Fråga om bromsservo

Moderatorer
Post Reply
Rödblock
Posts: 35
Joined: Fri May 11, 2012 8:17 pm

Fråga om bromsservo

Post by Rödblock »

http://www.google.se/imgres?q=bromsserv ... 66&bih=643

Ska renovera mitt bromsservo och undrar nu vad det är nu för servo jag har? och passar den här rep.satsen?
p.s det var urkopplat när jag köpte bilen.

http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... 18-tom-196
Volvo Amazon 13134 VF 1966. En styck b20A :D
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Fråga om bromsservo

Post by LABBE »

Det sitter en backventil (vacumslangen) som brukar paja, vad du än gör peta inte med nåt i den, då är den paj sen! Om den funkar! Ang servo å packningsats, får någon som är 100% säker svara, tror det är rätt!
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
BDF
Posts: 32
Joined: Thu Oct 30, 2008 6:56 pm

Re: Fråga om bromsservo

Post by BDF »

Amazon -70. Jag hör tidvis ett oljud från bromsservot. Låter som metalliskt kvittrande. Hörs på tomgång. Försvinner vig gaspådrag. Vad är det? Är det backventilen? Är det den vita plastgrejen som sitter vid slanganslutningen för vakuum? Kan man ta loss och rengöra? Finns nya att köpa?
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Fråga om bromsservo

Post by UKRUSE »

Slangen från insuget är ansluten till backventilen.
Backventilen går att rengöra / renovera men då måste man ha tillgång till svarv och veta hur man gör.
Nya backventiler finns inte att köpa varesig i Sverige eller England.
I plastburken finns ett luftfilter som kan bli igensatt.
Filtret går att rengöra genom att lägga det i avfettningsmedel och sedan tvätta ur det med varmvatten och blåsa torrt med tryckluft.
Nya finns att köpa från CVI.
// Uno
BDF
Posts: 32
Joined: Thu Oct 30, 2008 6:56 pm

Re: Fråga om bromsservo

Post by BDF »

Bra tips. Men hur lossar man backventilen utan att fördärva den? Är det bara att dra den ut ur servohuset?
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Fråga om bromsservo

Post by UKRUSE »

Hej
Mittåt, jag har missuppfattat det hela, du har vad jag nu förstår 2 kretssystem och då gäller inte det jag skrivit i mitt förra inlägg.
Din backventil är av plast och sitter ipressad i huset i en gummitätning.
dessa backventiler brukar det sällan vara problem med.
BDF
Posts: 32
Joined: Thu Oct 30, 2008 6:56 pm

Re: Fråga om bromsservo

Post by BDF »

Jag tror att min backventil fungerar som den ska men problemet är att den väsnas. Metalliskt skallrande. Går den att renovera, byta?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fråga om bromsservo

Post by QV »

Om du har en backventil som sitter i en gummibussning direkt i bromsservot så går dessa att byta ut.
För att få loss dom så använder man en tillräkligt stor skruvmejsel och lagom mängd våld när man dänder/vrider loss dom ur bussningen.
Dessa backventiler/anslutningar finns i många varianter på skroten så att finns en som passar är inget problem.

/Janne

Själv knäckte jag sambon backventil vid motoriläggningen så det vart ett provisorium några månader innan jag fick originalutförandet hemsänt till mig. Funktionen var det ingen skillnad på men de förbockade slangarna satt bättre med en ventil i "rätt" utformning.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply