Tvåkrets huvudbromscylinder på -67:a?

Moderatorer
Post Reply
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Tvåkrets huvudbromscylinder på -67:a?

Post by Arne »

Hej.
Undrar om någon har konverterat till tvåkrets huvudbromscylinder från en 140. Min fråga är anslutningen mot torpedväggen, hur gör man så den passar mot Amazonens håldelning? Kan man skära av fästflänsen från 140 huvudcylindern och svetsa dit något som passar bättre? Har någon gjort det eller finns det någon smartare lösning? Kom med tips?
AVG
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: Tvåkrets huvudbromscylinder på -67:a?

Post by Eleganten »

Jajjemen. Den konverteringen gjordes efter ett bromshaveri. Fick en huvudbromscylinder samt servoklocka från en 140 som anpassades in lite fint i motorrummet. Skar helt enkelt bort den gamla fästplåten från "struten" (stor pressad med 4:a håls inbultning) och svetsade dit en egentillverkad som jag skar till efter en mall gjord av gamla huvudbromscylindern. Även en liten stödvinkel mellan innerskärm och servoklockan klämdes in. Tror tryckstången från pedalen fick göras om lite för mig, kortare eller längre kommer jag dock inte ihåg.

Har tyvärr inga bättre bilder än denna för tillfället men kan ordna på begäran om önskas.
Image

mvh
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Tvåkrets huvudbromscylinder på -67:a?

Post by Arne »

Tackar så mycket för infon, det var denna bild jag ville se. :D
AVG
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tvåkrets huvudbromscylinder på -67:a?

Post by Hasse63 »

Du Arne gör en FAQ på det hela för jag med flera skulle uppskatta det.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Tvåkrets huvudbromscylinder på -67:a?

Post by Dieseltroll »

Det är flera stycken som gjort samma operation tidigare, bland annat jag och Brorsan (forummedlemen, inte min bror :D )

Image

Som synes så har även jag byggt en egen fläns för att passa mot torpedväggen. Jag behövde förlänga staget till pedalen ca 20 mm, om du nu vill dra nytta av våra erfarenheter så föreslår jag att du kortar ner röret innan du bygger på den nya flänsen. Så slipper du klabba med staget också!

Jag pluggade en av utgångarna från delningen på torpedväggen, och drog ett nytt rör från huvudcylindern till slangen över till bakaxeln. På så sätt får man en krets fram och en bak men minsta jobb...

SBP klagar inte så länge du klarar bromsprovet och det inte läcker nånstans, dom är glada eftersom oavsett hur du bygger om amazonens bromssystem så är det en förbättring :lol:

Lycka till!

// M
Last edited by Dieseltroll on Sun Oct 21, 2012 10:13 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Tvåkrets huvudbromscylinder på -67:a?

Post by John »

Jag tog bromsservo från en amazon -69a var rätt enkelt att få dit jag filade upp hålen för att skruvarna sitter längre ifrån varandra på nyare samt att jag fick borra ett nytt hål för den tredje bulten sen var det bara att skruva ihop allt :D

Image

Image

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Post Reply