Justering av trumbromsar

Moderatorer
Post Reply
_426_HEMI_
Posts: 172
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:00 pm
Location: Karlshamn

Justering av trumbromsar

Post by _426_HEMI_ »

Jo. Jag undrar bara hur justeringen ser ut? Och hur ni brukar justera på bästa sätt. Jag har ju haft skivor fram på mina andra amazoner. O tyvärr verkar frambromsarna nypa väldigt olika på min nya.
Volvo 142 DL -73 (Såld)
Volvo 121 -66(Såld)
Volvo 142 -68 (Såld)
Volvo 121 -69 (Såld)
Volvo 122 S -65 (Såld)
Volvo 121 -64
Josefin - Forsbacka
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Justering av trumbromsar

Post by QV »

Först måste de små trekanterna som sitter mellan bromsbanden i ovankant löpa lätt och vara vända så att pilen pekar i färdriktningen.

Sedan spänner jag åt justeringen hårt så att trumman är helt låst. Öppnar sedan så att trumman går lätt.
Kör en sväng och bromsar banden till rätt läge och gör om justering, Brukar räcka med två gånger efter man har tagit bort trumman.

Bilen drar olika för mig (vänster/höger) varja gång man börjar bromsa, men under själva inbromsningen (efter första tiondelen) drar de alltid jämt.
Kolla mot sprängskissen att banden sitter rätt (det är ju olika bromsband framför och bakom hjulspinden)

Jag efterjusterar bromsarna var 500 mil.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
_426_HEMI_
Posts: 172
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:00 pm
Location: Karlshamn

Re: Justering av trumbromsar

Post by _426_HEMI_ »

Men eftersom jag hade tänkt ta en ordentlig koll på bromsarna så funderar jag på om jag behöver någon speciell avdragare för att lossa trumman. Har hört att dom kan vara hemska att få loss. Man är ju lite nojig när man kör med enkrets-system så man vill ju veta att det inte finns några läckande hjulcylindrar eller liknande.

Det är lite pinsamt att behöva fråga om något så simpelt som bromsar egentligen. Men man vill ju veta att man gör allting korrekt.

Vid första inbromsning känner jag att de tar snett. Men däremot jämnar det ut sig efter någon sekund.
Volvo 142 DL -73 (Såld)
Volvo 121 -66(Såld)
Volvo 142 -68 (Såld)
Volvo 121 -69 (Såld)
Volvo 122 S -65 (Såld)
Volvo 121 -64
Josefin - Forsbacka
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Justering av trumbromsar

Post by QV »

De kan vara hemska att ta bort, men det är nog mest bak har jag för mig. Först så släpper man på justeringen så att en ev kant på trummorna inte tar i bromsbanden.

Sedan tar man bort trumman, om jag kommer ihåg rätt så har jag aldrig använt avdragare fram.
Eftersom Amazonägare i allmänhet tycker att det där med att byta bromsvätska är överreklamerat! så kommer dina cylindrar vara rostiga.... Tar du i sär dom så bör du ha en renoveringssats att montera dit efter honing av loppen detta eftersom det inte är säkert att det blir tätt om man återmonterar de gamla packningarna.

Det åtgår 9 meter bromsör för att byta alla rör på en enkrets amazon (6 rör) samt 3 slangar samt 5 renoveringssatser så en tusing i material borde räcka (käns väl tilltaget med en tusing). Det enda som kan kännas lite krånglit med byte av rören är att man bör montera bort handbromsspaken från bilen vid byte av det längsgående röret.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Justering av trumbromsar

Post by Hasse63 »

Allt finns beskrivet i verkstadshandböckerna i länken nedan :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
_426_HEMI_
Posts: 172
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:00 pm
Location: Karlshamn

Re: Justering av trumbromsar

Post by _426_HEMI_ »

Tack:) Goda nyheter: Det ser ut som mina bakbromsar har nya hjulcylindrar iallafall. Ny nipplar och en ny vajer. O så under utbildningen på nya bromsprovaren på jobbet idag körde jag givetvis ett 100 procentigt bromsprov:) HÄRLIGT!:D
Volvo 142 DL -73 (Såld)
Volvo 121 -66(Såld)
Volvo 142 -68 (Såld)
Volvo 121 -69 (Såld)
Volvo 122 S -65 (Såld)
Volvo 121 -64
Josefin - Forsbacka
Post Reply