saknas packning i repsats bromsok

Moderatorer
Post Reply
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

saknas packning i repsats bromsok

Post by Dyngklumpen »

Fick just repsats till bromsok fram -65. såg att de små runda packningarna/o-ring som är till de små kanalerna där oket delas inte fanns med. hittar de heller inte att köpa ngn stans.. någon som har erfarenhet av detta? tror inte ens jag har de gamla kvar då jag trodde allt fanns i en repsats :/
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: saknas packning i repsats bromsok

Post by Dieseltroll »

Tyvärr ingår inte de i rep. satserna. :(

Det är inte meningen att man ska dela oken vid renovering även om det verkar frestande... Har för mig att jag läst någonstans här på forumet att oken skall trycktestas ifall dom varit delade!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: saknas packning i repsats bromsok

Post by Dyngklumpen »

Hur skall man då kunna hona ur och göra i ordning kanalerna? dessutom var jag tvungen att värma bort nippeln till bromsröret + luftnippeln vilket ger en stor chans till att packningarna som sitter emellan okhalvorna tar stryk.

Lär ju vara farligare att inte ges möjligheten till detta än att det skall halvrenoveras..

så det finns alltså inte att få tag i dessa packningar?

ingen större skada skedd egentligen då jag kan montera bort repsatsen och använda den på andra sidan utan att ha isär oken och shoppa en utbytes till denna sida. Men enligt mig är det helt galet att man inte kan byta en packning efter att man har varit på och värmt på oket, vilket inte är ett ovanligt förfarande.

har en vän som jobbar på gummifabrik. vad tror ni om att tillverka egna oljebeständiga packningar till oken? eller är det att ta självmord :-)
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: saknas packning i repsats bromsok

Post by QV »

Men ta måtten på "spåret" och uppsök närmaste sweroll eller motsvarande butik. De har eller får fram nästan allt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: saknas packning i repsats bromsok

Post by StefanM »

har rivit isär mängder med gamla ok och jag har återanvänt den gamla tätningen. Man ska nog värma nåt makalöst mycket innan det blir så varmt att tätningen tar skada............
Den ingår som redan sagts inte i satser men riskerna är överdrivna med att dela på oken. Är man bara noggrann och gör rent och momentdrar skruvarna så lär det knappast läcka. Jag har då aldrig råkat ut för det.

Sen är det överdrivet att hona i den bemärkelsen, ytan i loppet är irrellevant så länge man tagit bort rosten som finns och det kan man göra med smärgelduk eller om man blästrar.

Lösa tätningar finns att köpa men kom ihåg att det ska vara bromsvätskebeständigt gummi.
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: saknas packning i repsats bromsok

Post by Dyngklumpen »

tools momentum tillverkar packningar på beställning med rätt kvalitet, så det löst sig. tack för alla tips!
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Post Reply