Handbromslampa, Amazon 70:a.

Moderatorer
Post Reply
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Handbromslampa, Amazon 70:a.

Post by Mackansglt »

Hej, ny här.
Har nyligen blivit med amazon. Det är 2 dörrars 70:a. Detta är bara min andra Amazon. Den första var en 4 dörrars 61:a med B18. Detta var jätte länge sedan, minst 15 år sen sist.

Har hittat ett litet fel. Den röda lampan på instrumentbrädan lyser ilsket rött hela tiden även när handbromsen inte är dragen. Är det själva brytaren som har gått sönder och hur kommer man åt denna eller är det något annat med bromssystemet som den varnar för. Handbroms och bromsarna verkar annars fungera bra.
Näe, nu skall jag åka ut till garaget och svetsa lite rost i skuffen.

mvh Mackan
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Handbromslampa, Amazon 70:a.

Post by volvoamazon1967 »

Är inte det laddlampan?? eller fanns det handbromslampa på de senare modellerna??
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Handbromslampa, Amazon 70:a.

Post by Ola O »

Du behöver troligtvis återställa bromsvarningskontakten.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Handbromslampa, Amazon 70:a.

Post by Amazonsport »

Ja som Ola O säger är det säkert bromsvarningskontakten som sitter på bromsrörsförgreningen i motorrummet. Den går i vissa fall att bara skruva ut o nolla så funkar det igen, annars kan du ha tryckskillnad på bromskretsarna så det är därför den varnar. Kan va läge att kolla över bromsarna så det inte finns läckage nånstans..

Hade för ett tag sen samma fel på min -68 142. Men där var kontakten trasig, och istället för att köpa en ny just nu så tog jag bara bort sladden och gömde den bakom elhärvan i innerskärmen. Det finns nya att köpa nu men de kostar en slant.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Handbromslampa, Amazon 70:a.

Post by Mackansglt »

Har nu troligtvis hittat orsaken till handbromslampans ilsket röda sken.
Vä bakre bromskrafts reducerare är trasig. Det sitter en stor fjäder i den som är på väg ut. Skall väl sitta någonslags lock på men det saknas. Bortrostad eller bara saknas. Läcker ingen bromsvätska i alla fall.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Handbromslampa, Amazon 70:a.

Post by Mackansglt »

Har beställt en begagnad reduceringsventil men inte fått den än. Var går kabeln till brytaren vid handbromsspaken? Har nämligen en lös kabel i bilen låg, under mattorna. Längdmässigt verkar det som den skulle kunna sitta vid handbromsspaken men ser inte var den skall sitta på spaken.

Mackan
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Handbromslampa, Amazon 70:a.

Post by Mackansglt »

Det var ett tag sedan som man skrev i denna tråd men frågorna är fortfarande aktuella.

Har nu bytt den trasiga bromsreduceringen men handbromslampan lyser fortfrande lika ilsket rött.
Hur nollställer man bromsvarnings kontakten?

Har också en lös kabel liggandes på golvet som längdmässigt verkar kunna gå till handbromsspaken.
Var sitter brytaren till handbromsspaken och hur kommer man åt den om det nu finns någon?`

Annars har vintern ägnats åt svetsning och åter svetsning och spackling, spackling och spackling.
Börjar nu snart bli dax för lack. Har lackat vä bakskärm men kan bara konstatera att jag har fått fel färg. Den är aldeles för ljus. Står rätt färgkod på burken, nr. 46 amazonröd men den stämmer inte.
Någon annan som har haft problem med färg 46?
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Handbromslampa, Amazon 70:a.

Post by Ola O »

Bromsvarningskontakten nollställes genom att skruva ut den helt och sedan skruva in den igen samt återmontera kabeln på kontakten.

Du kan först prova om lampan släcks när du lossar kabeln!
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Handbromslampa, Amazon 70:a.

Post by TVR »

Mackansglt wrote:Har nu bytt den trasiga bromsreduceringen men handbromslampan lyser fortfrande lika ilsket rött.
Hur nollställer man bromsvarnings kontakten?

Har också en lös kabel liggandes på golvet som längdmässigt verkar kunna gå till handbromsspaken.
Var sitter brytaren till handbromsspaken och hur kommer man åt den om det nu finns någon?`
Som Ola redan svarat så skruvar du ur bromsvarningskontakten och sätter sen tillbaka den igen. Klart!

Intressant med den lösa kabeln du hittat på golvet. Det ligger en i min 1969 års Amazon också. Inte ansluten till något den heller. Vill minnas att min dessutom var oisolerad i änden (avklippt?) och dessutom hade kräm på.
Vad kan den vara avsedd för?
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Handbromslampa, Amazon 70:a.

Post by A-masen »

Nu finns det inte så många säkringar i en Amazon, men koppla in en voltmeter när det är spänning på den misstänkta kabeln. Plocka sedan ur säkringarna, en åt gången och kolla när spänningen försvinner. Då har man "ringat in" i vilken krets man skall leta.
För mig låter det "osannolikt" att fabriken skulle ha släppt iväg en bil med en oisolerad spänningsförande kabel lös på golvet. Så det måste vara något eftermontage som aldrig blivit fullföljt och sedan blivit bortglömt eller något liknande. Men det är ju annars enkelt att vika den dubbel ett par centimeter och vira om eltejp. Behövs den inte så är den i alla fall oskadliggjord för tillfället.

Jag gjorde en hastig och ostrukturerad koll i kopplingsschemorna som finns här i länksamlingarna. Jag kunde inte hitta någon sorts kontrollampa för handbroms. Så någon sådan finns troligen inte (?)
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Handbromslampa, Amazon 70:a.

Post by TVR »

Den som låg i min kändes inte som någon originalkabel utan var något "eftermonterat". Hittade ingen på kopplingschemat heller så när det var aktuellt gjorde jag precis som du säger och isolerade den lösa änden.
Men man kan ju undra vad den skulle ha kunnat var tänkt att kopplas till? Känns som fel ställe att installera tillbehör som kräver el!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Handbromslampa, Amazon 70:a.

Post by Mackansglt »

Nu har ialla fall deb röda lampan slocknat. Gjorde som ni sa, skruvade ur givaren och tillbaks och vips så var lampan släckt.

Den reagerar inte på handbromsen, skall kanske inte göra det verkar det som.

Min lösa kabel har en isolerad flatstifftsanslutning på sig.
Fär väl ta och mäta om det finns någon kräm på den.

Tack för hjälpen allihopa. Nu är det bara ett rosthål kvar att fixa i golvet, hittade det idag, trodde jag var färdig med svetsandet men, men...
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Handbromslampa, Amazon 70:a.

Post by QV »

Mackansglt wrote: Har nämligen en lös kabel i bilen låg, under mattorna. Längdmässigt verkar det som den skulle kunna sitta vid handbromsspaken men ser inte var den skall sitta på spaken.
Om du drar åt handbromsspaken så borde du se kontakten i framkant av hålet som gummidamasken döljer.
Har för mig att man måste ta bort handbromsspaken för att konnu montera dit kontakten men eftersom jag inte har installerat denna del i min Amzing så har jag inte fullt kolla på hur det ser ut i verkligheten.

Detaljerna finns som vanligt att beskåda i reservdelskatalogen.

/Janne

Eftersom jag har sett en skiss på detaljerna någongång så lär det ha varit där.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply