Svänger kraftigt till vänster vid inbromsning

Moderatorer
Post Reply
Christensen
Posts: 13
Joined: Sun Jan 23, 2011 7:09 pm

Svänger kraftigt till vänster vid inbromsning

Post by Christensen »

Hej! :)
Jag har ett problem med min bil, en -65. Mina bromsar tar jätte dåligt, får trycka väldigt hårt på bromspedalen för att det ska bromsa.
När jag bromsar svänger bilen automatiskt till vänster. Samma sak när jag kör i en liten grop eller ska svänga ganska kraftigt på grusväg, blir hela styrningen i obalans. Någon som har varit med om samma sak?

Mvh: Frida :)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Svänger kraftigt till vänster vid inbromsning

Post by QV »

Det finns många saker som kan påverka om ett hjul vill dra åt sidan. Håller på att läsa om framvagnsinställning (skall göra det på min sambos bil) och allt påverkar.

Det vanligaste svaret kommer nog att bli att bromsarna drar snett men eftersom du skriver att även groppar påverkar så misstänker jag att du även har fel i framvagnen. Detta konstaterande är helt "lekmanamässigt" eftersom jag har lite erfarenhet av "felinställda framvagnar".

Har du kört bilen innan felet kom.
Är framvagnen modifierad på något sätt (typ sänkt eller så)
Detta borde jag :oops: vet men trummor eller skivor fram?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Svänger kraftigt till vänster vid inbromsning

Post by Hasse63 »

Kärvande plunchar i högra bromsoket är det första jag tänker på.
:roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Christensen
Posts: 13
Joined: Sun Jan 23, 2011 7:09 pm

Re: Svänger kraftigt till vänster vid inbromsning

Post by Christensen »

Okej. Vad jag vet så är inte bilen sänkt på något sätt och jag tror faktiskt inte att det skulle ha med framvagnen och göra vid detta problem. Säker är jag ju inte, men eftersom att bromsarna också tar så dåligt vid inbromsning, så känns det som att det har något med bromsarna på något vis och göra. Jag kollade höger fram på skivan hur den såg ut med rost och så, ägaren innan mig bytte bara klossarna fram på båda sidor. Det var bara ytrost på skivan.

Plunchar? Det ordet har jag inte hört förut.
Post Reply