Läckande bromsrör

Moderatorer
Post Reply
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Läckande bromsrör

Post by saabvol »

Hej igen:)

Nu har turen kommit till bromssysemet på "den eviga historien" om min Amazon 61/62 renovering.
Har dragit och konat egna rör med Biltemas billigaste verktyg. Använder kopparrör Nu får jag två problem när jag försöker få liv i systemet.
1. Det läcker vid en del av nipplarna. Frågor hur hårt ska man dra för att det ska täta, kan det var så att konorna blvit tokiga och därför inte tätar?

2. Ska det stänka/sptuta ur bromsväska ur huvudbromscylindern när man trampar på pedalen och har tagit av locket?

Mvh

Mikael
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Läckande bromsrör

Post by LABBE »

kolla att du konat ändarna rätt. kan vara enkel alt dubbelkoning, att det stänker ur h-cylindern det kan det göra. biltemas billigaste verktyg låter som orsak till det hela.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Re: Läckande bromsrör

Post by saabvol »

Ok. Tack för snabbt svar.

Hur vet man vilka som är dubbelkonade respektive enkelkonor. Här kan det nog finnas en möjlighet till felkälla? Finns det någon lista.



Mvh

Mikael
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Läckande bromsrör

Post by LABBE »

det var så länge sen jag böt på amorna. men jag brukar kolla på gamla röret hur de ser ut. jag kör med koningsverktyg man sätter i skruvstädet med hävarm, tar 3 olika rördimensioner. kanon men lite dyrare,
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Läckande bromsrör

Post by QV »

För att göra en dubbelkoning så håste man använda två del moment i koningen.

Först så "konar man"
sedan så byter man verktygs del och "försluter" toppen något.

Har du använt koppar/nickel rör så får man dra hårt i nippeln för att det skall bli tätt...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Re: Läckande bromsrör

Post by saabvol »

Hej igen

Tack för alla svar, har arbetat med bromsarna u helgen kom fram till att jag dragit åt en del nipplar för dåligt.
Gjorde ett nytt rör som jag då fick till bättre så det läcker inte längre-
Några meters premärtur blev det också i går. Körde ut bilen för egen maskin ur garaget, sedan åkte min stora dotter och jag några meter.

Vilken känsla det var i går, då vraket jag hämtade för snart 6 år sedan rör sig för egen maskin och inte ser ut som ett vrak längre.

Mvh

Micke
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Läckande bromsrör

Post by Blomquist »

Med dubbelkoning har jag förstått det som att det är det utförande som QV beskriver,
tvåstegsvarianten alltså. Den enda förekommande typen av koning på Amazonbromsrör.

Väldigt viktigt att allt blir slätt och fint och utan grader.

Att kapa med bågfil är enligt min mening helt förkastligt, rörskärare är mycket bättre.
Köpte en miniskärare för trettio kronor. Helt värdelös egentligen, men eftersom koppar är så mjukt
har den hållt riktigt bra och ryms precis i asken med rörkoningsverktygen.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Läckande bromsrör

Post by QV »

Skall det bli riktigt bra koning så använder jag först röravskärare, därefter så filar jag toppen för att ta bort den "härdarde" ytan efter röravskäraren, sedan fasar man den yttre kanten och sist fasar den inre. Därefter kommer koningen. På koppar/nickel tyckar jag detta hjälper eftersom rören är rätt hårda.

/Janne

Har inte konat mer än 20 meter rör i mina dar, så man är bara nybörjare på detta.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply