får ej iordning på bromsarna??

Moderatorer
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

får ej iordning på bromsarna??

Post by cooljb »

hej jag har dratt nya bromsrör och luftat bromsarna, är nästan helt säker på att all luft är ur men när man väntat ett tag och trycker på bromspedalen så åker den i botten och kan bygga upp tryck med lite pump. håller man ständigt tryck så sjunker den inte,,, vad kan vara fel??? nån som har schema hur bromsleddningarna ska gå så man inte fått de fel eller spelar det stor roll?? behöver man ha igång bilen??? helt snurrig
mvh
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: får ej iordning på bromsarna??

Post by cooljb »

hej
kan kanske kommit på vad det är ska ut och kolla senare men kanske kan va att jag inte justerat ut backarna bak därför måste bygga ut dem med tryck först??
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: får ej iordning på bromsarna??

Post by QV »

Ja om pedalen är helt "stum" så kan det mycket väl vara det. I mitt fall med 4 trummor så fick jag trycka två gånger för att pedalen "skulle ta" detta innan jag grundjusterade trummorna...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: får ej iordning på bromsarna??

Post by cooljb »

vart ska dessa o ringar sitta??
Image
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: får ej iordning på bromsarna??

Post by QV »

Ge oss en ledtråd på vad du köpt först....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: får ej iordning på bromsarna??

Post by cooljb »

Det är till bromsservon... Sen tänkte jag kolla om man ofta får byta packningarna i huvudcylindern??
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: får ej iordning på bromsarna??

Post by QV »

angående packningarna i huvudbromscylindern skulle jag uppsakatta att de håller runt 20 år eller så om man byter bromsvätska regelbundet.....
lämplig bytesintervall kan vara runt 10år på enkretssystem och vid fel på tvåkrets....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: får ej iordning på bromsarna??

Post by cooljb »

testat att lufta bromsarna efter jag justerat ut bakbromsarna och luftade med en som man kopplar till kompressorn och suger ut bromsvätskan men utan resultat :cry: får ingen luft i höger framok vänster nedre nippel,,, skumt annars luft i de andra... har oxå dratt alla kopplingar och kollat så det inte rinner ut vätska från huvudcylindern. kan man koppla det galet??? bifogar en bild hur jag dragit bromsröret,, rätt fel??

Image


denna nippel kommer ingen luft ifrån
Image
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: får ej iordning på bromsarna??

Post by Torbo »

cooljb wrote:testat att lufta bromsarna efter jag justerat ut bakbromsarna och luftade med en som man kopplar till kompressorn och suger ut bromsvätskan men utan resultat :cry: får ingen luft i höger framok vänster nedre nippel,,, skumt annars luft i de andra... har oxå dratt alla kopplingar och kollat så det inte rinner ut vätska från huvudcylindern. kan man koppla det galet??? bifogar en bild hur jag dragit bromsröret,, rätt fel??

Image


denna nippel kommer ingen luft ifrån
Image

Har du sjekket varselregulatoren for manglende bremsetrykk? (avbildet under servoen) Den kan ha hengt seg opp.
Han den hengt seg opp i endestilling sperrer den for bremsevæske..
Løsne føleren i midten av den som ledningen sitter på og trykk inn stemplene fra hver side mot midten mens føleren er ute. lufte forsiktig med lavt trykk slik at den ikke henger seg opp igjen.

Ellers er det en bestempt rekkefølge på hvilke nipler som skal lyúftes. Det står i handboken.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: får ej iordning på bromsarna??

Post by cooljb »

Tack för svaret men lite svårt att förstå på danska :-) vad menar han i början? Och jag har provat att lufta i bestämd ordning, men e ju osäker om ledningarna sitter rätt?? Tycker det är extremt mycke luft i systemet,,, grrr
Lammhultar´n
Posts: 20
Joined: Sat Jul 25, 2009 9:51 pm

Re: får ej iordning på bromsarna??

Post by Lammhultar´n »

Är definitivt ingen expert på området bromsar...

Han menar nog om du kollat "varningngsmojängen" som varnar om en bromskrets är ur funktion(sitter under servon)..den kan ha hängt upp sig & då släpper den bara vätska till ena kretsen...
Hur det fungerar har jag ingen aning om däremot,men jag skulle gissa på att hela oket skall fungera iallafall..inte bara ena sidan av oket...
Har själv 2-krets på min -69:a...& verkar ha fått svar på min fråga i en annan tråd genom att se dina fina bilder...

Hoppas det bringar någon klarhet i problemet..eller så kanske någon annan som är bättre än mig på bromsar kan...

MvH Lammhultar´n/Daniel
Medelhavsblå 221341S med vissa inslag av andra kulörer.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: får ej iordning på bromsarna??

Post by QV »

i en diskution jag överhörde för många år sedan måste man på 240 bromsar lossa på ett täcklock och mekaniskt peta tillbaka en bromsvåg som täpper till den "fallerande" kretsen
Torbo wrote:Løsne føleren i midten av den som ledningen sitter på og trykk inn stemplene fra hver side mot midten mens føleren er ute. lufte forsiktig med lavt trykk slik at den ikke henger seg opp igjen.
lossa ??? i mitten av den ledning som sitter på och tryck in "stemplen" från varje sida mot mitten medans ????? är ute. lufta försiktigt med lågt tryck


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: får ej iordning på bromsarna??

Post by A-masen »

En föler på danska är någon avkännare, trycksensor, om man skall tolka Google translate. :roll:
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: får ej iordning på bromsarna??

Post by cooljb »

Ok tack för hjälpen grabbar!! Vet nog vad jag ska göra, återkommer när jag fått tid till att fixa det..
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: får ej iordning på bromsarna??

Post by Torbo »

cooljb wrote:Ok tack för hjälpen grabbar!! Vet nog vad jag ska göra, återkommer när jag fått tid till att fixa det..
Hei jeg er norsk og ikke dansk!
Her er rekkefølgen for lufting:

Image

Den trykksensoren er en varslingssensor som skal gi lys i håndbremslampan når trykket i en krets blir borte. Et av stemplene inni sensorerenheten blir da låst i ytterstilling helt til man skrur den ut (den med ledningskontakt) og inn i gjen. Mulig at du kan lufte med den ute, men det har eg ikk prøvd.

Jeg lufter selv og løper litt ut og inn og det går bra. En gang ble det ikek helt bra og jeg hadde dårlig tid. Men etter 100 bremsingen kom lyúften ut av seg selv under kjøring... (ikke si det til noen!).
Post Reply