Extern bromsservo

Moderatorer
Post Reply
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Extern bromsservo

Post by Amazonsport »

Efter att fått hela bromssystemet renoverat inkl. nya skivor, svarvade trummor, nya belägg runtom, huvudbromscylindern genomgången, och bromsservon renoverad med allt nytt så återstår ett lite irriterande problem.
När jag bromsar så dröjer det nån halv sekund innan servon går in o då blir det med mycket kraft så man nästan nickar i ratten, ska det verkligen vara så på en extern servo? Eller vad kan det vara för fel.
( Jag har inte gjort jobbet själv utan en firma som bara håller på med bromsar har utfört arbetet och gubben kan inte säga vad som e fel)
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Extern bromsservo

Post by Torbo »

Styrestemplet går nok for tregt. Noen kanger kan det lønne seg og forsterker fjæren som sitter på den..

Se P1800 -forumet...
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Extern bromsservo

Post by Amazonsport »

Ska denna fjädern trycka kolven/styrestemplet i rätt läge? Om den nu är för lös i mitt fall så menar du att den hamnar i fel läge och det därför kopplar in med full kraft?

Tack för ditt svar Torbo..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Extern bromsservo

Post by Torbo »

Amazonsport wrote:Ska denna fjädern trycka kolven/styrestemplet i rätt läge? Om den nu är för lös i mitt fall så menar du att den hamnar i fel läge och det därför kopplar in med full kraft?

Tack för ditt svar Torbo..
Det lille styrestemplet skal returnere helt når bremsen ikek benyttes, det er hvilestillingen. Det kan være korrosjon inne den minste styresylinderen også, som gjør bremsene ustable og medføre at bremsene henger. Jeg brukte en liten ekstrafjær på den for å sikre returen.
Det er ikke lett å hone den minste sylinderen inni der, derfor kan det bli litt trangt. Og sjekk at stemplet går lett!
Meget viktig!
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Extern bromsservo

Post by UKRUSE »

Att bromsservot " hugger " beror på att den stora vakuumkolven tjärvar,
( Om bromsarna låser sig så är det problem med reglerkolven i ventilhuset )
Med all sannolikhet så är det för lite smörjning med molybdendisulfitfett.
Det kan också bero på att backventilen inte jobbar som den ska.
Av erfarenhet vet jag att i 9 fall av 10 servon jag renoverat så har det också varit i behov av att fixa backventilen.
För att fixa det måste till lite klurighet och tillgång till svarv då det är en hoppressad enhet.
Nya backventiler finns inte som reservdel.
// Uno
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Extern bromsservo

Post by Torbo »

Kan kan vel også kjøre uten backventil? Om det er den i hovedsylinderen du tenker på?

Noen iblmerker har/hadde ikke dette, f.eks. Fiat... I aller fall ikke på bler med ervo og skivor...
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Extern bromsservo

Post by Amazonsport »

Ukruse, det var den första känslan jag fick att den stora kolven liksom kärvar så att efter nån sekund när den släpper så flyttar den sig snabbt med mycket kraft. Och då blir bromsverkan för stor. Nu har jag inte själv fixat med denna servon, men är det lätt att plocka ut denna och smörja upp den mer?
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Extern bromsservo

Post by UKRUSE »

Det är i.o.f.s ganska lätt. 7 skruvar till locket och du kommer åt kolven.
Att tänka på är burken ska invändigt vara så blank det bara går samt att lädermanchetten är mjuk och följsam.
Tänk också på att det finns bromvätska " bakom " som kommer att läcka in i burken.
Smörj burkens insida rikligt med MoS2. Biltema har tuber.
Testtryck in kolven med handkraft, den stora fjädern ska trycka ut kolven utan motstånd.
Apropå... när du tagit ur kolven... kolla så att burken inte har rostangrepp vid kolvens ytterläge.
Ha även koll på så att du inte har läckage vid slanganslutningarna.
// Uno
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Extern bromsservo

Post by Amazonsport »

Har haft servon bortplockad o inlämnad igen på samma verkstad. Han behövde smörja upp burken/lädermanchetten mera. Den delen verkar fungera bra nu.
Men fel kvarstår dock. Samma fördröjning som förut innan all kraft kommer på en gång, och att servon håller tryck om man bromsat lite försiktigt.
Känns som att backventilen inte fungerar. Provade också att strypa vakuumslangen med en egengjord klämma som kunde justeras. Men det blev bara marginellt bättre.

Nu undrar jag: exakt var sitter backventilen? Om jag får lös den, kan någon med erfarenhet av dessa hjälpa mig att få den att fungera igen? (Självklart mot ersättning)

PS! Att en sån här sak kan bli så utdraget och göra att man nästan tappar lusten att behålla bilen! Tack vare en verkstad som inte har kunskap den säger sig ha.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Post Reply