Bromsarna ligger på, trummor.

Moderatorer
Post Reply
RobbanKnopp
Posts: 46
Joined: Thu Nov 05, 2009 9:03 pm

Bromsarna ligger på, trummor.

Post by RobbanKnopp »

Tjenare, för ett tag sedan så började min bromsar ligga på fram enbart. Jag renoverade då bromscylindrarna genom att hona dem och sätta dit nya packningar. Det var likadant då med så jag bytte bromsslangarna men utan resultat. När jag hade renoverat bromsarna och bytt slangarna så justerade jag bromsarna så att dem inte låg på men när jag bromsade en gång så la dem sig på igen.

Så ställer er nu ett par frågor :wink:

Eftersom det är enkretssystem så borde alla fyra bromsarna ligga på om det är huvudcylindern som strular?

Så det borde vara bromscylindrarna som har blivit någon vajsing med, men om det är bromcylindrarna så borde dem väl inte gå sönder samtidigt?

Så, vad hade ni gjort i min situation, kollat upp bromscylindrarna eller renoverat huvudcylindern?

mvh Robban Knopp :)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bromsarna ligger på, trummor.

Post by QV »

Om det vart "fel" utan att något har blivit renoverat på bilen så skulle jag renovera huvudbromscylindern också.

/Janne

Eftersom det är enkrets så byt slangen bak samt renovera cylindrarna bak. Kolla över att alla bromsrör är riktigt fräscha. Vi med enkrets får bara ett försök.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
RobbanKnopp
Posts: 46
Joined: Thu Nov 05, 2009 9:03 pm

Re: Bromsarna ligger på, trummor.

Post by RobbanKnopp »

Cylindrarna bak är renoverade, enligt pappa så är bromsrören också bra. Men får väl göra ett försök att renovera huvudbromscylindern.

Tack för svaret, alltid bra att få lite mer åsikter :)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bromsarna ligger på, trummor.

Post by QV »

RobbanKnopp wrote:Eftersom det är enkretssystem så borde alla fyra bromsarna ligga på om det är huvudcylindern som strular?

Så det borde vara bromscylindrarna som har blivit någon vajsing med, men om det är bromcylindrarna så borde dem väl inte gå sönder samtidigt?
Det är just detta att två cylindrar kärvar samtidigt som gör att jag tror att det är huvudbromscylindern. Att två prylar kärvar samtidigt är inte så troligt. Att du inte känner bromskraften bak kan ha något att göra med diametern på kolvarna. Den är ju mindre bak.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply