Kolven sitter fast

Moderatorer
Post Reply
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Kolven sitter fast

Post by Pär »

Håller på att byta tätningar och dammskydd på mina trekolvsok. De båda mindre kolvarna kom ut med hjälp av tryckluft men den stora kommer ut en bit och stannar sen. Har någon tips om hur jag kan får loss den?

/ P
röd -67:a
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kolven sitter fast

Post by QV »

Återmontera de små och pressa ut den stora med fettsprutan

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Re: Kolven sitter fast

Post by Pär »

Fast jag vill väl inte ha smörjfett inne i oket. Eller kommer det ut nät jag luftar?

/ P
röd -67:a
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kolven sitter fast

Post by QV »

nix det får man gräva ut när kolvarna ur ute.

Fast jag har set en bild på en som körde gammal bromsvätska i en fetspruta och fick då inte problemet med att rensa oket från fett.

/Janne

Fett spruta är brutalt kraftig, något kommer att släppa om du använder en sådan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Kolven sitter fast

Post by Eiler »

Hej Pär!

Jag har en spridarprovare för spridare till dieselmotorer, som jag har ett rör mellan bromsok och spridarprovaren och trycker ut kolvarna med diesel.
Då slipper du en massa fett i oket.

//Eiler
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Re: Kolven sitter fast

Post by Pär »

Tackar för svar. Jag fick ut kolven med mera tryckluft.

Eftersom både smörjfett och diesel är oljelösliga ville jag inte blanda dem med bromsvätska som är vattenlöslig.

/ P
röd -67:a
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Kolven sitter fast

Post by Per L »

Det enklaste är väl annars att låta oket sitta kvar på bilen. De kolvar som halkar ut lätt låser man fast på något sätt och så trycker man ut den tröga kolven genom att pumpa med bromspedalen. Funkar alltid för mig!

Per L
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Kolven sitter fast

Post by 123GT »

Många bra tips, ideér och egna erfarenheter här och alla är väl "rätt" beroende på skick och ålder på bromsok osv.
Sedan finns det ju bilar som har stått still i flera år där kolvarna sitter så ordentligt fast att inget av ovannämnda tips fungerar, iaf min upplevelse. :( Då fick jag ta till neandertal tips nr 1...våld och mer våld för att få loss kolvarna. Ytorna i bromsoken hade faktiskt klarat sig, så med nya kolvar etc fungerade allt igen.
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Post Reply