarna samma sak försiktigt inte alltid som man får med nya skruvar så inte vrida av dom heller
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Byte av bromcylinder

Post by LABBE »

tänk dock på att 5-56 dunstnar av, alkoholeffekt. så det kan behövas sprayas på med mellanrum... borsta rent med typ stålborste först. å använd riktiga verktyg = kvalitet annars drar du garanterat sönder nippeln. lycka till
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte av bromcylinder

Post by QV »

crumbledot wrote: byta en bromcylinder bak på min -66 a
Jag är något mera brutal i min beskrivning....

66 = enkrets = går något sönder = inga bromsar! Så då var det avklarat.

Kolla bromsröret. Ser det inte nytt ut så klip av skiten. Då behöver man inte bekymmra sig. Skulle man behöva ta bort nipel så passar en hylsa nu när röret är borta.
På andra sidan röret sitter det en mässingsfördelningsblock och där släpper nippeln bra.
Köp ett nytt rör och en nytt rostfritt buntband, bock röret enligt "originalet" montera, lufta, klart.

Om du byter slangen (vilket man bör göra i förebyggande syfte om du inte känner till kvaliten/ålder) så är infästningen mot längsgående bromsrör lite känsligt eftersom det inte är någon vidare miljö just här. Här rekomenderar jag en öppen ringnyckel för rör. Finns för en billig peng på biltema.
Det längsgående röret är rätt lätt att byta om man "fuskar något" det går nämligen mellan handbromsaxeln och karossen. Undviker man denna manöver så är det ett "rätt på jobb". Lite trångt vid fördelninsblocket på torpedväggen

Att lossa en luftningsnippel på en gammal bil utan tillgång till gassvets är ett lotteri..... på din nya hjulcylinder har du inte detta problem.

/Janne

det heter hjulcylinder därför att det är bromsband. Cylinderna (kolvarna) trycker ut bromsbanden.
bromsok = ett ok hänger man över sina axlar när man bär två hinkar. Bromsoket hänger över skivan och har en kloss på var sida.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply