Ta ur proppen-girlingservo-enkrets?

Moderatorer
Post Reply
lewis
Posts: 5
Joined: Sun Aug 14, 2011 10:58 am

Ta ur proppen-girlingservo-enkrets?

Post by lewis »

Hej!Plockar med ett som legat i åratal.Alltså proppen till reglerkolven som "bekat" fast(kan värma).Några tips?Undrar även om det finns ny backventil att montera på slangen som ersättning?Någon med erfarenhet?
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Ta ur proppen-girlingservo-enkrets?

Post by gudu »

Har samma undran.
Jag har låtit proppen stå med olika oljor, värmt, bankat in den med träbit (då åkte den in en mm) bankat huset mot annan träbit men icke att proppen kommer ut.
:evil:

Backventilen lade jag i diesel och blåste sedan med tryckluft. Nu är den nästan tät. Räcker det?
lewis
Posts: 5
Joined: Sun Aug 14, 2011 10:58 am

Re: Ta ur proppen-girlingservo-enkrets?

Post by lewis »

Vet att jag grejat detta för "länge sen" ,vill minnas att jag värmde och via hålet för ventilarmen i kolven lyckades trycka litet för att sedan som du säger drämma den i en träplanka.Har i alla fall glömt nu,kanske funkade den gången.
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Ta ur proppen-girlingservo-enkrets?

Post by UKRUSE »

Borra ett bottenhål i centrum på pluggen... dra i en grov plåtskruv att använda att dra och bända med.
Se upp bara så du inte borrar igenom... pluggen är 12,5 mm ( 1/2 tum ) tjock.
//Uno
lewis
Posts: 5
Joined: Sun Aug 14, 2011 10:58 am

Re: Ta ur proppen-girlingservo-enkrets?

Post by lewis »

Befarade väl att det var så(bra att du skrev tjockleken),tack för era svar.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Ta ur proppen-girlingservo-enkrets?

Post by Torbo »

Varme og tålamod og banking mo tre gikk på dom två jeg overhalte i fjor. Men tipset om å bore hull var smart også...

Ved montering kan også stemplet går tregt om man ikek honer lite... Og den fjæren som holder stemplet i bakerste stilling er i svakeste laget og bremsene kan legge seg på etter renovering.

Løsningen er å sette på en liten ekstra fjær innenfor den andre som har mindre diameter, på linje med doble ventilfjærer. DET er lite som skal til for at reguleringen fungerer 100...
Bremsepedalen kan bli et par gram tyngre, men det vil ingen merke...

Måtte gjøre det på begge for å få fin og stabil trykkregulering....
Post Reply