bromspedal går långt ner, normalt?

Moderatorer
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

bromspedal går långt ner, normalt?

Post by einar- »

Har nyss köpt en 64a med trummor runt om och nu är jag lite fundersam på hur bromsarna ska vara. Har aldrig kört en bil med trummor runt om innan.
Bromspedalen går nämligen i nästan i golvet innan den tar men trampar jag två gånger tar den normalt högt upp :? I övrigt så tar bromsarna bra och låser hjulen utan problem vid dubbeltrampning och pedalen håller trycket och sjunker inte
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: bromspedal går långt ner, normalt?

Post by 123GT »

Låter som luft i systemet !? Är det något rör eller slang som är utbytt utan luftning ? ( eller va säger ni andra här :) )
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: bromspedal går långt ner, normalt?

Post by granfot »

Jag är ju inte expert, mina bromsar har inte krånglat sen jag köpte holken. :) Men borde inte pedalen sjunka om det är luft i systemet?

(Min helt okvalificerade gissning är att du antingen har för lite bromsvätska eller att bromsarna är justerade fel.)

Men! Det här är som sagt bara vad jag tror, jag har för lite erfarenhet av bromssystemet för att vara säker på något av det jag skriver.
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: bromspedal går långt ner, normalt?

Post by volvoamazon1967 »

Hej!

Hade samma problem på Kortizon, var också trummor runt om. Jag behövde sträcka alla bromsar runt om, då blev det bra :)
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
Rexli
Posts: 117
Joined: Sun Jun 26, 2011 8:31 pm

Re: bromspedal går långt ner, normalt?

Post by Rexli »

Snabbt sätt ta reda på det är luft i systemet.

Pumpa pedalen ett x antal gånger sedan håll den nere sjunker pedalen så är det luft.

Kolla över så du har bra mängd bromsväska.
Hade samma fel på en gammal caddy nyligen.
där bromsväskan låg i bra nivå. Men när vi fyllde på så sjönk det så vi fick i bra mängd sen så luftade vi allt för säkerhetens skull
Så blev det skit bra sen. :)
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: bromspedal går långt ner, normalt?

Post by Rolf »

Luft brukar visa sig med mjuk pedal aven efter du har pumpat. Om pedalen sjunker har du formodligen ett huvudcylinder problem men det later ju inte sa.

Chansen ar att alla fyra behover justering. Dra at handbromsen, kravs det mindre pumpming da? I sa fall ar det justering som galler, ganska vanligt med trummor.

Justera ut till trumman har stannat och sedan backa sa lite som du kan tills den snurrar fritt.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: bromspedal går långt ner, normalt?

Post by QV »

Rolf wrote: Dra at handbromsen, kravs det mindre pumpming da?
i min värld så påverkar inte handbromsen hur mycket du måste trycka på pedalen. det enda handbromsen gör är att flytta ut backarna i ovankant.
Kanske att kolven kommer efter och bromsvätska fylls upp av undertrycket som blir när kolvarna pressas ut av fjärden som ligger i bromscylinden. Men detta borde ta en stund innan det sker. Samt att om kolven(arna) kärvar så händer det inte.

Ditt problem är förövrigt att bromsarna behöver grundjusteras runt om.

En fast pedal betyder ingen luft i sytemet.
Att man behöver pumpa flera gånger för att få en fast pedal betyder att man måste få ut mera vätska i systemet innan alla 4 hjulens bromsband ligger an mot trummorna, detta åtgärdas alltså med en grundjustering av bromsbanden.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: bromspedal går långt ner, normalt?

Post by Rolf »

QV wrote:
Rolf wrote: Dra at handbromsen, kravs det mindre pumpming da?
i min värld så påverkar inte handbromsen hur mycket du måste trycka på pedalen...

/Janne
I min värld har det varit så i 35 år. Du kanske får pumpa en gång men sen stannar pedalen högre upp om dom behöver justering.

Hjälpte precis en kompis som ville lufta bromsar på hans (snorfina, bilder kommer) 67:a Amazon, han var förtvivlad att han inte kunde få upp pedalen. Jag drog åt handbromsen och pedalen tog längre upp.

Vi justerade ut bakbromsarna så var det bara att tuta och köra.

Prova...
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: bromspedal går långt ner, normalt?

Post by Ragge »

Rolf wrote: han var förtvivlad att han inte kunde få upp pedalen.

pust ... tur att det "bara" gällde pedalen ... tänk om det varit något annat ? hahaha !
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: bromspedal går långt ner, normalt?

Post by einar- »

Då är det justering som gäller runt om då för pedalen är stum när den väl tar. Hjullagren fram skulle behöva spännas en smula också så jag får väl ta mig en titt på det hela, tack för hjälpen :)
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: bromspedal går långt ner, normalt?

Post by Andréamazon »

luft i ett bromssystem = att pedalen tar långt ner när du bromsar, men tar som den ska om du pumpar på bromsen ett par gånger.

om pedalen sjunker när du väl har tryck, så läcker det ut bromsvätska någonstans, förmodligen där rören går in i oken eller nån annan stans om rören har rostat.

men som sagt tidigare att justera ut bromsbackarna e bra att göra med eftersom de inte justerar sig själva eftersom banden "beläggen" slits ner.

sen ska man vara noga med att byta bromsvätska efter varje 1,5 - 2 år i och med att bromsvätska drar åt sig vatten . och när man bromsar blir det varmt och då blir de inte bra med vatten i systemet.
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: bromspedal går långt ner, normalt?

Post by Arkegrim »

Lånar tråden lite..
Jag har motsatt problem om man säger så.
I min amazon så byggs de upp tryck hela tiden, och till slut så ligger bromsarna på.
Då lär jag gå ut och släppa på trycket. Så då öppnar jag "röret" som går från huvudcylindern till bromsservon.
Och då tar pedalen längst ner igen. Men sen efter nån mil så tar den längst upp och så ligger bromsarna på. Och trycket sjunker inte när jag håller ner pedalen.

Jag har då enkrets med separat bromsservo.
AmaZoN PoWeR
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: bromspedal går långt ner, normalt?

Post by Arne »

Förmodligen har du nåt strul med huvudbromscylindern som inte släpper tillbaks trycket då du släppt upp bromspedalen. Du kanske kan berätta om du har skivbromsar fram och om bromsservon är original eller eftermonterad?
AVG
BLt
Posts: 49
Joined: Thu Aug 28, 2008 8:49 pm
Location: Hamrånge

Re: bromspedal går långt ner, normalt?

Post by BLt »

Arne wrote:Förmodligen har du nåt strul med huvudbromscylindern som inte släpper tillbaks trycket då du släppt upp bromspedalen. Du kanske kan berätta om du har skivbromsar fram och om bromsservon är original eller eftermonterad?
Har du plockat isär huvudbromscylindern nyligen?
Har haft ett liknande fel för 35 år sedan, hade renoverat HBcylidern och om jag kommer ihåg rätt vände jag en bricka åt fel håll vid låsringen.

/Bosse
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: bromspedal går långt ner, normalt?

Post by Arkegrim »

Arne wrote:Förmodligen har du nåt strul med huvudbromscylindern som inte släpper tillbaks trycket då du släppt upp bromspedalen. Du kanske kan berätta om du har skivbromsar fram och om bromsservon är original eller eftermonterad?
Får se över den och kolla packningarna då. Japp de har jag! Den är original :)

Bosse wrote:Har du plockat isär huvudbromscylindern nyligen?
Har haft ett liknande fel för 35 år sedan, hade renoverat HBcylidern och om jag kommer ihåg rätt vände jag en bricka åt fel håll vid låsringen.

/Bosse
Köpte ny på en skrot. Så jag har aldrig öppnat den, men får se över de!

Tack för tipsen :)
AmaZoN PoWeR
Post Reply