Bromsservo

Moderatorer
Post Reply
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Bromsservo

Post by benge57 »

Finns det någon tråd som visar renovering av bromsservo ?Gärna bild för bild.Har en servo som läcker olja som ett såll,så det är väl på sin plats med en översyn.Har köpt en renoverings sats på vp.Tänkte det var lättare att ta det den här vägen än att leta ihjäl sej bland alla trådar.Har en amazon combi -66.Har massor av bilder ,och ska väl bli en tråd så småningom på renoveringen.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Bromsservo

Post by granfot »

Hej!

Hittar du inget så får du gärna lägga upp bilderna från din renovering. Har själv planer på att renovera min, men jag har inte ens börjat titta på det än. (Fick med det i en pryllåda, har aldrig haft något servo på min.)
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: Bromsservo

Post by benge57 »

Så mycket visdom som finns på detta forum så skullle jag bli förvånad om ingen har nåt tips hur man går till väga.Men hur som helst så lovar jag att det kommer bilder på hur jag har gjort.Steg för steg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Bromsservo

Post by Blomquist »

Vi har en servoguru här på forumet; Uno Kruse. Hade i alla fall.
Kanhända han har sportlov nu. Om du använder "sök"-funktionen
kan du hitta en del som skrivits här. Bland andra av honom.
210 -64, 223 -68
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bromsservo

Post by Per L »

Antar att du menar servot till enkretssystemet.
Har du inte tittat in på p1800-klubbens hemsida så gör det ( http://www.volvop1800club.se/ ).
Där hittar du tex volvo original verkstadshandböcker på svenska och engelska (bla för bromssystemet). Många (de flesta?) avser också andra Volvobilar än P1800.
Du hittar också nästan 1000 service- och verkstadsmeddelanden.

Växlar du över till den engelsskpråkiga versionen hittar du tex "Girling K292 repair instruction" som verkar illustrativ.

Per L
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Bromsservo

Post by LABBE »

när jag renovera mitt bromsservo på 67a combin, så va de en jättefin beskrivning med. har du skärmservot så är det lättare än man tror. ge f-n i å peta på BACKVENTILEN bara. pillar du i den så e den paj sen . nån supertunn fjäder där i. och själva backventilen går inte å ta isär, för gemene man.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bromsservo

Post by Per L »

Här kan du se en person som lagat sin backventil
http://www.ladda-upp.com/bilder/48813/v ... bromsservo

Den instruktion som LABBE nämner här ovan är säkert den instruktion "Girling K292 repair instruction" som man hittar på P1800-forumet.

Per L
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Bromsservo

Post by UKRUSE »

OM du får isär servot se bl.a till följande.
Att: Vakuumburken inte har rostangrepp invändigt.
Att: Lädermanschetten på stora kolven är hel och mjuk.
Att: Kolvloppen i ventilhuset inte har porer och ärgangrepp.
Att: Sätena för T-bryggans ventilbrickor är utan porer och är plana.
Att: De svarta ventilbrikorna inte är slitna utan har en liten kant i periferin.
Att: Vid hopmontering vända gummitätningarna rätt.
Att: Fixa backventilen som ALLTID behöver rengöras.
Att: Rengöra luftfiltret eller byta ut till nytt.
Att: Smörja in vakuumburkens väggar med betydligt mera molybdenfett än det lilla som finns med i repsatsen
Lädermanschetten suger åt sig fettet.
Lycka till med renoveringen och tänk på att ett falerande servo gör dig bromslös tvärt då det suger ur bromsvätskan i huvudcylindern
Post Reply