Klonkande ljud höger framhjul vid bromsning

Moderatorer
Post Reply
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Klonkande ljud höger framhjul vid bromsning

Post by Leffe_sthlm »

Efter vintern så har det uppstått ett nytt klonkade ljud vid höger framhjul när man bromsar. Det är skivbromsar fram.
Ljudet hörs endast när bilen rullar vid bromsning. Annars hörs inget.
Vid en första kontroll av bromsarna så ser allt OK ut och inget känns som det "sitter löst".
Någon som har någon idé om vad det kan vara?
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: Klonkande ljud höger framhjul vid bromsning

Post by ricke »

Hej. Är det när du bromsar hårt lr mjukt? Kollat så inget belägg har släppt.
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Klonkande ljud höger framhjul vid bromsning

Post by Leffe_sthlm »

ricke wrote:Hej. Är det när du bromsar hårt lr mjukt? Kollat så inget belägg har släppt.
Det är när jag bromsar hårt/snabbt, men även vid låga farter, men ej när bilen står still.
Jag har demonterat beläggen och gjort rent allt och kontrollerat att det inte kärvar.
Alla kolvar rör sig fint också.
BLt
Posts: 49
Joined: Thu Aug 28, 2008 8:49 pm
Location: Hamrånge

Re: Klonkande ljud höger framhjul vid bromsning

Post by BLt »

Hej.
Det klonkande ljudet kommer det på varje varv som hjulet snurrar vi inbromsning?
Då kan det vara gravrost som släppt en bit på yttre kanten och då måste man knacka bort allt runt hela.
Eller kommer det bara en gång när man bromsar in?
Då kan det var att bromsoket sitter loss eller att bromsbeläget är väldigt glappt i styrningen i oket.
Lyft upp hjulet där det låter illa och be någon bromsa lite medans du snurrar på hjulet för hand så kanske du kan lokalisera vad det kommer ifrån.

/Bosse
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Klonkande ljud höger framhjul vid bromsning

Post by Leffe_sthlm »

BLt wrote:Hej.
Det klonkande ljudet kommer det på varje varv som hjulet snurrar vi inbromsning?
Då kan det vara gravrost som släppt en bit på yttre kanten och då måste man knacka bort allt runt hela.
Eller kommer det bara en gång när man bromsar in?
Då kan det var att bromsoket sitter loss eller att bromsbeläget är väldigt glappt i styrningen i oket.
Lyft upp hjulet där det låter illa och be någon bromsa lite medans du snurrar på hjulet för hand så kanske du kan lokalisera vad det kommer ifrån.

/Bosse
Det kommer bara en gång när jag bromsar, inte varje varv.
Har försökt få fram ljudet genom att snurra hjulet med bilen upplyft och samtidigt som en person bromsade. Men det gick inte att få fram ljudet då.
Funderade också på om bromsoket satt löst, men det går verkar det inte göra.
Det låster som något "rör på sig" vid inbromsningen.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Klonkande ljud höger framhjul vid bromsning

Post by granfot »

Jag har haft lite samma problem (inte löst) som kommer och går. Jag tycker det låter som en axel som är lös eller liknande, så du kan ju kanske kolla så att framvagnen inte kan röra på sig (vet inte riktigt hur den är fäst, men jag antar att om någon bult börjat röra på sig så kan hela framvagnen flyttas sig någon millimeter) Mitt ljud kommer iofs från bakdelen. Inte ett hjullager som är glapp?
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Klonkande ljud höger framhjul vid bromsning

Post by Leffe_sthlm »

granfot wrote:Jag har haft lite samma problem (inte löst) som kommer och går. Jag tycker det låter som en axel som är lös eller liknande, så du kan ju kanske kolla så att framvagnen inte kan röra på sig (vet inte riktigt hur den är fäst, men jag antar att om någon bult börjat röra på sig så kan hela framvagnen flyttas sig någon millimeter) Mitt ljud kommer iofs från bakdelen. Inte ett hjullager som är glapp?
Hade en idé om att det kunde vara något i framvagnen som glappar men på besiktningen nyligen så bad jag killen kolla det extra noga och han såg inget som glappade.
Märker inget glapp i hjullagret. Kan det ge denna typ av effekt?
BLt
Posts: 49
Joined: Thu Aug 28, 2008 8:49 pm
Location: Hamrånge

Re: Klonkande ljud höger framhjul vid bromsning

Post by BLt »

Kolla bultarna till framvagnsbalken om dom sitter. Ta ett mindre spett och bryt på övre och nedre bärarmen så att inte någon av gummibussningarna är skadad då blir det metall mot metall.
Kolla stora bulten på nedre bärarmen. För att vara säker kolla alla bultar som finns i framvagnen.

/Bosse
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Klonkande ljud höger framhjul vid bromsning

Post by Leffe_sthlm »

Har renoverat bromsarna under vintern och bromsoket sitter fast och bromsbeläggen glappar ej. Har försökt upptäcka om någon gummibussning är slut men hittar inget...
Har dock en ny teori jag vill testa:
Ljudet kommer bara när hjulet rullar och en gång när jag bromsar till. Släpper jag bromsen och bromsar igen, så kommer ett "klonk".
När jag tagit bort hjulet och för hand snurrar bromsskivan och hastig stannar den så hörs ett kort "klick" inne i vid hjulaxeln/spindeln. Vrider jag det fram och tillbaka så kommer ljudet vid varje "stopp".
Det verkar alltså komma inifrån hjullagren. Det är inget glapp i hjullagren i "sidled".
Jag drog kronmuttern lite till, men det ljudet är kvar.
Det finns liknande "glapp" i andra hjulet men inte lika kraftig.
Kan det vara det ljudet som fortplantas och hörs vid inbromsningen?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Klonkande ljud höger framhjul vid bromsning

Post by QV »

Leffe_sthlm wrote: Jag drog kronmuttern lite till, men det ljudet är kvar.
Eftersom det inte fungerade så gå ut och lossa ett snäpp nu. För hårt spännda lager "äter lager"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Klonkande ljud höger framhjul vid bromsning

Post by Arne »

Släpp på konmuttern till framhjulslagen tills brickan under konmuttern går att röra i sidled med en skruvmejel. Kolla så läget för bromklossarna är rena från rost på kanterna, är det mycket rost där så rör sig bromsklossarna tungt när man bromsar och då skulle det kunna klonka till när bromklossen trycks mot skivan.
AVG
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Klonkande ljud höger framhjul vid bromsning

Post by Leffe_sthlm »

Har nu lokaliserat felet och det var både positivt och negativt...
Det var övre länkarmen som glappade och gav upphov till ljudet. Jag upptäckte att bultarna som håller länkarmsaxeln ej var ordentligt åtdragna. Det är bultarna som sitter inne i motorrummet, se bilden nedan.
Dessa bultar har ett låsbleck men det var ej "aktiverat" och jag börjar misstänkta varför...
När jag drog den ena av bultarna så verkar det som som gängan är trasig då den ej går att dra åt. Denna bult är även något större än den andra, så jag börjar misstänka att man försökt skruva dit en större bult istället.
Men vad är denna bult gängad i, sitter det en mutter fastsvetsad i framaxelbalken?
Om det är så hur kan man lösa detta ??
Så även om det klonkade ljudet är borta, så har jag kanske ett större problem...


Image
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Klonkande ljud höger framhjul vid bromsning

Post by Ola O »

Det är två stora "krampor" som är spända runt respektive bussning. Om du lossar de båda muttrarna kan du byta dessa genom att dra krampan nedåt. Jag hade haft bilen upphissad innan jag börjar då fjäderspänningen kan ha viss påverkan.
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Klonkande ljud höger framhjul vid bromsning

Post by Leffe_sthlm »

Jag var kanske lite otydlig. Det är en av bultarna som håller fast länkarmen i framvagnsbalken som jag har problem med.
Har lagt in en pil i bilden nedan som visar vilket bult det är.
(denna tråd borde numera kanske ligga under "Framvagn och styrning")

Image
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Klonkande ljud höger framhjul vid bromsning

Post by Leffe_sthlm »

Nu är problemet löst!
Att den ena bulten var större berodde på att man tydligen gängat om till en större dimension.
Den bult man satt dit var dock för lång så när man drog den i botten, så tog gängorna slut på bulten och det var därför det verkade som gängorna var trasiga.
Så efter byte till en helgängad och kortare bult så var det inga problem att dra åt bulten ordentligt.
Många timmars felsökning för att hitta ett enkelt fel...
Men jag är lika glad för det :D
Post Reply