Bromsrör

Moderatorer
Post Reply
Simbasand
Posts: 1
Joined: Mon Jul 09, 2012 1:06 pm

Bromsrör

Post by Simbasand »

Kan 3/16" bromsrör från biltema användas till min Amazon 2D -65? Eller vilken dimension har egentligen originalrören? Jag tänker kona egna nya...
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Bromsrör

Post by Torbo »

Hvis det er de vanlige på Biltema, så er de dem jeg har brukt (ca. 6 mm tykke). De fungerer bra. Jeg ha kangt mine i plaststrømpe bak for å bremse kossosjon på stål i nærheten. Inni beskyttelsen er det antirustbeskyttelse. Litt pirk, men et eksperiment mest....
Dobbelkoningen ble utglødet etter koning. Brukte bare litt varme fra en gassvarmer - med forsiktighet. Da ble den myk og fin etterpå.
god innfesting med klammer er også viktig for å unngå vibrasjon. Men det er du vel klar over...
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bromsrör

Post by QV »

De funkar på nästan alla bilar. Har använt de på Amazon, Porsche, Saab, och en del övriga bilar.
Kopparrörwn kan man rulla ut på plant underlag och få raka.
Till kopparnickel fick jag bygga en riktare så att rören vaart raka innan man kapnng bockning.
Kopparnickel är också rätt hårda att kona.

/Janne

Biltemas nipplar fungerar på en Amazon man de var onödigt långa, en kort nippel är snyggare
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply