Svag sneddragning vid bromsning, skivbromsar

Moderatorer
Post Reply
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Svag sneddragning vid bromsning, skivbromsar

Post by Leffe_sthlm »

När jag bromsar så drar bilen lite svag åt vänster, i början av inbromsningen. På Bilprovningen så klagade man inte på ojämn bromsverkan.
Min teori är att en bromscylinder (på höger sida) kärvar lite och kräver hårdare bromstryck, innan den tar.'
Bilen har stått still mycket, vilket jag tycker stärker denna teori.
Håller ni med om den teorin, eller finns det andra tänkbara orsaker?
Det är som sagt skivbromsar fram.
Min plan är att plocka isär bromsoken och kanske byta kolvarna, men det kan väl lika gärna vara "cylindrarna" som är orsaken.
Ett annat alternativ är byta bromsoken till renoverade.
Vad tycker ni är bäst angreppssätt?
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Svag sneddragning vid bromsning, skivbromsar

Post by Ragge »

det kan bli liknande konstigheter om slangarna löser upp sig inuti . oftast blir det som en backventil och bromsarna hänger kvar efter man släppt pedalen, men har varit med om att det blir en strypning "utåt" också och resulterat i sneddragning .
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Svag sneddragning vid bromsning, skivbromsar

Post by Ola O »

Du kan ha dålig fjäder fram, det hade jag.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Svag sneddragning vid bromsning, skivbromsar

Post by Hasse63 »

Kan gå att motionera kolvarna, Spruta in 5/56 eller bromsvätska bakom de "trasiga" tätningarna
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Svag sneddragning vid bromsning, skivbromsar

Post by Leffe_sthlm »

Har nu demonterat oken och då bilen har stått många år, så gick kolvarna lite trög. Dom är inte rostiga och cylindrarna ser bra ut. Så jag byter bara packningar m.m.
Men jag skulle vilja göra rent kanlerna och cylindrarna ordentligt. Kan man "skölja" dom med i något lämplig vätska, eller får finns det risk att det blir något kvar som förstör bromsvätskan?
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Svag sneddragning vid bromsning, skivbromsar

Post by LABBE »

Du får snedragning om du har mindre luft i vä hjul oxå! Å de märks inte i bromsprovarn
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Svag sneddragning vid bromsning, skivbromsar

Post by QV »

Leffe_sthlm wrote:finns det risk att det blir något kvar som förstör bromsvätskan?
Har aldrig bekymrat mig vid renovering.

Vid honing använder jag den oljan som står närmast
Vid rengörning är det en blandning av avfettning, industrisprit, bensin eller diesel allt beroende på vad man får tag på först
Stålull är rätt revligt förövrigt.

Efter det så blir det avtorkat, pålagt bromsfett om jag hittar det (eller olja om jag inte hittar det) och sen ihop med det.

Har det "misslyckats" så har det hittils berott på återanvända packningar.... Detta gäller alltså tvåkrets.

Om du däremot renoverar en bil med enkrets så rengör man inga slangar, dessa byts rakt av om man inte är nöjd.
Gummidetaljer kan hålla i både 20-30 år men min plan är att byta allt gummi vart 10 år eftersom jag gärna vill ha fungerande bromsar när jag trycker på pedalen...
när jag köper renoveringssats så köps öven bromsfett, då behöver jag inte leta.

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Leffe_sthlm
Posts: 46
Joined: Sun Aug 09, 2009 3:04 pm

Re: Svag sneddragning vid bromsning, skivbromsar

Post by Leffe_sthlm »

QV wrote:
Leffe_sthlm wrote:finns det risk att det blir något kvar som förstör bromsvätskan?
Har aldrig bekymrat mig vid renovering.

Vid honing använder jag den oljan som står närmast
Vid rengörning är det en blandning av avfettning, industrisprit, bensin eller diesel allt beroende på vad man får tag på först
Stålull är rätt revligt förövrigt.

Efter det så blir det avtorkat, pålagt bromsfett om jag hittar det (eller olja om jag inte hittar det) och sen ihop med det.

Har det "misslyckats" så har det hittils berott på återanvända packningar.... Detta gäller alltså tvåkrets.

Om du däremot renoverar en bil med enkrets så rengör man inga slangar, dessa byts rakt av om man inte är nöjd.
Gummidetaljer kan hålla i både 20-30 år men min plan är att byta allt gummi vart 10 år eftersom jag gärna vill ha fungerande bromsar när jag trycker på pedalen...
när jag köper renoveringssats så köps öven bromsfett, då behöver jag inte leta.

/janne

Det är ett enkretssystem. Man bör ju ej dela på dessa och det sitter väl en gummipackning mellan "halvorna" så då bör bör man väl undvika lacknafta och liknande?
Alla gummidelar kommer jag att byta och sen fetta in allt med bromsfett.
T-sprit är det många som rekommenderar för rengöring av cylindrar och kanaler.
Post Reply