Broms skive fråga..

Moderatorer
Post Reply
Honk
Posts: 5
Joined: Mon Oct 04, 2004 5:52 pm

Broms skive fråga..

Post by Honk »

Jag har en -65:a som jag tänkte skifta skivor på fram.
Men tyckte 950:- + moms styck var tufft.
så jag undrar är det någon som vet om det finns några alternativa skivor att sätta på.
eller vart man kan hitta skivor till lite bättre priser.'
Tack på förhand Honk
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

Du kan åka till en bilverkstad dom kan svarva om skivorna åt dig när dom sitter på bilen annars kan du blästar dom om dom inte är skeva som fan!!el billigast o enklast är väll att ta bort skivorna o lämna till en mekaniska verkstad som svaravar om skivorna beror helt på dina bekantskaps krestar!!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Om du köper en ny skiva utan nav och sedan nya hjulbultar för att bulta på den på ditt gamla nav kommer det garranterat bli skevt och du blir tvungen att svarva den för att få den rak. Jag har själv erfarenhet av detta med volvos originalskivor och montering hos en riktigt duktig volvomek. Det gick inte att få det rakt ens med nytt originalnav varvid det blev svarvning istället.

Jag vet inte hur raka kompletta skivor med nav är, de som säljs idag altså. Men jag skulle kunna tänka mig att de kastar lite de med om de inte svarvas vid tillverkningen efter att skivan och navet monterats?

Om jag vore du skulle jag antingen jaga rätt på ett par bättre begagnade skivor som ej är så slitna eller få ett par \"halvslitna\" svarvade. Det finns ett mått för minsta tillåtna tjocklek på skivorna i verkstadshandboken, mät därför innan du får dem svarvade så att de inte blir för tunna.

:)
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Broms skive fråga..

Post by boxen »

Lånar lite tråden

Varför måste man sätta in nya hjulbultar är det splines som blir slitna ?

Är det här dom nya man skall ha artikelnummer 657874
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Broms skive fråga..

Post by QV »

Har man pressat ut hjulbultarna så är "de slitna"

de grunda splinesen skall ju hålla emot kraften ifrån hjulmuttern och du kommer bli förbannad när de inte gör det.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Broms skive fråga..

Post by StefanM »

man ska svarva amazonens skivor när man har monterat dem på navet. Gör man inte det så har man garanterat problem.
Skivorna är vad jag vet endast semibearbetade även om vissa påstår sig att fått det att fungera.
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Broms skive fråga..

Post by boxen »

Tack för svaren
Beställde just nya skivor och bultar. Får se om man ångrar sig att man inte köpte färdiga nav. Men med min budget fick priset avgöra.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
nos-johan
Posts: 17
Joined: Mon Oct 19, 2009 9:12 pm

Re: Broms skive fråga..

Post by nos-johan »

Jag köpte skivor och bult till min, skivor av Soft bildelar och bultar av VP. Skevheten är det inga som helst problem med, endast några hundradelar. Dagens svarvar och tillverkningsmetod är helt annat än vad det var när instruktionerna skrevs. Och sen borsta rent med nån nylonskiva mot anläggningsytan på navet och sen bara kopparpasta mellan skiva och nav, ingen färg eller rost. Problemet är bara att dom är så tjocka, typ 15mm. Alltså dom är tilltagna att kunna svarvas så problemet kan vara att okstommen tar emot. Jag hade redan lackat mina skivor när jag märkte att stommen kasade emot, skivan var lite för långt ut så den spårade inte exakt i oket. Jag löste det genom att fräsa av lite, 0,7mm på okfästet så den centrerade, då gick det med minsta marginal men i alla fall utan att svarva skivan. Och sen hade jag problem med att naven var slitna, dom nya bultarna gick att trycka i för hand :? , fick häfta fast en ring på bultarna, i navet, alltså som hindrade bultarn att snurra. Sen när man drar fälgen så drar du ju skivan mot navet.
Så som sagt det går alldeles utmärkt att använda nya skivor utan att svarva men det är inte bara att skruva dit. Man måste kela lite med dom först men det hör ju till med våra gamla bilar :D :D ...
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Broms skive fråga..

Post by boxen »

Har köpt skivor från Motoroldies och bultar från CVI undrar bara att skall bulthålen vara så stora i skivan att bulten inte alls tar i utan bara kniper fast i navet?

Vet bara att i bromstrumman är hålen lika stora både i trumman och navet.

Frågar här på samma gång. Vet någon var det finns att köpa nya bromstrummor någonstans, alltså bara lösa trummor och inte navet.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Broms skive fråga..

Post by QV »

normalt så sitter bromsskivan endast fast med några små skruvar. Det är fälgen som hållar fast bromsskivan vid drift.

Så det låter helt OK på din beskrivning

/Janne

som inte har skivbromsar på min Amazon
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply