Funderingar bromsbackar bak amazon 70:a

Moderatorer
Post Reply
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Funderingar bromsbackar bak amazon 70:a

Post by Mackansglt »

Bilprovningen tyckte inte om mina bromsar förra veckan.

Vä fram anliggande. Har bytt ok. Det är okey nu.
Hö bak anliggande.
Vä bak ingen bromsverkan.
Handbromsen tog bra.

Har nu börjat rota med bakbromsarna och rivit av trummorna och har lite funderingar.

Började med hö bak med att byta hjulcylinder. Backar och monteringsatser ser helt nytt ut så det kommer att återanvändas. När jag rev bort den gamla hjulcylindern och öppnade luft skruven så var det snustorrt, inte en droppe bromsvätska. Kopplade då loss röret framför reduceringen och där kom det vätska. Kopplade loss bromsöret efter slangen. Lika snustorrt där. Kopplade loss slangen från reduceringen, lika snustorrt där också. Bytte reduceringen och vips så hade man ordentligt tryck.
Gjorde samma test för vä bakhjul också men där funkar reducering och har fullt flöde ända fram till hjulcylindern. Det blev 2 nya bromslangar också.

Min har inga hål i trummorna för justering. Den saknar också det tandade hjulet som sitter under hjulcylindern. Istället sitter där ett stag mellan backarna med en böjd krok i ena änden. Antagligen en äldre amazon variant. Den böjda kroken sitter mot handbromsarmen.
Hur justerar man backarna då? Går det att justera med bromjusteraren i nederkant som har en fyrkantig tapp. Hur justerar man handbromsen? Med justeringen mitt under bilen eller...

Det verkar lite mysko med allting. Tycker ju att höger bak inte borde haft någon bromsverkan när reduceringen var trasig men, men...
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Funderingar bromsbackar bak amazon 70:a

Post by Blomquist »

Tjena, kolla här: http://volvo1800pictures.com/document/v ... msar_2.pdf
Som du där kan läsa, så har du ett problem angående trummorna, de skall ha hål, men det löser
man ju ganska lätt.
210 -64, 223 -68
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Funderingar bromsbackar bak amazon 70:a

Post by Mackansglt »

Men jag har ingen nytta av hålen i trummorna iom. att jag inte justeringarna där.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Funderingar bromsbackar bak amazon 70:a

Post by 123GT »

:lol: ursäkta...men jag tyckte ditt första inlägg va roligt med bilprovningen osv !
Låter som någon har plockat ihop delar som råkat finnas ...eller? Har du några bilder som visar dina bakbromsar? Detta löser sig, som mycket annat...
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Funderingar bromsbackar bak amazon 70:a

Post by Mackansglt »

Här kommer en bild hur mina bakbromsar ser ut, [img=http://forumbilder.se/thumbs/09201271703PM725c.jpg]

Har nu monterat ihop allt nu och luftat hela systemet och peppar, peppar det verkar fungera. :D :D
Får göra ett nytt besök hos bilprovningen för efterkontroll.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Funderingar bromsbackar bak amazon 70:a

Post by Mackansglt »

Nu lyckas jag inte släcka bromsvarningslampan efter att ha luftat systemet. :? :?
Bromsarna känns jättebra och verkar inte finnas någon luft i systemet.
Har dock inte luftat hö framok pga fastrostade nipplar.
Vågar man värma lite på oket med gassvetsen så man får loss nipplarna utan att förstöra det??
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Funderingar bromsbackar bak amazon 70:a

Post by QV »

Mackansglt wrote:Vågar man värma lite på oket med gassvetsen så man får loss nipplarna utan att förstöra det??
Min standard procedur vid djävlandes nipplar är
Gas fram
Nippel röd!
vänta minst 5 minuter så att nippel hinner få en chans att bli "stark igen"
ta bort nippel.
Funkar varje gång.

Det är alltså nippel man värmer och inte oket.
Oket har aldrig tagit skada av detta för mig
Det är mera saker på utsidan som tar stryck ibland

/Janne
Detta gäller även slangar som fastnat men nu för tidden klipper jag slangen innan lossvärmning på grund ag sprängd slang en gång på en 9K
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: Funderingar bromsbackar bak amazon 70:a

Post by 940 »

på volvo 140 (tror jag) skruvade man loss bromskontakten som sitter i motorrummet o trycker den mot plåten, i botten på kontakten sitter det en liten pigg som alltså ska tryckas in. sedan skruva dit den igen o på med sladden, klart. hoppas jag minns rätt nu många år sedan jag fixade det.
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Funderingar bromsbackar bak amazon 70:a

Post by Mackansglt »

Bilen är nu besiktigad och godkänd med jätte bra bromsvärden. :D :D

Men vi får väl se vad som händer när man justera bakbromsarna framtiden. Finns ju liksom inga justeringsmöjligheter. Får väl ta skffa lite justerings grejjer som får aggera som hyllvärmare till och börja med.

Nu är det bara resten kvar. Byta instrument stoppning, byta bussningar i nedre länkarmarna fram,
kolla varför motortempen vill bli lite för varm med mera.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Post Reply