Montering av bromsbackar

Moderatorer
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Montering av bromsbackar

Post by Presley »

Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Montering av bromsbackar

Post by Torbo »

Presley wrote:Okej, tack för svaret!
Då åker man på att köpa en gängfil då, men vart kan man få tag i dessa i tumstorlek till ett bra pris tro? Kollade på verktygsbodens hemsida och dom verkar bara ha i mm :|

... Undra om skolan kanske har sånna verktyg, men skulle dom ha det tvivlar jag på att dom lånar ut till elever :roll:
Sjekk den på Biltema. Den er ganske næra tror jeg, Har selv fikset to megjenger med den og i tillegg brukt ventilslipepasta for at ikke mutteren skal skjære seg i gjengene på akslingen. Mener der var stigning 1,25 elelr 1,50 men du kan prøve.
Du kan også kjøpe i verkøybutikk til femdobbel pris....

De ytterste gjengene har nok ingen verdi så her kan du slipe bort ca. 3 mm på en smergelskive. Det vil også lette filingen av de resterende gjengene.

Ved å skru fram og til bake mange ganger går den etter hvert lettere. Stål mot stål kan altså gi skjæring....

Pass på at kilen ikke kommer for langt inn ved montering. Jeg pleier å sette den litt langt ute i tromman ved montering og slå den inn etterpå når tromlen er sentrert. Ellers kan kilen komme for langt inn og tromman ikke komme helt på plass.
Et par oljedråper på fibertetningen er også på sin plass. Elelrs bruker jeg alupasta og ikke kobberpasta....
Det er også smart å pusset godt inni tromman og helst pusse bort slitekanten yttert slik at du lettere får av tromman neste gang.
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Montering av bromsbackar

Post by Presley »

Hej! För det första vill jag säga att jag är dålig på att läsa norska så jag förstår inte allt, och googlentranslate är ju iprincip värdelöst visade det sig ;)

Men om jag förstod det hela rätt (kort och gott) så tycker du jag kan slipa bort det som är trasigt med smärgelduk bara eftersom dom första mm inte har någon betydelse ändå? Och sedan använda gängfil till att fila resten av gängorna. Mutter får det väl bli att köpa en ny i Fristad :P

Har några mil till biltema, ska se om man kanske kan låna en på skolan (om det finns) först och främst. Det vore nog det bästa :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Montering av bromsbackar

Post by Hasse63 »

Tycker inte du ska slipa bort det skadade utan fila till gängan så gått de går och fixa en ny mutter, då du får på den så kan du även låna ett snitt och gänga om drivaxeln. Drivaxeln är inte svår att ta lös och inte svår att få dit igen, hål reda på skimmsen bara.
Är det typ V-mek på skolan så bör de ha en massa olika gängfilar mm mm.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Montering av bromsbackar

Post by Presley »

Om v-mek är verkstadsmek så ja, det är det. Om dom har gängfilar med tum så ska jag fråga om jag får låna hem en imorgon men jag är tveksam på om jag får det.. Men annars får jag väl lära mig att ta loss drivaxeln då och ta med den till skolan istället :lol:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Montering av bromsbackar

Post by QV »

Torbo wrote: Sjekk den på Biltema. Den er ganske næra tror jeg, Har selv fikset to megjenger med den og i tillegg brukt ventilslipepasta for at ikke mutteren skal skjære seg i gjengene på akslingen. Mener der var stigning 1,25 elelr 1,50 men du kan prøve.
Du kan også kjøpe i verkøybutikk til femdobbel pris....

De ytterste gjengene har nok ingen verdi så her kan du slipe bort ca. 3 mm på en smergelskive. Det vil også lette filingen av de resterende gjengene.

Ved å skru fram og til bake mange ganger går den etter hvert lettere. Stål mot stål kan altså gi skjæring....

Pass på at kilen ikke kommer for langt inn ved montering. Jeg pleier å sette den litt langt ute i tromman ved montering og slå den inn etterpå når tromlen er sentrert. Ellers kan kilen komme for langt inn og tromman ikke komme helt på plass.
Et par oljedråper på fibertetningen er også på sin plass. Elelrs bruker jeg alupasta og ikke kobberpasta....
Det er også smart å pusset godt inni tromman og helst pusse bort slitekanten yttert slik at du lettere får av tromman neste gang.

Kolla den som fins på Biltema, Den är ganska nära tror jag. Har själv fixat till förstörda gänger med den och desutom använt ventilpasta för att inte muttern skall skära sig i gängerna på axeln. Menar att det var 1,25 eller 1,5 mm stigning men du kan prova.
Du kan ochså köpa i verktygsbutik till femdubbelt pris....

De yttersta gängerna har inget värde så här kan du slipa bort ca: 3mm med en smärgelskiva. Detta vill också underlätta filningen av resterande gänger.
Genom att skruva fram och tillbaka många gånger går den lättare vartefter. Stål mot stål kan allså ge skärnig (typ gängsnitt alltså red anmärkning)

Pass upp med att kilen inte kommer för långt vid monteringen. Jag brukar ha den rätt långt ut vid monteringen och slå in den efter att trumman är centrerad. Annars fins det risk för att trumman inte kommer helt på plats.
Ett par droppar olja på fibertätningen är också på siin plats. Annars brukar jag aluminiumpasta och inte kopparpasta...
Det är också en god idé att slipa ur trumman samt slipa bort bort slitkanten ytterst så att du lättare får bort trumman nästa gång.

/Janne

Den mänskliga (ordblinda) googletranslate mellan Norsk och Svensk
Last edited by QV on Tue May 24, 2011 4:01 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Montering av bromsbackar

Post by Torbo »

Imponerande oversettelse! Du får jobb i Norge på et blunk!

Og denne så bra ut: http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/g ... ll-24.html
Tenkte på et annat tips: Handle ny/brkt drivaksling kan også væra en ide? Den koster vel ikke mer enn gjengefilen?

Men slik jag ser det er axelstålet av yppersta kvalite og grove gjenger med solid mutter bør tåle tiltrekningsmomentet bra sel om 1/ - 1/3 av de ytterste gjengene er slipad bort. Dessuten har de ingen funksjon uansett da de har løsnet eller blitt forskjøvet...
I praksis er det bare de innerste som er i funksjon uansett...
Alternativi kan man montera en tynnare skiva bak mutteren....
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Montering av bromsbackar

Post by Presley »

Hehe, tack för översättningen :)

Jag har lånat en gängfil av skolan nu :D
Image
... Köpte även en ny kronmutter.

Ja Torbo, får jag inte ordning på detta med slipgrejer så får jag väl börja leta efter en begagnad drivaxel.. Ny låter dyrt för mig nu, men det kanske det inte är? :roll:

Nä precis, de yttersta gängorna kan ju inte ha mycket till funktion. Har slipat bort 1-2 varv nu lite snabbt, ska finslipa lite i helgen så får vi hoppas den går på sen :D Ska man kunna skruva på den med handkraft eller?

(Nu har dett gått från montering av bromsbackar till att fixa drivaxel, hoppas det är okej att fortsätta i denna tråden ändå :wink:)

Image
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Montering av bromsbackar

Post by Torbo »

Dette kan gå bra. Gjengene utenfor splinthålet har som du er inne på ingen funksjon så bare lite tålamod får får du det til...
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Montering av bromsbackar

Post by Presley »

Har fått dit muttern, drog den lite fram och tillbaka flera gånger så gick den lättare och lättare. Nu är jag i full gång med att kapa av den andra sidans trumma med vinkelslip, blir galen på den snart. Men får jag bara av den så har jag en ny att montera dit sen.
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Montering av bromsbackar

Post by Presley »

"Yes, har en till trumma till, nu är det bara att kapa av den gamla och sätta dit den nya" - tänkte jag..

Det var en bra idé tyckte jag... fram tills nu :?

Image

Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta, fortsätta kapa och riskera att kapa i drivaxeln? :lol:
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Montering av bromsbackar

Post by A-masen »

Skär djupa spår på båda sidorna, motstående, så driver du in en kil i ett av spåren. Då borde den väl spricka upp. Men som du själv påpekar, skär inte för djupt. Se också till att ha ett ordentligt städ under hela klumpen när du driver in kilen.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Montering av bromsbackar

Post by Hasse63 »

299:- fattigare och du har en avdragare som är till för just trummor och det på Biltema.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Montering av bromsbackar

Post by Presley »

Ja precis, A-masen, det var något sånt jag hade tänkt mig att göra. Ska försöka mig på det imorgon så får vi se hur det går :roll:

Jadu hasse, jag använde mig av en riktig trumavdragare (en sån man fäster med hjulmuttrarna), jag använde mig av gas för att värma, jag körde fram och tillbaka över ett litet "gupp", jag klippte av handbromskabeln, såg till att inte backarna låg i. Jag försökte med allt och detta gjorde jag om och om igen flera gånger tills jag tappade tålamodet :lol:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Montering av bromsbackar

Post by QV »

Jag har kollat lite på hydraliska avdragare men de är så förbenat dyra vid 20 ton och mer...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply